Fnys - Celica GT-i st182

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Lite småupdates:

Karvat i plasten på mina högtalargaller så nu ligger inte högtalaren emot gallret längre och skapar oönskat ljud:

Vaxat bilen för andra gången denna sommaren. Måttligt glad över hur snabbt bilen blir blekt :(
Bild

Hittat en oljeläcka i motorutrymmet, nere på blocket, innanför grenröret, bredvid oljefiltret och blockvärmaren:
Jag tror att det läcker från anslutningen på någon utav dom där 2 rören. Är det oljerör eller kylrör för motoroljan?

Medan jag höll på och meckade såg jag att kontakten inte satt i blockvärmaren (se bilderna) och började leta efter vart den har tagit vägen och varför den kan ha kopplats ur. Följde kabelröret från uttaget i fronten och hittade andra änden hängd över kylaren. Tyckte den kabeln var lite kort för att räcka fram till blockvärmarens kontakt PLUS att detta gjorde mig mer fundersam eftersom jag vet att jag har ett uttag vid passagerarsätet också för kupévärmare och ännu inte hittat grenkontakten. Började nu följa kabelröret från kupévärmaruttaget igenom torpedväggen och ut i motorn för att få någon klarblick i detta. Hittade till slut änden och grenkontakten hängande ned mot generatorremmen :? :? :?
Inga tecken på gammal eltejp som släppt eller att kabelröret på något sätt varit fastsatt! Jäkla tur att man fick se detta! Kontakten var lite skadad så förmodligen har den legat och skavt mot generatorremmen eller någonting annat.
Hur tänker folk ibland!?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av mortil »

har du polerat bilen något ? finns ju ett medel som heter Buffer 2000 som skall va ganska duktigt på att äta oxid. vaxar man bara uppe på oxiden så kommer den fram mycket fortare än om man polerar bort den ordentligt.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

mortil skrev:har du polerat bilen något ? finns ju ett medel som heter Buffer 2000 som skall va ganska duktigt på att äta oxid. vaxar man bara uppe på oxiden så kommer den fram mycket fortare än om man polerar bort den ordentligt.
Hmm, varför har jag aldrig tänkt så? :roll:
Jag tror att mitt sonax är någon sorts 2in1 dock:
http://www.sonax.se/Produkter/Konsument ... Polish-Wax
Får alltid bra resultat men den blir ju matt snabbt som sagt. Ska kika på det!

Ingen som vet vad som flyter i dom där 2 metallrören? Jag gissar på att det är kylarvatten och då är det inte dom där anslutningarna med värmebandage som läckan kommer ifrån, eftersom det är olja på blocket :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av mortil »

nu kan ja inte Gen2 motorer . men de ser ut lite som om de kommer från olje/vatten växlaren som sitter på Gen3 ungefär. så då bör de va kylvatten..

tappar den inte vatten då ?
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

mortil skrev:nu kan ja inte Gen2 motorer . men de ser ut lite som om de kommer från olje/vatten växlaren som sitter på Gen3 ungefär. så då bör de va kylvatten..
tappar den inte vatten då ?
icke. jag får fylla på lite olja då och då och jag antar att det har med det där läckaget att göra.
det vägrar att torka och det luktar olja om det + att när jag kör så stinker det bränd olja inne i kupén och gissar att lukten kommer från oljan som runnit ned på downpipen.
ska spraya på motortvätt/avfettning och försöka hitta vart exakt det kommer ifrån. gärna innan jag lämnar in den på 16000 milaservice... så med lite tur att dom kanske fixar läckaget ihop med servicen :) Toyota Motorcity, Nyköping brukar vara väldigt snälla.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

  • Rostlagning
Fått båda bakskärmarna rostskyddslagade.
Lämnade in den på Cartec (Nyköping) som slipade ned och bort rost i den inåtbockade dubbelplåten i skärmkanterna. Sen tryckte dom in roskskyddsmedel och därefter på med en zinklist.
Stänkskydd även monterade! :)

Bild
Bild
Bild
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Glenn »

zinklist ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica GTi ST182

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:zinklist ?
Du ser den på alla 3 bilderna.
Efter slipning och behandling med rostskyddsmedel på och emellan dubbelplåten så tryckte dom dit en zinklist som löper längs hela den bockade dubbelplåten i hjulhuset och fungerar som en galvanisering (om jag förstod det rätt) som förhindrar rosten att komma tillbaka.

Tror detta är en ny teknologi som dom testar. Det fanns tyvärr ingen mer info om detta på deras hemsida eller i deras broschyr men kan säkert prata med dom om du är intresserad av och veta mer.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
utilitypuppet
Inlägg: 26
Blev medlem: ons 23 jun 2010, 17:53:16
Bilmodell: celica gti 2.0
Årsmodell: 90
Ort: järfälla

Re: Fnys Celica ST182

Inlägg av utilitypuppet »

Fnys skrev:Klarglas, positionsljus och blinkers:
Rätt nöjd, försiktig när du drar fast skruven till blinkersglasen, dom spricker lätt.
ca. 850:- inkl. frakt från ebay
Bild
Bild
riktigt fina lampor men tror dom passar bättre på röda bilar än på svarta :)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Fnys Celica ST182

Inlägg av Fnys »

utilitypuppet skrev: riktigt fina lampor men tror dom passar bättre på röda bilar än på svarta :)
Nädå, beställ hem både klarglas till blinkers och positionsljus. Tror det blir snyggt på din med och frontens utseende får ett rejält lyft. Lägg lite toning (film eller färg) om du tycker det blir för glatt sen :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Låst