Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Hej!

Införskaffade mig i slutet av sommaren min första lattjolajbans-bil av Wipe som varit/är aktiv i forumet.
Det är en Toyota Celica GT4 -88 (st165) som fått en del kärlek från tidigare ägaren så att den ska fungera bättre på bana.
För att läsa om vad som är gjort tidigare tänkte jag spara lite tid och skicka iväg eventuellt intresserade personer till Wipe's tidigare tråd: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43733

Det som hände med bilen var tydligen att en lite för låg växel kom i i lite för hög fart... => en vevstake fick nys om världen runt omkring och bestämde sig för att titta ut vilket resulterade i följande
Bild

och detta
Bild

Så inte helt konstigt köpte jag mig en "ny" motor från skroten, osedd från lappland eller nått sånt fränt.

Min plan är att få ihop en "originalmotor" till en början så jag kan köra på isen i vinter och leka av mig lite. Sen om ja känner för det och efter lite åkande med original effekt tror det är en bra idé så tänkte jag försöka få ut närmare 300hk ur motorn. Men det får vi se hur det blir med.

Började iaf med att ta ur motorn och stoppa dit min lillebror
Bild

Här är en bild på det något ostädade garaget och celican, hade ingen bättre bild på bilen för tillfället men går ju kolla i den tidigare projekttråden som ja la länk på här ovan.
Bild

Detta är iaf det nya blocket som jag tror är i bra skick, verkar inte gått mkt sedan den honades tidigare eller vad tror ni? Känner/ser ingen vändkant så kommer inte bry mig om att borra upp blocket.
Bild

Här är kolvarna ja tänkt använda, dålig erfarenhet av hur illa kolvarna får se ut men dessa repor är verkligen minimala och ringarna ser också bra ut. Några åsikter om det?
Bild

Satt en MLS packning på (för det antar jag väl att det är?) den motorn som rasade så den tänker jag nog köra vidare på efter att ha tvättat rent den osv.
Bild

Jag har tre st toppar att välja på, alla från st165 vad jag vet. Kanske en från en st162... Men har lite svårt att välja vilken jag ska satsa på.
Bild

Topp1 - Satt på motor som rasade: Något slitna kamaxelbanor, böjda ventiler i den cylinder där kolven såg ut som knäckebröd. Vet inte om den är plan. Annars fin.
Topp2 - Från den "Nya" motorn: Slitna kamaxelbanor (se bild nedan). Rak och fin men något porig anläggningsyta mot blocket. Tror inte planing behövs. Fint skick förutom kamaxelbanorna. Hoppas kunna använda denna...
Topp3 - Följde med i bilköpet och kan vara från en st162: Bäst kamaxelbanorna men fortfarande en del repor på dem. Annars bra skick det lilla jag kollat på den. Vet inte om den är plan.

Bild på Topp2's kamaxelbanor (heter det så förresten...?)
Bild

Tips och idéer är varmt välkomna då jag inte hållt på så mkt med bilar tidigare, men är väldigt sugen på att lära mig ;)

/Jonas
Senast redigerad av grusmacka den ons 22 sep 2010, 00:17:40, redigerad totalt 2 gång.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Rastaman »

Den bilen var jag själv lite smågen på att köpa som busbil, dock har jag inget jobb och inte ekonimi att köpa en bil till fär tillfället.
Tycker du gör rätt i att trycka i en orginalmotor sålänge för att lära känna dig både bilen och hur man skruvar med dem.
Chassit ska väl vara bra byggt så när du väl har busat av dig på isen i vinter så är det ju bara att köpa/bygga en "riktig" motor runt 400hk om ta ut och leka på bana, tror den skulle kunna prestera bra tider med en vettig motor :)
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Läste precis ett mail från Wipe där han sa att Topp3 var en st165 topp som han precis planat efter topplockspackningen gått men aldrig stoppat på för att han fick tag på en Gti topp som han stoppade på istället. Så valet blev nog ganska lätt nu att jag ska köra på den toppen ändå. ;)
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Fnys »

Trevligt projekt! Den där bilen är bekant också :)
Har du allt som behövs för att få ihop en komplett motor igen?
Kul att du fotar mycket också. :thumbup:
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Angående kolvreporna så är det svårt med bild, jag brukar känna på dom, och vill man köra vidare även om dom känns så kan man ju grada av dom med en fil.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av tobo »

Topplockspackning ska man aldrig återanvända har jag hört då den blir komprimerad (men jag kan ha fel).
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av amby »

Köp en ny stål packning från toyota till st205 den kostar 600kr typ har jag för mig...Det är det värt..där vill man inte ha problem.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Fnys skrev:Trevligt projekt! Den där bilen är bekant också :)
Har du allt som behövs för att få ihop en komplett motor igen?
Kul att du fotar mycket också. :thumbup:
Ja har alla de stora grejerna men tänkte göra en USA beställning på vev -och ramlager och packningssats till hela motorn (inkl topplockspackningen verkar det ju som att ni tycker... hehe). Sen skulle det kännas skönt att byta ut en hel del packboxar i motorn. Är det någon som vet om det går att köpa i satser så man vet att man inte glömmer någon och att man ev. får lite billigare än att köpa styckesvis? Så jobbit att kolla upp exakt vilka ja behöver för kommer garanterat upptäcka att ja har glömt någon när ja väl står där och meckar i full fart. De e tråkit..

Ska ut i garaget nu och kolla om ventilerna är täta i toppen och lite annat.
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av amby »

Beställ vad du än gör inga E-bay packningssattser från usa. Utan se till att du får original från Toyota. Dom billiga sattserna ska va ren skit har jag hört.

Toyotas är riktigt dyra men om du köper från dom så vet du att du har det du behöver.. tror dom ligger på 3500kr
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

amby skrev:Beställ vad du än gör inga E-bay packningssattser från usa. Utan se till att du får original från Toyota. Dom billiga sattserna ska va ren skit har jag hört.

Toyotas är riktigt dyra men om du köper från dom så vet du att du har det du behöver.. tror dom ligger på 3500kr
3500 va ju rätt saftigt jämfört med knappt 1000 via e-bay. Var det alla packningarna som va dåliga eller bara topplockspackningen? Finns ju en del olika satser att köpa har ja för mig så kanske är lite olika kvalite..
Skriv svar