Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Stephew
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988

Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....

Inlägg av Stephew »

Jag har en Toyota Corolla -88, som håller på att driva mig till vansinne :wtf:
För att göra en lång historia kort så köpte jag bilen av en (numera snart fd) kompis. Då rusade den vansinnigt på tomgång, men gick normalt så fort man manuellt förde tillbaka gasspjällaxeln. Lätt fixat tänkte jag, jag sätter bara en kraftigare returfjäder parallellt med den gamla, men si det gick inte så bra. så vad göra? Jo, jag köper en bil till och sen lyfter jag över det jag behöver .... Hittade ganska raskt en rostburk för 1ooo spänn. Den gick som en dröm, men var genomrutten av rost och stank cigg och blöt hund .. No problem !
Jag lyftade över förgasaren till min "riktiga" bil. Provstart ... Kanon :D rusar inte alls iväg på tomgång och spjällaxeln löper lika fint som en mjukglass i solen .... MEN nu går bilen aningen ojämnt på tomgång, knappt märkbart, men det finns ändå där, det är som om den hackar till någon tiondels sekund. Det hade väl gått att leva med om det inte hade varit för att den rycker och skuttar förskräckligt så fort man lättar på gasen (motorbromar) vid färd, speciellt vid låga farter på typ 2:an. Vid gaspådrag så uppför den sig normalt.
Nu börjar vansinnet, jag har flyttat över bensinpump och bränslefilter, hela fördelaren, tändkablar ... kollat alla vacuum-slangar ... ryckt och slitit i allt jag fått fatt i ... men problemet kvarstår :(
Övriga problem jag uppmärksammat är att den glödtänder (gjorde även så innan) så jag kastbytte även tändstiften .... den elektriska kylfläkten går aldrig igång, har provat jorda tempgivarekontakten som sitter på termostathuset, men ingen skillnad, kastbytte även denna, men ingen skillnad ...

Tacksam för tips och erfarenheter som skulle förgylla min tillvaro !
"My Toyota is fantastic"
Pugho
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: Corolla -88 (förgasare) med nervös tomgång ....

Inlägg av Pugho »

Är det 4A-F med nån sorts vakuumförgasare (liggande trottel) eller är det en 4A-C med tvåportsförgasare (två spjäll i varsitt hål)?

Inlägg av Stephew »

Det är en 4A-C spjällförgasare och en himla massa vacuumslangar .... Tänkte åka till garaget och prova byta lambdasonden nu ....
Pugho

Inlägg av Pugho »

Hmm.. lambda.. just det.. Inte sån förgasare jag har jävlats med i några år då.. På -85:an jag hade satt det en blandningsskruv på baksidan helt enkelt. Runt skruven satt det en ring som snurrade löst för att man inte skulle kunna justera själv utan verktyg, men det löste sig snabbt med en droppe lim i skruven.
Jag antar att din förgasare inte alls ser ut som den förgasaren..

Inlägg av Stephew »

Näe, varför ska man göra något enkelt .... Toyotas ingenjörer ville väl visa sig på styva linan .... att sen nån stackare skulle skruva i bilarna var väl inget man tänkte på för en Toyota bara går och går (till den dag den plötsligt står ...)

Ber en bön och hoppas att felet ska självläka och bar försvinna alldelens av sig själv.

Nu blir det lambdasond byte och om det inte hjälper provspraya med startgas runt om, och om det inte hjälper blåsa tryckluft i bränsle ledningarna, sedan blir det till att försöka med annat hokus-pokus som att byta luft i reservhjulet och byta wunderbaum till ny bils doft ..... :shock:
Pugho

Inlägg av Pugho »

Alltså... har du en 4A-C så är det en AE82, men de slutade tillverkas -87 och har ingen lambdasensor.
Om det är en -88 så borde det vara en AE92 med 4A-F. Den förgasaren ser snarlik ut men skiljer sig i det att den reglerar blandningen under drift med ett par ventiler.

Inlägg av Stephew »

Det enda jag vet är att det är en Toyota Corolla årsmodell 1988. Färgen är definitivt röd, så vitt (!) jag kan se. Enligt reg.papprena så har bilen ett identifieringsnummer som heter G0AE9200025926 (men om det säger så mycket vet jag inte).
När jag flyttade över förgasaren så såg jag att det var en spjällförgasare med 2 portar (ska försöka bifoga en bild som jag tog med mobilen på detta). Om den har en lambdasond eller inte för jag kolla när jag masat mig iväg till garaget (fast egentligen så känner jag inte så stor lust att bege mig dit p.g.a. tidigare nämnda orsaker)
Är mycket tacksam för tips och glada hejarrop, vet inte ens om det är tändning eller bränsle/luft relaterat fel ... kanske nån givare, eller !?
Bilagor
Toyota donator.jpg
Toyota donator.jpg (212.91 KiB) Visad 4249 gånger
Stephew

Inlägg av Stephew »

Det blir inte alltid som man har tänkt sig .... en polare kom förbi garaget och då blev det svetsa fjäderben på en mersa diesel istället. Men jag hann dock kolla att det finns en lambdasond och katalysator både på min nervösa pärla och på donatorbilen. Sprayade 556 på låsmuttrarna och sen för jag ta nya tag när jag tagit mig en tupplur och samlat lite mod. :-|
Ser på besikningspapprena att avgas värdet gått ifrån att alltid ha legat på 0.1 de senaste typ 5 åren, till at nu vid senaste besiktningen för ett knappt år sedan låg på 0.6. Lite långsökt kanske, men kan de ha att göra med att lambdasonden är på väg att ge upp, och därför den ryckiga gången, vilket kanske inte märktes då bilen rusade i varv p.g.a den tröga spjällaxeln (eller e de jag som är trög :oops: ?)

"My Toyota is Spastic"
Stephew

Inlägg av Stephew »

PROBLEMET ÄR LÖST !!!!!!!!!! :lol: :clap:

Efter svår vånda och missmod så for jag och min mek-kompis Skarrebarre ut till garaget för att göra ett nytt försök att fixa till Toyjjan .... Det där med lambdasonden fick vi snabbt ge upp tanken på att flytta, dessa verkar vara fastsvetsade på både donatorbilen och pärlan ... men å andra sidan så reagerar inte bilen på om den är ansluten eller ej, så det var nog inte problemet. Vi sprayade startgas runt hela förgaseriet, och visst var det så att varvtalet ökade lite när vi sprayade på ena sidan .... AHA, den får "tjuvluft", troligen blev det inte helt tätt efter förgasarbytet, eller så är det hål på nån vacuumslang !? Här vilar inga ledsamheter, väck med skiten igen, gör om gör rätt .... När vi ändå hade loss alltihopa så passade vi på att flytta över lite givare och sensorer från grenröret, det var både elektriskakontakter och vacuumslangar på termokontakter ... Den arme Japan-ingenjör som designat denna variant av förgasare var nog själv ordentligt "på gasen". På med nya packningar å så tillbaks med hela rasket. Å nu provstart .... FORTFARANDE nervös tomgång! Men varvtalet ökar iaf inte längre vid dusch med startgas .... Provkörning visar ingen skillnad, rycker och hoppar vid motorbromsning på 2:an. Kanske just denna modellen ska göra så? Nåväl, få se om vi i alla fall kan få igång elfläkten så att motorn inte kokar. Vi provar att lossa elkontakten till fläkten och matar den direkt med 12 V, japp den funkar. Men om man jordar själva givarkontakten går det inte! Måste väl vara nån säkring som gått .. Tittar i instruktionsboken och där står ... inget! Bara var säkringshållarna sitter. I motorrummets säkringsdosa finns det två udda prylar som är märkta "FAN", men de verkar vara hela. Inne i kupén på förarsidan finns också en dosa, men förklaringen på insidan av locket är svår att få något grepp på ...det blir till att rycka ut säkring för säkring och kolla om de är hela .... alla är hela utom en 10 A som påstås vara "IGN" vilket jag uttyder ignition. Men hej, vänta nu, då borde väl bilen inte gått att starta, eller? Sätter i en hel säkring och provstartar - WOW !!! Vilken lugn och fin gång ...måste t.o.m skruva ned tomgången igen. Så här ska en Toyota låta! Provkör, nu är det en helt annan bil helt plötsligt, YES !!! Kan det verkligen vara sant, provar ta ut "IGN" säkringen och den nervösa tomgången är tillbaka, sätter tillbaka säkringen och helt perfekt gång .... Och nu startar t.o.m. elfläkten, vad händer? Stänger av motorn, och ingen glödtändning efteråt ....
Vad är det för skumma saker som döljer sig bakom "IGN" säkringen, bara 10A men ack så viktig tydligen (en rephandbok kanske hade varit bra att ha)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Märkligt, jag hade också tolkat den som ignition, vore intressant att veta exakt vad den gör, det ska finnas scheman online nånstans har jag för mej hmm..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar