ST162 varvar inte ut
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
ST162 varvar inte ut
Jag börjar med att förklara att jag byggt folkracebil av en Celica ST162 -88. Alltså modellen med lambdasond och katalysator.
När jag köpte bilen hade ett motorbyte påbörjats men inte slutförts. Jag konstaterade ganska snart att den motor man bytt till kom från en äldre celica med bl.a. egr-ventil.
Jag slutförde motorbytet och har gjort följande modifieringar/kontroller:
- Katalysator bortmonterad
- Grenrör från ST182 med hembyggt avgas 2,5" efter
- Tändning justerad till 12grader (boken säger 10)
- Soppatrycket ökat till ca. 3bar genom modifiering av bränsltrycksregulatorn. (boken säger 2.2 till 2.6)
- Nytt bränslefilter
- Kopplat bort all onödigt vakuum-jox.
- Kontrollerat att TVIS rör sig vid gaspådrag.
Nu till bekymret. Vid testkörning idag varvar inte bilen ut riktigt. Når kanske 5000rpm och då är det som om varvtalsstoppet slår till. Den känns också ganska orkeslös. Svårt att sätta fingret på men inte rätta klippet. Det låter inte som om det är en cylinder som faller ifrån. Den går på alla 4.
Så kör jag kanske ett varv på banan och då helt plötsligt slår den till och varvar till rätta varvstoppet och går som den ska. Känns lite piggare men så kommer felet tillbaka.
Jag har då testat med följande:
- Fipplat lite med luftmängdmätaren genom att släppa lite på fjädern. Gav inget resultat.
- Ställt ner tändningen en aning. Inget resultat.
- Kopplat ur lambdan. Inget resultat.
Vill ha tips på vad jag ske ge mig på. Tänddelar? Vad ska jag byta då?
Bränslesystemet, ska jag koppla in bränsletrycksmätare för att se om det faller? Bör det vara konstant även vid fullgas?
Jag är fundersam på att ta hjälp av det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Så kanske vi kan hitta felet.
När jag köpte bilen hade ett motorbyte påbörjats men inte slutförts. Jag konstaterade ganska snart att den motor man bytt till kom från en äldre celica med bl.a. egr-ventil.
Jag slutförde motorbytet och har gjort följande modifieringar/kontroller:
- Katalysator bortmonterad
- Grenrör från ST182 med hembyggt avgas 2,5" efter
- Tändning justerad till 12grader (boken säger 10)
- Soppatrycket ökat till ca. 3bar genom modifiering av bränsltrycksregulatorn. (boken säger 2.2 till 2.6)
- Nytt bränslefilter
- Kopplat bort all onödigt vakuum-jox.
- Kontrollerat att TVIS rör sig vid gaspådrag.
Nu till bekymret. Vid testkörning idag varvar inte bilen ut riktigt. Når kanske 5000rpm och då är det som om varvtalsstoppet slår till. Den känns också ganska orkeslös. Svårt att sätta fingret på men inte rätta klippet. Det låter inte som om det är en cylinder som faller ifrån. Den går på alla 4.
Så kör jag kanske ett varv på banan och då helt plötsligt slår den till och varvar till rätta varvstoppet och går som den ska. Känns lite piggare men så kommer felet tillbaka.
Jag har då testat med följande:
- Fipplat lite med luftmängdmätaren genom att släppa lite på fjädern. Gav inget resultat.
- Ställt ner tändningen en aning. Inget resultat.
- Kopplat ur lambdan. Inget resultat.
Vill ha tips på vad jag ske ge mig på. Tänddelar? Vad ska jag byta då?
Bränslesystemet, ska jag koppla in bränsletrycksmätare för att se om det faller? Bör det vara konstant även vid fullgas?
Jag är fundersam på att ta hjälp av det enda företaget i stan som har rullande landsväg. Så kanske vi kan hitta felet.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: ST162 varvar inte ut
Allt "onödigt vakuum-jox" sitter där av olika anledningar, och det är inte bara för miljöns skull. Några kanske sitter där för att se till att bilen går bättre, vem vet?
Varför har du höjt soppatrycket?
Om det var en helt orörd motor med alla slangar på rätt ställe och allt enligt spec så hade jag tippat på tändkablar eller liknande.. men det är jag det..
Varför har du höjt soppatrycket?
Om det var en helt orörd motor med alla slangar på rätt ställe och allt enligt spec så hade jag tippat på tändkablar eller liknande.. men det är jag det..
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: ST162 varvar inte ut
Kollat om du får några relevanta felkoder?
Varför högre soppatryck? Kanske blir knas om Ecu försöker minska bränslemängden men går utanför intervallet?
Varför högre soppatryck? Kanske blir knas om Ecu försöker minska bränslemängden men går utanför intervallet?
