Med risk att spåra ur. Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då? Volvon drog dessutom dubbelt mer. Men de e ju klart. Inte går det jämföra en Volvo med en Toyota. Hästkrafterna säger ju allt.Glenn skrev:Nej, man kör inte på vridmomentet, vrid utan varv = man står still.. Det är effekten som är intressant, max vrid är en totalt meningslös siffra för alla utom den som designar drivlinan.
Vridkurvans utseende kan vara intressant dock, men den brukar snarare vara bättre på bensinare, speciellt med modern turbo.
välja motor till Verso
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: välja motor till Verso
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: välja motor till Verso
Skatten VAR på 4200 när jag skaffade kärran för några år sedan idag är årsskatten 3361.
Betalade 2400 för lilla service inkl allt och ungefär dubbelt på stora servicen.
Betalade 2400 för lilla service inkl allt och ungefär dubbelt på stora servicen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: välja motor till Verso
Det antal hästkrafter du har tillgängligt vid aktuell tidpunkt säger ALLT om hur fort bilen kan accellerera (hur mycket kemisk energi som kan omsättas till rörelseenergi) och även hur lätt bilen kan ta sig upp för backen (hur mycket kemisk energi som kan omsättas till lägesenergi). Vridmomentsiffran vid vevaxeln är helt oväsentlig.
I ditt exempel, Dale, så är det snarare så att det är de olika motorernas karaktär som är viktig. Även om volvoturbon har en högre toppeffekt så har den lägre tillgänglig effekt vid det driftfall du hänvisar till. Volvons toppeffekt ligger säkert runt 6000 varv, och ligger du på det varvtalet och kör så lovar jag dig att den orkar uppför backen fortare än Rav:en.
Effekt = (vrid*0,74*2*pi*varvtal)/33000
Ska man jämföra vridmoment så ska man jämföra tillgängligt vridmoment vid aktuell tidpunkt VID DRIVHJULEN. Vridmoment kan växlas. Det kan aldrig effekt.
Sen är det konstigt att volvon inte orkar upp med ditt resonemang då databladet säger 320Nm vid 1500-4800rpm men rav:en lovar bara 250Nm vid 1800-3000rpm..
I ditt exempel, Dale, så är det snarare så att det är de olika motorernas karaktär som är viktig. Även om volvoturbon har en högre toppeffekt så har den lägre tillgänglig effekt vid det driftfall du hänvisar till. Volvons toppeffekt ligger säkert runt 6000 varv, och ligger du på det varvtalet och kör så lovar jag dig att den orkar uppför backen fortare än Rav:en.
Effekt = (vrid*0,74*2*pi*varvtal)/33000
Ska man jämföra vridmoment så ska man jämföra tillgängligt vridmoment vid aktuell tidpunkt VID DRIVHJULEN. Vridmoment kan växlas. Det kan aldrig effekt.
Sen är det konstigt att volvon inte orkar upp med ditt resonemang då databladet säger 320Nm vid 1500-4800rpm men rav:en lovar bara 250Nm vid 1800-3000rpm..
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4795
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: välja motor till Verso
Efterssom pugho har skrivit ungefär det som jag tänkte svara till Dale så skriver jag istället
pugho: +1
..Man kan helt enkelt inte jämföra två olika bilar med olika motorer och utväxlingar på det sättet, och även om
man gör det så är det fortfarande inte max vridmoment som är det intressanta.
pugho: +1
Det betyder ENBART att deras vrid/effekttoppar ligger på olika ställen. ..precis som pugho säger så hade det fungerat fint om du hade haft en lägre växel på volvon.Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då?
Va ? en gammal volvo med dubbelt så vass bensinmotor drog mer bränsle än en japansk diesel med halva effekten? har du ringt tidningarna ? vetenskapsakademin ? kungen ?Volvon drog dessutom dubbelt mer.
..Man kan helt enkelt inte jämföra två olika bilar med olika motorer och utväxlingar på det sättet, och även om
man gör det så är det fortfarande inte max vridmoment som är det intressanta.
