Toyota Eurocare Vägassistans

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av harntabo »

Mera funderingar: Mars 2010 när jag nyss hade köpt min US-import fick jag reklamerbjudande att teckna vägassistansavtal för min bil - det var ett massutskick grundat på reg.nr, och bilens modellbeteckning var utskrivet i "erbjudandet". Jag tyckte det kunde vara en god idé att teckna denna försäkring eftersom jag köpt bilen osett via nätauktion etc etc. Nå, när jag betalt in nånstans kring 300 kr kom ett "försäkringsbrev". När jag läste igenom villkoren såg jag direkt att försäkringen bara gäller bilar sålda i Sverige av auktoriserade Toyotahandlare!

Nå, jag lät det hela bero, och nu har det gått ett år utan problem. I går fick jag ett nytt utskick med erbjudande att förlänga avtalet...

Nå´n som vet hur detta fungerar - kan dom ta betalt (och därmed acceptera avtalet) och sedan neka assistans/ersättning utifrån senare utskickade försäkringsvillkor??
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Dale »

Kolla med konsumentvägledaren i din komun.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:Kolla med konsumentvägledaren i din komun.
..Om det finns någon, många kommuner har väl sparat in på den tjänsten ?

..Jag tror det där är ett gränsfall, jag misstänker att du kan hamna i en tvist om du behöver utnyttja den och om dom bråkar..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av harntabo »

Tack för svar. Nåja ,det är väl inte hela världen med tanke på att inget hände år 1. Kommer inte att förnya dock, tycker det är snudd på bedrägligt att presentera villkor som dessa först när man betalat :thumbdown: :thumbdown:
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Glenn »

harntabo skrev:Tack för svar. Nåja ,det är väl inte hela världen med tanke på att inget hände år 1. Kommer inte att förnya dock, tycker det är snudd på bedrägligt att presentera villkor som dessa först när man betalat :thumbdown: :thumbdown:
Ja, om du inte fick se det innan du ingick avtalet är det ju faktiskt ogiltigt afaik.

Om det står nåt finstilt med "se vår websida för övriga villkor" vet jag inte hur det blir.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:
harntabo skrev:Tack för svar. Nåja ,det är väl inte hela världen med tanke på att inget hände år 1. Kommer inte att förnya dock, tycker det är snudd på bedrägligt att presentera villkor som dessa först när man betalat :thumbdown: :thumbdown:
Ja, om du inte fick se det innan du ingick avtalet är det ju faktiskt ogiltigt afaik.

Om det står nåt finstilt med "se vår websida för övriga villkor" vet jag inte hur det blir.
Oftast är det ju så företagen friskrivit sig med små bokstäver. Andra har haft tur å fått igenom det iaf. Visst fick du Glenn kanonpris på kamremsbyte genom en "felskrivning"?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av harntabo »

Lite svårt att komma ihåg efter ett år, men: Jag fick erbjudandet direkt riktat till "min bil", man hade skrivit ut modellnamnet Camry Solara 2006 med regnummer osv. Inget i utskicket hänvisade till hemsida eller eventuella undantag....Som sagt tycker jag att det är en dålig marknadföring även om det säkert inte är avsett så (man har väl inte funderat på såna avvikare som jag :D ). Nåja jag ska kolla om det finns några andra alternativ - även om jag aldrig blivit stående med en Toya se´n jag köpte den första 1984
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av cheetah1 »

If:s halvförsäkring med tilläggsförsäkring Bilextra ger dig gratis bärgning. Andra försäkringsbolag har säkert också liknande alternativ, men vi har alltid gillat If.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Glenn »

Dale skrev:
Glenn skrev: Om det står nåt finstilt med "se vår websida för övriga villkor" vet jag inte hur det blir.
Oftast är det ju så företagen friskrivit sig med små bokstäver. Andra har haft tur å fått igenom det iaf. Visst fick du Glenn kanonpris på kamremsbyte genom en "felskrivning"?
Jo, den enda gången jag vet som toyota glömde att skriva "Gäller ej bilar med turbo eller fyrhjulsdrift" på erbjudandet :) ..så det var väl mer en miss än en felskrivning :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Toyota Eurocare Vägassistans

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:If:s halvförsäkring med tilläggsförsäkring Bilextra ger dig gratis bärgning. Andra försäkringsbolag har säkert också liknande alternativ, men vi har alltid gillat If.
Har gått över till Toyotas "egna" försäkring genom Folksam sen If plötsligt höjde premien med 60%. Kollade med Insplanet och några till va de nu var (de e ett tag sen) och konstaterade att Toyota var 5% dyrare än dom billigaste. Kändes som de inte spelade någon roll. Toyota har dessutom viltförsäkringen i och man behöver inte betala någon självrisk om man råkat ut för viltolycka. Syrran krockade med en älg i vintras och Toyota frågade henne när hon ringde från olycksplatsen om dom skulle skicka en bärgare med hyrbil direkt så hon kunde fortsätta sin resa.

Min Celica är Italienare. Kollade på det där med Vägassistans tidigare. Då jag hade bilen försäkrad hos Toyota skulle det gå bra enligt mannen jag pratade med på försäkringsbolaget. Idag får man väll nästa utgå att man blir blåst hur det än är. Försäkringsmannen kan ju ha likväl ha sagt fel för att få sälja en försäkring till. Dubbelkolla helst. Hade helst velat haft frågan och svaret i e-posten (skriftligt) så man är lite säkrare om nått strul skulle uppkomma. Jag valde dock att låta bli då jag känner att jag har tillräckligt med polare och bilar ifa man blir stående. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar