Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av KACE80 »

En till synes fin MR2 turbo högerstyrd för ett lite väl lågt pris eller?
Hur kommer det sig att det sitter en gen2 motor i en högerstyrd? Trodde det inte fanns hmmm?
Annonsören vill ju inte visa regnr och då brukar ju det vara nåt lurt :?

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M ... ?ca=15&w=3
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av amby »

KACE80 skrev:En till synes fin MR2 turbo högerstyrd för ett lite väl lågt pris eller?
Hur kommer det sig att det sitter en gen2 motor i en högerstyrd? Trodde det inte fanns hmmm?
Annonsören vill ju inte visa regnr och då brukar ju det vara nåt lurt :?

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M ... ?ca=15&w=3

det kan sitta gen 2 i högerstyrad om dom är före 93.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av Fnys »

Toyota Celica 1600 LT Coupé -75
http://www.blocket.se/varmland/Toyota_C ... ?ca=12&w=3

hoppas denna, till syntes fina celica kommer i rätta händer! kanske någon här på TCS? :roll:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av Mr Dezent »

KACE80 skrev:En till synes fin MR2 turbo högerstyrd för ett lite väl lågt pris eller?
Hur kommer det sig att det sitter en gen2 motor i en högerstyrd? Trodde det inte fanns hmmm?
Annonsören vill ju inte visa regnr och då brukar ju det vara nåt lurt :?

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M ... ?ca=15&w=3
Med tanke på att nummerskylten på bilden har andra mått än våra svenska så är bilen kanske ännu inte registrerad i Sverige?
Då tycker jag priset förefaller rätt rimligt.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av KACE80 »

Mr Dezent skrev:
KACE80 skrev:En till synes fin MR2 turbo högerstyrd för ett lite väl lågt pris eller?
Hur kommer det sig att det sitter en gen2 motor i en högerstyrd? Trodde det inte fanns hmmm?
Annonsören vill ju inte visa regnr och då brukar ju det vara nåt lurt :?

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M ... ?ca=15&w=3
Med tanke på att nummerskylten på bilden har andra mått än våra svenska så är bilen kanske ännu inte registrerad i Sverige?
Då tycker jag priset förefaller rätt rimligt.

Ja där sa du nåt...
Den är nog inte reggad i Sverige än och säljaren är ju heller inte villig att visa regnr och då brukar det ju ALLTID vara nåt lurt :)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av Dale »

KACE80 skrev:
Mr Dezent skrev:
KACE80 skrev:En till synes fin MR2 turbo högerstyrd för ett lite väl lågt pris eller?
Hur kommer det sig att det sitter en gen2 motor i en högerstyrd? Trodde det inte fanns hmmm?
Annonsören vill ju inte visa regnr och då brukar ju det vara nåt lurt :?

http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_M ... ?ca=15&w=3
Med tanke på att nummerskylten på bilden har andra mått än våra svenska så är bilen kanske ännu inte registrerad i Sverige?
Då tycker jag priset förefaller rätt rimligt.

Ja där sa du nåt...
Den är nog inte reggad i Sverige än och säljaren är ju heller inte villig att visa regnr och då brukar det ju ALLTID vara nåt lurt :)
Kan vara så att den inte ens går att regga i sverige. Hört att man numera måste ha original avgas å inge bling-bling under huven. Å den där har väll ceramisk turbo å någon sån har väll inte sålts här heller så de kan ju ställa till det med. Men jag bara tror jag. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av Mr Dezent »

Dale skrev:Kan vara så att den inte ens går att regga i sverige. Hört att man numera måste ha original avgas å inge bling-bling under huven. Å den där har väll ceramisk turbo å någon sån har väll inte sålts här heller så de kan ju ställa till det med. Men jag bara tror jag. ;-)
Precis!
Jag känner till ett exempel där registreringsbesiktningen gick om stöpet på grund av ett eftermarknadssystem. I övrigt var bilen helt original, men det räckte. Det blev nobben, rapport och bakläxa.

En registreringsbesiktning ställer krav på att bilen är i 100 % originalskick, alternativt att bilägaren kan uppvisa intyg från fordonstillverkaren att bilen klarar de uppgraderingar som eventuellt sitter monterade.
Och sådana intyg är extremt svåra, för att inte säga omöjliga, att få.
En sådan besiktning är (som alla säkert redan vet) långt ifrån samma sak som en vanlig besiktning. En sådan måste också genomföras, vid enskilt senare tillfälle (alltså inte i samband med registreringsbesiktning, som gått en gång i tiden).

Det faktum att alla stationer och alla besiktningsmän inte har behörighet att utföra en registreringsbesikning bör göra det tydligt att det inte är någon normal besiktning det handlar om.
Hur de kommer hantera detta hädanefter, nu när SBP:s monopol är på väg att försvinna, har jag dock inte fördjupat mig i än.

Sedan krävs också en del pappershandlingar i sitt originalutförande, som exempelvis utländskt registreringsbevis.
Saknas det, eller annan nödvändig handling, då är det bara att fixa fram nya originalhandlingar från det land bilen är intagen från innan det kan bli tal om att ens inleda en registering här i Sverige.

