välja motor till Verso

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:Nej, man kör inte på vridmomentet, vrid utan varv = man står still.. Det är effekten som är intressant, max vrid är en totalt meningslös siffra för alla utom den som designar drivlinan.

Vridkurvans utseende kan vara intressant dock, men den brukar snarare vara bättre på bensinare, speciellt med modern turbo.
Med risk att spåra ur. Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då? Volvon drog dessutom dubbelt mer. Men de e ju klart. Inte går det jämföra en Volvo med en Toyota. Hästkrafterna säger ju allt. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Dale »

Skatten VAR på 4200 när jag skaffade kärran för några år sedan idag är årsskatten 3361.

Betalade 2400 för lilla service inkl allt och ungefär dubbelt på stora servicen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Pugho »

Det antal hästkrafter du har tillgängligt vid aktuell tidpunkt säger ALLT om hur fort bilen kan accellerera (hur mycket kemisk energi som kan omsättas till rörelseenergi) och även hur lätt bilen kan ta sig upp för backen (hur mycket kemisk energi som kan omsättas till lägesenergi). Vridmomentsiffran vid vevaxeln är helt oväsentlig.

I ditt exempel, Dale, så är det snarare så att det är de olika motorernas karaktär som är viktig. Även om volvoturbon har en högre toppeffekt så har den lägre tillgänglig effekt vid det driftfall du hänvisar till. Volvons toppeffekt ligger säkert runt 6000 varv, och ligger du på det varvtalet och kör så lovar jag dig att den orkar uppför backen fortare än Rav:en.

Effekt = (vrid*0,74*2*pi*varvtal)/33000

Ska man jämföra vridmoment så ska man jämföra tillgängligt vridmoment vid aktuell tidpunkt VID DRIVHJULEN. Vridmoment kan växlas. Det kan aldrig effekt.

Sen är det konstigt att volvon inte orkar upp med ditt resonemang då databladet säger 320Nm vid 1500-4800rpm men rav:en lovar bara 250Nm vid 1800-3000rpm.. ;)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Glenn »

Efterssom pugho har skrivit ungefär det som jag tänkte svara till Dale så skriver jag istället

pugho: +1

:)
Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då?
Det betyder ENBART att deras vrid/effekttoppar ligger på olika ställen. ..precis som pugho säger så hade det fungerat fint om du hade haft en lägre växel på volvon.
Volvon drog dessutom dubbelt mer.
Va ? en gammal volvo med dubbelt så vass bensinmotor drog mer bränsle än en japansk diesel med halva effekten? har du ringt tidningarna ? vetenskapsakademin ? kungen ? ;)



..Man kan helt enkelt inte jämföra två olika bilar med olika motorer och utväxlingar på det sättet, och även om
man gör det så är det fortfarande inte max vridmoment som är det intressanta.
Senast redigerad av Glenn den lör 13 aug 2011, 22:34:04, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Tipx
Pay User
Inlägg: 90
Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
Bilmodell: Celica RA23
Årsmodell: 77
PostOrt: Grödinge
Land (Country): Sweden
Ort: Vårsta/botkyrka
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Tipx »

Spännande. Undrar varför man inte monterat någon piggare bensin motor i dessa bilar? Intresant med service kosnaden. På dom dieslar vi tittat på har inte någon haft värmare i specen vad kan det bero på ? Okunniga säljare ? Eller är det standard?
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Glenn »

Ja, det är väldigt märkligt, undrar om det är så att dom inte importeras med bättre motor, eller om det helt enkelt inte finns ?


Dieselvärmare brukar kosta rätt mycket extra, även på bilar där det är "standard" så brukar det bara vara standard i kalla länder som Sverige :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Dale »

Tipx skrev:Spännande. Undrar varför man inte monterat någon piggare bensin motor i dessa bilar? Intresant med service kosnaden. På dom dieslar vi tittat på har inte någon haft värmare i specen vad kan det bero på ? Okunniga säljare ? Eller är det standard?
Tror det bara är Avensisen som har värmarna installerade som "standard". Finns dock som tillbehör till samtliga modeller även bensinarna men räkna med ett pris på runt 10-15 tusen för värmaren men jag tycker det är värt det. Värmen i en modern diesel är inte så himla bra då det inte blir så mycket "spillvärme" som bensinarna.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Dale »

Glenn skrev:
Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då?
Det betyder ENBART att deras vrid/effekttoppar ligger på olika ställen. ..precis som pugho säger så hade det fungerat fint om du hade haft en lägre växel på volvon.
Volvon drog dessutom dubbelt mer.
Va ? en gammal volvo med dubbelt så vass bensinmotor drog mer bränsle än en japansk diesel med halva effekten? har du ringt tidningarna ? vetenskapsakademin ? kungen ? ;)

..Man kan helt enkelt inte jämföra två olika bilar med olika motorer och utväxlingar på det sättet, och även om
man gör det så är det fortfarande inte max vridmoment som är det intressanta.
Klart man kan jämföra två helt olika bilar. Att jämföra likadana är ju ingen ide. Tror frågeställaren inte var intresserad av högprestanda utan nått mer ekonomiskt för kortresor och som klarar full packning. Fast visst, 0-402 meter är ju en kortresa med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: välja motor till Verso

Inlägg av cheetah1 »

Pugho skrev: Effekt = (vrid*0,74*2*pi*varvtal)/33000
Det där är vad jag fick lära mig i skolan också. Konstigt nog har jag hittills inte sett en vrid/effektkurva som det har stämt på.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: välja motor till Verso

Inlägg av Pugho »

____________________________
Mikael Cedergren
Skriv svar