Celica GT4 st165 - Grusmacka

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Lite motgång drabbar tydligen mig också.. Det har ju gått något för problemfritt tidigare så det va väl inte mer än rätt.
Ja köpte iaf ett par väldigt fina fälgar som ja va sjukt nöjd med till isdäcken. 16x6" vilket är ovanligt smalt och bra för en plåtfälg med bultdelning 5x100 (som jag förstått det). Men det tråkiga var just att det inte var 5x100 bultdelning, utan 5x112... Bajjekorv :cry: Så jakten på ett par billiga vettiga fälgar fortsätter.. suck

Det andra som hänt är att jag har fått något oskönt ljud från bakdiffen.. När man kör så låter det som att något knäpper ifrån bakvagnen och när jag hissade upp alla hjulen i luften och lyssna under bilen så låter det från diffen. Det klonkar och låter rätt illa. Ljudet följer hastigheten på kardanen och kommer i en jämn intervall. Hälde ut oljan för att se att det fanns någon olja i, och det gjorde det. Är detta någon som vet vad det kan vara för fel? Har sett att vissa byter den delen på baksidan av diffen av gummi mot aluminium av någon anledning. Är det vad ja också behöver göra eller?

/G-mackan
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av cheetah1 »

Du tänkte inte på att kolla om det var nån spån i oljan?
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

cheetah1 skrev:Du tänkte inte på att kolla om det var nån spån i oljan?
Den såg fin ut tyckte jag. Aldrig kollat på oljan i en diff förut men den var mörk och inte direkt nå metalspån i vad jag kunde se.
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Hur plockar man ner diffen enklast?

Ska börja nu strax så ett snabbt svar vore fantastiskt =)
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

grusmacka skrev:Hur plockar man ner diffen enklast?

Ska börja nu strax så ett snabbt svar vore fantastiskt =)
D va tydligen inte så svårt visade det sig.. Har iaf öppnat den och kollat igenom och den verkar väldigt fräsch tycker jag. Inga oljud eller glapp osv.. får felsöka mer imorn
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Lite bilder från helgens meck:

Bild
Mätte så inga kugghjul eller axlar hade något spel, å det hade dom inte (eller det var inom ett godkänt spann iaf). Så jag tror inte det är något fel på diffen. Ljudet kvarstår dock...

Bild
En bild på kardanens stödlager, som iaf jag tycker är lite hängiga. Gummit har inte spruckit eller så utan är bara allmänt "trött". Jag kan höra ett vinande kardanljud när jag kör bilen också. Detta kanske beror på att all ljudisolering är borta å att det vanligtvis låter så men att det filtreras bort av isoleringen.. Va tror ni? Behöver ja byta stödlager?

Isdäcken är inlämnade på montering iaf så de ska bara hämtas vid tillfälle! =) Hoppas de passar..... :roll:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Det där stödlagret är väl en klassiker, brukar alltid vara lite dåligt.

Fanns en tråd på det riktiga, jag menar det förra forumet om vad lagret hette så man kunde beställa det från en kullagerförsäljare istället för toyota, men är gummit risigt också så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Det där stödlagret är väl en klassiker, brukar alltid vara lite dåligt.

Fanns en tråd på det riktiga, jag menar det förra forumet om vad lagret hette så man kunde beställa det från en kullagerförsäljare istället för toyota, men är gummit risigt också så..
Ok, om lagret är dåligt är det något man borde vara orolig över eller vad kan hända egentligen?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av Glenn »

Det brukar iaf gnälla väldigt länge innan det skär.

Ofta låter det bara i kyla först, sen hela tiden.. på min lät det bara när det var typ -10 eller kallare :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
grusmacka
Inlägg: 168
Blev medlem: ons 18 aug 2010, 14:00:29
Bilmodell: Celica GT-Four

Re: Celica GT4 st165 - Grusmacka

Inlägg av grusmacka »

Glenn skrev:Det brukar iaf gnälla väldigt länge innan det skär.

Ofta låter det bara i kyla först, sen hela tiden.. på min lät det bara när det var typ -10 eller kallare :)
Hehe, ok tack för infon =)
Skriv svar