Värt att tänka på är också att ursprungskontrollen i Sverige är knuten till ägaren, inte till bilen. Så även om bilen genomgått en godkänd ursprungskontroll så blir det tvunget till att göras en ny sådan vid ägarbyte innan registreringsbesiktning kan komma på tal.
Nu är alla handlingar visserligen knutna till bilens chassinummer, men man bör ändå ha i åtanke att ursprungskontrollen kräver att du skickar in bilens utländska originalhandlingar. Kopior godkänns alltså inte.
Och om bilen redan haft en ursprungskontroll ... ja, då är originalpapprena redan hos Transportstyrelsen.
Visserligen kopplade till bilens chassinummer, men blir det knas (att de påstår att ett papper saknas etc) ... Ja, gissa vems problem det blir då!

Personligen skulle jag aldrig köpa en intagen bil, som ännu inte är registerad i Sverige.
Enda undantaget är om säljaren ansvarar för svensk registrering och levererar bilen godkänd i Sverige, med svenska skyltar.

Men att hoppa på tåget när det redan rusar fram ...? Tack, men nej tack!
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
tonfisken
Inlägg: 50
Blev medlem: tis 04 aug 2009, 13:06:31
Bilmodell: MR2 2.0 L Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: 43264
Land (Country): Sverige

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av tonfisken »

Mr Dezent skrev:
Dale skrev:Kan vara så att den inte ens går att regga i sverige. Hört att man numera måste ha original avgas å inge bling-bling under huven. Å den där har väll ceramisk turbo å någon sån har väll inte sålts här heller så de kan ju ställa till det med. Men jag bara tror jag. ;-)
Precis!
Jag känner till ett exempel där registreringsbesiktningen gick om stöpet på grund av ett eftermarknadssystem. I övrigt var bilen helt original, men det räckte. Det blev nobben, rapport och bakläxa.

En registreringsbesiktning ställer krav på att bilen är i 100 % originalskick, alternativt att bilägaren kan uppvisa intyg från fordonstillverkaren att bilen klarar de uppgraderingar som eventuellt sitter monterade.
Och sådana intyg är extremt svåra, för att inte säga omöjliga, att få.
En sådan besiktning är (som alla säkert redan vet) långt ifrån samma sak som en vanlig besiktning. En sådan måste också genomföras, vid enskilt senare tillfälle (alltså inte i samband med registreringsbesiktning, som gått en gång i tiden).

Det faktum att alla stationer och alla besiktningsmän inte har behörighet att utföra en registreringsbesikning bör göra det tydligt att det inte är någon normal besiktning det handlar om.
Hur de kommer hantera detta hädanefter, nu när SBP:s monopol är på väg att försvinna, har jag dock inte fördjupat mig i än.

Sedan krävs också en del pappershandlingar i sitt originalutförande, som exempelvis utländskt registreringsbevis.
Saknas det, eller annan nödvändig handling, då är det bara att fixa fram nya originalhandlingar från det land bilen är intagen från innan det kan bli tal om att ens inleda en registering här i Sverige.

Värt att tänka på är också att ursprungskontrollen i Sverige är knuten till ägaren, inte till bilen. Så även om bilen genomgått en godkänd ursprungskontroll så blir det tvunget till att göras en ny sådan vid ägarbyte innan registreringsbesiktning kan komma på tal.
Nu är alla handlingar visserligen knutna till bilens chassinummer, men man bör ändå ha i åtanke att ursprungskontrollen kräver att du skickar in bilens utländska originalhandlingar. Kopior godkänns alltså inte.
Och om bilen redan haft en ursprungskontroll ... ja, då är originalpapprena redan hos Transportstyrelsen.
Visserligen kopplade till bilens chassinummer, men blir det knas (att de påstår att ett papper saknas etc) ... Ja, gissa vems problem det blir då!

Personligen skulle jag aldrig köpa en intagen bil, som ännu inte är registerad i Sverige.
Enda undantaget är om säljaren ansvarar för svensk registrering och levererar bilen godkänd i Sverige, med svenska skyltar.

Men att hoppa på tåget när det redan rusar fram ...? Tack, men nej tack!

hade gärna tagit inredningen iaf!
MR2 Turbo -91
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av PierreW »

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Mr Dezent
Inlägg: 280
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 08:15:52
Årsmodell: 0
PostOrt: Karlskrona
Ort: Karlskrona

Re: Blocket-länkar etc (Här samlar vi allesammans)

Inlägg av Mr Dezent »

Volvon:
Roligt, men han vet åtminstone vad han äger (om man ser till vad han begär, tror dock att han kan få det vid export).
I helgen träffade jag på en som köpt en Saab 9000 Turbo (80-talsmodell, alltså den äldre 9000-generationen) som också var i nyskick.

Jag höll på att svimma när ägaren sa (vilket bekräftades av flertalet andra personer) att han precis köpt bilen för 20.000 kronor (bara någon veckas ägotid).
Den annonserades ut av första ägaren på Blocket.

En ägare, full servicebok och ... garanterade 2.900 mil sedan ny, vill minnas att det var årsmodell 1988, men ej säkert!
Säljaren hade (givetvis) blivit helt bombad med mail och samtal.
Han visste inte vad han sålde.
Mvh Fredrik
Professionell räksmugglare
http://www.bestbloginsweden.wordpress.com
Skriv svar