Senast redigerad av Glenn den lör 13 aug 2011, 22:34:04, redigerad totalt 1 gånger.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Tipx
- Pay User
- Inlägg: 90
- Blev medlem: sön 15 mar 2009, 20:03:32
- Bilmodell: Celica RA23
- Årsmodell: 77
- PostOrt: Grödinge
- Land (Country): Sweden
- Ort: Vårsta/botkyrka
- Kontakt:
Re: välja motor till Verso
Spännande. Undrar varför man inte monterat någon piggare bensin motor i dessa bilar? Intresant med service kosnaden. På dom dieslar vi tittat på har inte någon haft värmare i specen vad kan det bero på ? Okunniga säljare ? Eller är det standard?
_________________________
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
Kurvor är roligare än topfarter
_________________________
Fredrik Nordin @ Grödinge landet
Ra23 -77
Bruksis.
Skoda Octavia -19
Auris hybrid combi -17
St162 -88 -såld (gick landskamp sverige-norge 2011 folkrace öde okänd)
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4795
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: välja motor till Verso
Ja, det är väldigt märkligt, undrar om det är så att dom inte importeras med bättre motor, eller om det helt enkelt inte finns ?
Dieselvärmare brukar kosta rätt mycket extra, även på bilar där det är "standard" så brukar det bara vara standard i kalla länder som Sverige
Dieselvärmare brukar kosta rätt mycket extra, även på bilar där det är "standard" så brukar det bara vara standard i kalla länder som Sverige
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: välja motor till Verso
Tror det bara är Avensisen som har värmarna installerade som "standard". Finns dock som tillbehör till samtliga modeller även bensinarna men räkna med ett pris på runt 10-15 tusen för värmaren men jag tycker det är värt det. Värmen i en modern diesel är inte så himla bra då det inte blir så mycket "spillvärme" som bensinarna.Tipx skrev:Spännande. Undrar varför man inte monterat någon piggare bensin motor i dessa bilar? Intresant med service kosnaden. På dom dieslar vi tittat på har inte någon haft värmare i specen vad kan det bero på ? Okunniga säljare ? Eller är det standard?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3709
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: välja motor till Verso
Klart man kan jämföra två helt olika bilar. Att jämföra likadana är ju ingen ide. Tror frågeställaren inte var intresserad av högprestanda utan nått mer ekonomiskt för kortresor och som klarar full packning. Fast visst, 0-402 meter är ju en kortresa med.Glenn skrev:Det betyder ENBART att deras vrid/effekttoppar ligger på olika ställen. ..precis som pugho säger så hade det fungerat fint om du hade haft en lägre växel på volvon.Rav4 på 116 diesel hk behövde aldrig växla ner i uppförsbackarna. En bensin Volvo T5 på 225 hk eller nått sånt orkade INTE utan fick växlas ner två steg. Vad betyder det då?
Va ? en gammal volvo med dubbelt så vass bensinmotor drog mer bränsle än en japansk diesel med halva effekten? har du ringt tidningarna ? vetenskapsakademin ? kungen ?Volvon drog dessutom dubbelt mer.
..Man kan helt enkelt inte jämföra två olika bilar med olika motorer och utväxlingar på det sättet, och även om
man gör det så är det fortfarande inte max vridmoment som är det intressanta.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: välja motor till Verso
Det där är vad jag fick lära mig i skolan också. Konstigt nog har jag hittills inte sett en vrid/effektkurva som det har stämt på.Pugho skrev: Effekt = (vrid*0,74*2*pi*varvtal)/33000
-
- Inlägg: 360
- Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
- Bilmodell: Celica GTi
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: Eskilstuna
- Land (Country): Sverige
Re: välja motor till Verso
Välj och vraka:
http://www.rri.se/index.php?DN=29
http://www.rri.se/index.php?DN=29
____________________________
Mikael Cedergren
Mikael Cedergren