Högt oljetryck och oljeläkage st162.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
primox88
Bilmodell: celica
Årsmodell: 1986
PostOrt: robertsfors
Land (Country): sverige

Högt oljetryck och oljeläkage st162.

Inlägg av primox88 »

Hej! Köpte en bil i veckan en 88:as celica. Hämtade bilen när det var mörkt ute och hade väldigt brådis då jag skulle tillbaka till Norge där jag bor för tillfället. Kollade oljenivån när jag komme hem till Umeå och såg att det var helt tomt men oljetrycket var normalt så jag trodde det fanns olja kvar.

Fyllde iaf på olja och oljetrycket blev väldigt väldigt högt och tittade sedan under bilen så såg jag att det bara rann från oljepumpen ev. från vevaxelpackboxen.

Så nu till min fråga. Varför har jag så extremt högt oljetryck? Är detta något som kan ha bidragit till att jag ev. har skjutit någon packning?

Såg att bilen bytt ägare 3 ggr detta år så detta problem har nog funnits ett tag och känns förjävligt att säljaren inte sagt något men även riktigt korkat av mig att inte kolla oljenivån. Misstänker att motorn också tagit skada då förra ägaren garranterat kört utan olja och även jag från sundsvall till Umeå.

Vad tycker ni jag ska göra? funderar på att byta motor då jag har en liggandes ( har flera celicor ). Är väll bra mycket smidigare än att jag ska byta packningar i denna motor då den möjligtvis tagit skada?

Tacksam för svar. / Patrik
tomme
Bilmodell: corolla 98
Årsmodell: 1998

Re: Högt oljetryck och oljeläkage st162.

Inlägg av tomme »

Hur man än kollar bilköpet så missar man alltid något. Ibland undrar man verkligen vad man ska göra. Det verkar vara rh-garanti på allt snart i bilväg, både service och köp. Går det inte lämna åbäket tillbaka ?
primox88

Inlägg av primox88 »

Jo, är ju väldigt synd att man ALLTID ska missa något, och sen när man har så bråttom gör man ju bara en snabb översikt.
Skulle ju kunna ringa upp och försöka häva köpet men är i Tromsö just nu och sen är ju bilen extremt fin i chassit. och är ju rätt sällan man hittar en celica av denna årsmodell som är i princip helt fri från rost.

Så jag behåller nog bilen och försöker mig på ett motorbyte i slutet av denna månad då jag reser tillbaka till Sverige över sommaren.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Inlägg av Glenn »

Har du högt oljetryck enl mätaren eller har du mätt upp det ? vet inte om jag skulle litat så värst på mätaren.

Fast dricker/läcker den olja har du ju problem oavsett.

Att häva köp från privatpersoner är nästan omöjöigt, du måste mer eller mindre kunna bevisa att han med vilje
dolt fel för dej, vid köp från privatpersoner är det ju köparen som har undersökningsplikten.

Man kan ju iofs påpeka det, är det nån ruter i säljaren kanske han ger tillbaka lite av köpeskillingen av ren vänlighet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
primox88

Inlägg av primox88 »

Har ej haft möjlighet att mäta upp trycket och endast gått efter mätaren. Och det är ju som du säger, elektronik är ej att lita på till fullo men personligen tror jag att mätaren i detta fall kan stämma och att det höga trycket har ett samband med en skjuten packning. Ska även påpeka att den oranga lampan till ekonomimätaren lyser hela tiden.

Finns det någon möjlighet att det existerar någon övertrycksventil som möjligtvis hakat upp sig? och isf vart kan den sitta?

Eller ev. vevhusventilationen som sotat igen?
Skriv svar