Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Glenn »

Har du R12 så måste ju systemet konverteras, visst, som hemmapulare kan man ju trycka i fel gas och eventuellt få det att funka, men ingen kylfirma kommer att göra det åt dej utan att göra på "rätt sätt".

..Sen kan man ju fulköpa R12 i "sprayburk" från asien och hoppas att tullen inte tar paketet precis som jänk-raggarna gör.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av xxargs »

R12 har slutat tillverkas sedan många år och är nu en väldigt dyr gas att få tag på - det som finns i (svart)handeln är förmodligen återtagen gas från gamla kyl och frysar med okänd kvalitet. den gasen säljs inte speciellt öppet och är i stort sett omöjlig att importera till EU om det inte döljs - och om det upptäcks istället kan bli tagen för smugglingsförsök...

det som säljs som 'R12' på ebay mm. ofta namnad som HR12 och liknande är oftast inget annat än en isobutan/propanblandning - dvs gasolblandning och för sådant finns det inte mer hinder att sälja än campingasoltuber mm.

retrofit av gammal R12 till R134a är bara en väg att kunna ta 5000:- extra av kunden - förr så fanns det R413a som kunde köras in i befintlig bil-AC med mineraolja utan konvertering och består till största delen av R134a som är samma som dagens köldmedle - 8% R218 för att göra blandningen hyffsad zeotrop tillsammans med 2% Isobutan.

Och det är isobutanet som är hemligheten att det börja gå att köra R134a i en mineraloljebaserad system då isobutanet emulgerar oljan till mjölk i den flytande R134a och kan transpoterar runt tillräckligt bra - annars drar det bara runt som stora sega oljedroppar om man tittar i tittglaset. förövrigt så gör PAG-oljan precis samma sak i R134a - den mjölkar sig och löser inte helt i R134a och därför så är lösningen dimmig i tittglaset på en R134a-fylld bil.

Den blandningen kan man göra själv om man har 134a tillgänglig och det spelar inte så stor roll om det är propan, isobutan eller butan man blandar i med ca 2-4% i viktförhållande - förmodligen skulle 2-4 gram biltema 17-602 per 98-96 gram R134a fungera utmärkt i en gammal R12 bil-AC.

---

Reparationen är inte att först byta kompressorn - det är att ta reda på vad det är för fel!!

i lekmäns ögon så är det 'alltid' fel på kompressorn om den inte snurrar... därför skall du inte ta den uppiften med allt för stor trovärdighet.

du har uppenbarligen lite gas kvar, dock måste man mäta trycket med en manometer (och bilen och motorn har samma temperatur som rummet den står i och att den temperaturen mäts upp) för att se om det är tillräckligt mycket för att det skall finna någon flytande vätska kvar i systemet eller inte - trycket varierar väldigt mycket med temperaturen.

Det första du kan prova med är att prova att vrida runt kompressorn för hand - speciellt om du inte har kvar remmen där, hur känns, det snurrar den lätt, inget grusigt eller att något lager verkar dåligt ? (magnetkopplingen ej dragen) - nästa steg är att koppla in 12 Volt (ha en 10-A säkring i serie för säkerhets skull) på ledningen som går till kompressorn - lossa den från sin orginalanslutning och mata på den sladden som går till kompressorn. - klickar magnetkopplingen till till när du anslöt 12 Volt? - om inte tryck med handen på utsidan på remskivan och se om det smackar till då och sedan vrid kompressorn i samma riktning som motorn normalt driver den - hur känns det då - går den fjädrande och allt tyngre ju mer du vevar (scrollkompressor) men i övrigt verka mjukt och fint och inga lager som verka på G - så är det förmodligen inget problem med själva kompressorn.

Om magnetkopplingen inte tog förrän du tryckte med hand på utsidan av remskiva så behöver magnetkopplingen shimsas om (ta bort en bricka i centrumdelen i remskivan) - vilket oftast kan göras utan att ta ur kompressorn eller tappa ur gasen - spelet i magnetkopplingen skall vara mellan 0.2 - 0.4 mm och är den över 0.6 mm så börja den har problem att slå till - vilket brukar typiskt ge effekten att AC fungerar när bilen är nystartad men inte efter ett tag när det är varmt ute (generatorspänningen sjunker när motorn blir varm och orka inte längre dra magnetkopplingen).

Om kompressorn verkar gå att snurra mjukt och magnetkopplingen slagits till med separat kopplad sladd till 12 Volt så är det dags att få dit en rem som driver kompressorn och starta motorn - nu kan du kolla om det kommer någon kyla - gör det raskt så att kompressorn inte är igång i mer än 30 sekunder eller så om det inte kommer kyla. vänta 10 minuter innan nytt försök om du inte hann med och kompressorn får aldrig bli mer än 30 - 40 grader varm i det här läget.

om det kommer kyla så måste du ändå stänga av motorn inom 30 sekunder då kondensorflänkten förmodligen inte snurrar och kondensorn blir snabbt väldigt het.

Slutsats: om magnetkopplingen drar och det ger kyla när kompressorn är tvångsstyrd och snurrar så är det ingen fel på själva kompressorbiten utan man måste titta på styrsystemet. Fattas det gas så blir det ingen kyla även om kompressorn snurrar.

---

Det vanligaste felet till problem och det _inte_ beror på att gasen läckt ut är att låg och övetryckspressostaten på eller i närheten av torkfiltret eller kort bit på rörledningen mot evaporatorn inte fungerar. I äldre bilar så brukar denna pressostat styra kompressorns magnetkoppling och samtidigt kondensorfläkten och är denna kondensorfläkt ihoprostad/blockerad och inte snurrar så drar den en hemskans massa ström och pressostaten bränns sönder och din AC -fugerar inte fast du har gas i den.

Om pressostatkontakten fungerar kan du kolla elektriskt med en Ohmmeter om den verka leda ström eller inte. Normalt så skall den leda ström mellan ett par stift när trycket i systemet ligger mellan 2 - 19 Bar övertryck och oftast finns ytterligare ett par som leder först vid 12 Bar när kondensorn är runt 50-60 grader (gör att fläkten snurrar med maxfart om inte den normala fartvinden räcker). har du inte kontakt mellan stiften men du fick kyla när du tvångsstyrde kompressorn så är din pressostat paj och då bör du kolla om din kondensorfläkt snurrar igång - om du byter pressostanen rätt av utan att kolla om kondensorfläkten fungerar så bränns den nya pressostaten snabbt sönder igen om kondensorfläkten är trasig eller blockerad.

Ofta kan pressostaten bytas utan att tömma systemet på gas - men inte alltid då det är olika på olika bilar och bilmärken

---

allt ovanstående kan du kolla _innan_ du börja rota med gaser i din bil-AC, felen kan ofta vara väldigt enkla och är ofta inte där man tror att de är. elektriska fel som bränd pressostat, fastrostad kondensorfläkt, trasiga reläer eller att med är för stor spel i magnetkopplingen är lika vanliga fel som att gasen skulle ha läckt ut eller att kompressorn är paj.
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Guld värd information, tack så mycket!!

Ang handbromsen så gav sig far min och jag oss på den för nån vecka sen, hittade "kugghjulet" som spänner och vi peta runt lite. på höger bak märkes skillnad beroende på hur man skruvade, gick fint att ställa in där, men på vänster bak är det något annat fel. Man kunde snurra hjulet ett par varv när kuggen va i bottenläge, dvs stenhård spänning, hjulet snurrade fritt ett tag tills det tog tvärstopp och det inte gick att snurra med. Sneda bromsskivor? kassa belägg? byta vajer?

lite mysko...
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av xxargs »

när det gäller trumbrom så får man riva ned allt utom bromcylindrarna om de fungerar bra. se till att alla leder, justerprylar juckas upp om det är ihoprostat, gängor rensas och kolla allt sådan fungera och byt ut det som är skadat - bromsprylar brukar i regel inte vara så dyra så nåla inte på detta.

därefter när allt är uppfixat och fungerar igen - se till att använda handbromsen varje gång du är ute ock kör, gör handbromsvändningar så här på vintern, använd handbromsen som parkeringsbroms mm. så fungerar dessa utmärkt och utan att frysa/låsa sig.

---

gastyperna i bil-AC är antingen R12 som man hade till början av 90-talet och därefter R134a.

i en övergångsperiod så kunde man fylla sin gamla R12 med något som kallades R413a utan krav på konvertering som nämt tidigare (något man kan själv blanda till liknande med några % isobutan om man har tillgång till R134a sedan tidigare.)

Men detta erbjuds inte idag utan det krävs att man gör en 'konvertering' vilket innebär att ett antal O-ringar byts (men inte de som finns inne under instrumentpanelen av någon orsak... - troligen för att det inte längre kostar 5000:- utan 15000:- om man skall dyka in under där, och då går det inte att sälja konverteringsstjänsten längre...) och oljan byts till POE så mycket man nu får ut ur systemet - typ halva mängden, dvs. den delen som finns i kompressorn - med andra ord så är jobbet egentligen bara halvgjord när kunden får tillbaka bilen... POE-olja få bara ha max 3% mineraolja om det skall fungera bra i industriella kylsystem vilket innebär att oljan byts 2-3 ggr med några dygns körning mellan gångerna och detta har jag aldrig hört talas om när det gäller konvertering av bil-AC... PAG-olja och mineralolja går inte att blanda övh. dvs häll _inte_ PAG-olja i en gammal R12-anläggning under några som helst omständigheter.

---

skall man rota med det här själv så är mätställ och vakumpump nödvändiga tillbehör - och sedan att man läser på lite om bil-AC innan man börja rota Haynes har en bok om detta - på svenska - som du bör läsa innan du rotar med detta.

den här jättelånga tråden kan vara värt att läsa igenom om du på allvar funderar på att rota med AC - tror det är få saker som _inte_ är avhandlat där...
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... fee3de3b92
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Jag har skivbroms bak! :)

ska kolla in länken, men tror att jag börjar me tipsen du gav mig om felsökning på pumpen.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1628
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Neblade »

Skyrunner skrev:Jag har skivbroms bak! :)

ska kolla in länken, men tror att jag börjar me tipsen du gav mig om felsökning på pumpen.
Skivbroms till färdbroms ja, men trumbroms till handbromsen.
Så brukar det ivarjefall vara på de flesta toyotor.(?)

Som xxargs skriver kan det vara klokt att ta isär helt och göra rent. Se att du verkligen skruvar skruven åt rätt håll?
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Neblade skrev:
Skyrunner skrev:Jag har skivbroms bak! :)

ska kolla in länken, men tror att jag börjar me tipsen du gav mig om felsökning på pumpen.
Skivbroms till färdbroms ja, men trumbroms till handbromsen.
Så brukar det ivarjefall vara på de flesta toyotor.(?)

Som xxargs skriver kan det vara klokt att ta isär helt och göra rent. Se att du verkligen skruvar skruven åt rätt håll?
ja självklart, måste varit trött när jag läste inlägget... :roll: jo det är ju värt att prova, men det blir nog till våren i så fall, eller om man hur ett garage i ett dygn eller nått, får se.. :)
Skyrunner
Inlägg: 65
Blev medlem: lör 12 jun 2010, 16:57:33
Bilmodell: Celica GTI
Årsmodell: 90
PostOrt: 57275
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Skyrunner »

Ska försöka fixa den motoriserande antennen nu snarast. men vet inte om det är motorn som är paj? ingen trasig säkring hittar jag och hur står är sanorlikheten att någon kabel är trasig? får inte bort motorn heller, är osäker hur man får bort den från gummipackningen vig vingfästet, "bara o dra" eller?
Användarens profilbild
harntabo
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 24 mar 2010, 20:16:18
Bilmodell: Solara
Årsmodell: 2006
PostOrt: Härnösand
Land (Country): Sverige
Ort: Härnösand

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av harntabo »

Skyrunner skrev:Ani ideas? :)
Tycker jag ser många Toyor med antennen på halvstång ;) På min exCamry -98 dog motorn, fick byta på märkesverkstan för det facila priset av 1600:-.
På Solaran sitter antennen i bakrutan - verkar vara en god idé...
Toyota Solara 3.3 2006 - bruksbilen
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Handbroms, AC & antenn. Celica GTi -90 st182

Inlägg av Glenn »

Om man inte håller efter antennerna kärvar dom ju ihop.. det är en av anledningarna att jag inte gillar elantenner.

Finns renoveringskit att köpa annars.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar