Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Hej!
Gällande min Avensis D4D D-CAT 14800mil tillverkad 2006.06 - importerad från Tyskland. Fullservad med bok.
Var in till min lokala Toyotahandlare och bad dem göra en goodwillansökan på strålkastarna som är riktigt usla. Ljusbilden är korrekt men väldigt svag ljusstyrka trots nya xenon D4S-lampor.

Toyotas huvudkontor frågade efter registreringsbeviset - fixade en kopia på det.
De svarar: Vi måste ha det tyska registreringsbeviset - efter mycket jagande fick jag tag i en kopia som skickades in.
De svarar: Ingen goodwill eftersom bilen är importerad. (Varför ens fråga om tyska reg.beviset om det är just importen det hänger på?)

Något mer man kan försöka innan man ger upp?
Kan man ha någon bättre chans om man är "jobbig" och ringer till huvudkontoret och klagar över beslutet?
Jag förstår att man ger trogna kunder goodwill, men finns inget mer globalt intresse i goodwill för Toyota?
Jag har dessutom två Avensis så är mycket märkestrogen i alla fall :lol:

Tack för tips!
/John-Erik
PartyBoy
Inlägg: 189
Blev medlem: tis 23 mar 2010, 19:18:36
Bilmodell: Yaris Verso -04, Yaris -13
Årsmodell: 2013

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av PartyBoy »

Toyota är tyvärr väldigt hårda med just importerade bilar! Hade bilen varit svensksåld hade denna goodwill ansökan troligtvist godkänts då det är ett känt fel!
---------------------------
Toyota Mek
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av PierreW »

Jepp det handlar ju om att ge och ta i detta läget, tänker man lite logiskt så tycker jag Toyota-SVERIGE gör rätt, varför ska dom ge dig nya strålkastare när du inte köpt bilen av dom. Lite som att gå till Konsum o klaga för osten du köpte på Ica. Näe kanske inte riktigt samma sak men du förstår va ja menar. ;) Surt men verklighet.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Jag förstår att goodwill är till för att premiera trogna kunder med svensksålda bilar.
Tycker dock det är lite osmidigt att från Toyotas håll säga, "tyvärr importerad bil". Har inte Toyota Sverige något samröre uppåt - andra länder. Det torde ju tas ur samma plånbok i slutändan tycker jag, eller är goodwill något unikt för just Sverige?

Jaja, det får bli att beställa två nya strålkastare i england så blir det inte så blodigt dyrt. Hittade nya där för under 2000 och här hemma läste jag om ett pris på ca 7000. Måste kolla upp det.

Tack för svaren. :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Dale »

JEP skrev:Jag förstår att goodwill är till för att premiera trogna kunder med svensksålda bilar.
Tycker dock det är lite osmidigt att från Toyotas håll säga, "tyvärr importerad bil". Har inte Toyota Sverige något samröre uppåt - andra länder. Det torde ju tas ur samma plånbok i slutändan tycker jag, eller är goodwill något unikt för just Sverige?

Jaja, det får bli att beställa två nya strålkastare i england så blir det inte så blodigt dyrt. Hittade nya där för under 2000 och här hemma läste jag om ett pris på ca 7000. Måste kolla upp det.

Tack för svaren. :D
Innan du beställer. Hur blir det med ljusbilden med strålkastare från ett land där dom kör på fel sida? Kan väll inte vara någe bra eller?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
javerhammar
Inlägg: 46
Blev medlem: fre 28 aug 2009, 08:04:30
Bilmodell: Avensis D4D
Årsmodell: 8
PostOrt: Rönninge
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av javerhammar »

Ja lade tidigare upp dokument om hur bytet går till här på forumet, kan vara värt att kika på.
Finns tips och instruktioner på "www.hidplanet.com" för hur man gör för att få rätt ljusbild även med "fel" strålkastare.

Lycka till!
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Nizzehult »

JEP skrev:Jag förstår att goodwill är till för att premiera trogna kunder med svensksålda bilar.
Tycker dock det är lite osmidigt att från Toyotas håll säga, "tyvärr importerad bil". Har inte Toyota Sverige något samröre uppåt - andra länder. Det torde ju tas ur samma plånbok i slutändan tycker jag, eller är goodwill något unikt för just Sverige?

Jaja, det får bli att beställa två nya strålkastare i england så blir det inte så blodigt dyrt. Hittade nya där för under 2000 och här hemma läste jag om ett pris på ca 7000. Måste kolla upp det.

Tack för svaren. :D
Håller fullständigt med. Goodwill ska ju täcka varumärket Toyota, inte vad ett enskilt land har sålt för bilar.

Sedan blir jag heligt förbannad när man ser hur mycket reservdelar (original) kan kosta i andra länder. Jag hade tidigare en tysk bil och fick lov att byta bränslepump (vilket egentligen var ett konstruktionsfel, pumpen höll max 10000 mil) och den pumpen kostade 5500,- i Sverige medan samma pump kunde köpas i UK för ca 2200,- inkl frakt. Bråkade med GM om detta men det gav inget. Sålde bilfan i stället.
Har även en annan japan där det börjar vara dags för kamremsbyte, en kamrem kostar då ca 800,- här hemma och en hundring i USA. Sjukt!
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Glenn »

Det beror ju lite på, om det är en goodwill som toyota sweden står för tycker jag dom gör rätt, om det är något toyota japan står för tycker jag dom gör fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
JEP
Inlägg: 30
Blev medlem: ons 01 jul 2009, 13:11:13
Bilmodell: Avensis 2.0 vvti
Årsmodell: 2003

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av JEP »

Pratade nyss med Toyotas huvudkontor och fick ett lite utförligare svar över beslutet. Goodwill är vad det låter. Är bilen svensksåld, servad på Toyota och inte köpt privat är de ofta generösa med goodwill-antaganden. I mitt fall så smäller det på just importen eftersom Toyota Sverige har egen plånbok och inget samarbete med övriga Europa.
När det däremot gäller treåriga/10000mil nybilsgarantin så gäller den i hela Europa.
Han lät förvånad när jag ringde som privatperson också...

Så här var det stopp. Säga vad man vill men jag tycker det är dåligt att en strålkastare inte håller fyra år :evil: Tur att bilarna i övrigt är så bra :mrgreen:

Tack för alla svar!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Glenn »

Ja det kan man ju hålla med om, jag anser att dom snarare borde hålla typ 10 år minst, såvida dom inte pajar pga stenskott eler så.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar