byta olja vid ökad oljeförbrukning, camry 2.2 98a?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
petter1001
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 23 okt 2010, 11:43:09
Årsmodell: 0

byta olja vid ökad oljeförbrukning, camry 2.2 98a?

Inlägg av petter1001 »

Hej

Kör med 0w30 i min camry. Nu har jag märkt att förbrukningen ökat. Detta är helt normalt vad jag vet eftersom bilen rullat 24k+.

Att jag får fylla på olja gör mig inte så mycket, men frågan är:

Kan någon del ta skada av den ökade belastningen oljan utgör, kan tex katten (den som sitter under bilen :) ) ta skada av detta?

Fortsätta men 0w30 som toyota rekomenderar att jag ska ha i den, eller köra med en tjockare olja tex 10w40?

Det jag vill undvika är att dyra avgasrenings grejer tar stryk.

Då undra ni säkert hur mycket den drar. Ok jag har inte räknat exakt. Men jag fyllde upp till max i höstas och fick fylla upp från min (nivå lampan tändes) nu på våren. kan gissa ca 400-500mil kanske...

Men som sagt känslan är att jag får fylla oftare nu än förr...
Mackan100
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 08 jun 2011, 20:34:41
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011

Re: byta olja vid ökad oljeförbrukning, camry 2.2 98a?

Inlägg av Mackan100 »

Det hjälper inte nämnvärt att byta olja, skillnaden på 0W30 och 10W40 är dels att den senare är mycket tjockare när den är kall, när motorn blivit varm är de i princip lika tunna, där emot har 10W40 oljan något högre slagtålighet (högre ytspänning) vilket inte direkt påverkar förbrukningen.

Men, ja på sikt, har det visat sig att katalysatorn tar stryk, men det första som brukar visa sig är syresensorerna som ger fel värde i takt med att beläggningen från oljan (sot) ökar på sensorytan. De bilar där, efter åtgärd av hög oljeförbrukning, problem med syresensorer(motorlampan lyser) har uppdagats har haft en förbrukning på över 1 liter/100 mil.

Av din beskrivning uppskattar jag att förbrukningen ligger på c:a 2dl/100 mil, vilket kan anses fullt normalt, även på en bil som inte rullat 10k mil. Ja, jag vet, trogna Toyota ägare brukar se ut så här :shock: när de hör det. Jag tror inte du behöver oroa dig med denna förbrukning, speciellt inte om det inte varat så länge ännu. Håll dock noga koll på den så den inte rusar iväg...

/Mackan100
fd. Toyota-tekniker http://toyotareview.net
/Mackan100
fd. Toyota-tekniker Toyota News & Reviews
...kom ihåg, det kommer förmodligen en dag efter imorgon, men det kan man aldrig säkert veta, men om det gör det... kan du vara säker på att din Toyota rullar som vanligt...
Skriv svar