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: ST162 varvar inte ut
Anledningen till högre soppatryck är för att den ska gå lite fetare. Jag gjorde denna modifiering på min förra folkrace-celica. Det gav viss effekt enligt vad jag tyckte, men som vanligt är det subjektivt då jag inte har effektsiffror att gå på. Det var byggt på en -86:a.
ECU:n kan ju omöjligt justera om lambdan är urkopplad, eller hur? Tänker jag galet då?
Funderar allvarligt på att skaffa bredbandslambda med logg. Rent generellt ger det ju fingervisning om hur man eventuellt ska kunna optimera. Någon som har tips på prisvärda kit med bra funktionalitet?
Ska kolla felkoder. Detta bör fungera, eller hur? http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... e=Felkoder
Ska för övrigt byta lite tänddelar som ett första försök.
ECU:n kan ju omöjligt justera om lambdan är urkopplad, eller hur? Tänker jag galet då?
Funderar allvarligt på att skaffa bredbandslambda med logg. Rent generellt ger det ju fingervisning om hur man eventuellt ska kunna optimera. Någon som har tips på prisvärda kit med bra funktionalitet?
Ska kolla felkoder. Detta bör fungera, eller hur? http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... e=Felkoder
Ska för övrigt byta lite tänddelar som ett första försök.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4842
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: ST162 varvar inte ut
iaf ST165 (3S-GTE alltså) går ju väldigt fett från början iofs, men men.. lambdasonden används bara på låglast, då fort man gasar så använder ECU'n mappar istället.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: ST162 varvar inte ut
Har ikväll testat lite till.
Följande delar är utbytta utan resultat:
- Samtliga tändkablar
- Tändspole
- Bränsetryckregulator, vilket gör att jag testat med original bränsletryck
Jag kopplade in mekanisk tryckmätare för bränsletrycket och det håller sig tämligen konstant även när man drar så långt att den missar.
Följande är tänkt att testas nästa gång:
- Komplett fördelare
- Bränslepump, även om jag inte tror att den felar med tanke på trycket
- ECU
Fler tips?
Följande delar är utbytta utan resultat:
- Samtliga tändkablar
- Tändspole
- Bränsetryckregulator, vilket gör att jag testat med original bränsletryck
Jag kopplade in mekanisk tryckmätare för bränsletrycket och det håller sig tämligen konstant även när man drar så långt att den missar.
Följande är tänkt att testas nästa gång:
- Komplett fördelare
- Bränslepump, även om jag inte tror att den felar med tanke på trycket
- ECU
Fler tips?
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Neblade
- Ordförande
- Inlägg: 1660
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
- Bilmodell: Celica GT
- Årsmodell: 1974
- PostOrt: Linköping
- Land (Country): Sweden
- Ort: Linköping
Re: ST162 varvar inte ut
Japp, de koderna ska gälla för Celican!Codriver skrev:...
Ska kolla felkoder. Detta bör fungera, eller hur? http://www.toyotaclubsweden.com/wiki/in ... e=Felkoder
...
Mattias Johansson
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Skicka PM,
Ordförande för Toyota Club Sweden
Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet
1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Re: ST162 varvar inte ut
Du ville ha tipps, läste inte någonstans att du bytt stifften? brukade hända på rallybilen att den inte ville varva ut klokt, blev offta så när bilen stått en längre tid vill jag minnas, började missa strax innan 6 tusen har jag för mig... fattar inte varför men det skedde ganska offta... nån nämde nått om att stifft inte tål att bli sura, då blir dom så, märks normalt inte i en vanlig bil då man sällan pinar dom så hårt... så har jag fått det förklatat i alla fall...
Rally Starlet -80 Grp:E
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!
Rally Starlet -81 Grp:H(Tom kaross/Projekt)
original Starlet -80(Reservdelsbil)
original Starlet -81(Brukis)
Tercel -88 Rostfri! Med eltaklucka! En pärla!
-
- Pay User
- Inlägg: 209
- Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
- Bilmodell: Corolla
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Östersund
- Land (Country): Sverige
- Ort: Östersund
Re: ST162 varvar inte ut
Länge sedan jag hängde här på forumet men jag ska meddela att jag slutligen hittade felet.
Det var den backventil jag använde till tanken som gick för trögt helt enkelt.
Det kom inte in luft i samma mängd som det förbrukades soppa.
Enkelt fel men som gav mig huvudvärk ett tag.
Har nu kört tre tävlingar med bilen med resultat 2:a b-final, 2:a a-final och 3:a a-final.
Det var den backventil jag använde till tanken som gick för trögt helt enkelt.
Det kom inte in luft i samma mängd som det förbrukades soppa.
Enkelt fel men som gav mig huvudvärk ett tag.
Har nu kört tre tävlingar med bilen med resultat 2:a b-final, 2:a a-final och 3:a a-final.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: ST162 varvar inte ut

Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]