Hej och tack så mycket!

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hej och tack så mycket!

Inlägg av PierreW »

Grattis till bilen, ser att du köpt den i Borås, om den rullat i de krokarna är de inte helt omöjligt att de står PW vid någon service i boken ;)






KelMer skrev: Edit: har själv en -05:a, känns sådär...tänkte att dom får kontroll dra bultarna på nästa service...
De hjälper tyvärr inte, som du läste i länken så nämns för korta bultar i kommentarsfältet.
Gängan är för kort i blocket så materialet håller kort sagt inte.
Sen kan du inte dra en topplocksbult hur som helst, speciellt inte om det är en så kallad sträckbult.
Ofta är det först ett moment i NM man ska dra, exempelvis 90NM, sen ska man dra 90grader, sen 60NM.

Sen är det väl så att i princip halva motorn behöver rivas isär för att kunna
dra topplocksbultarna då kamaxlarna är i vägen.
Då måste transmissionskåpan bort vid kamkedjan osv osv.

Nästintill samma arbete som att byta packningen alltså ;)

Men det är nog väldigt individuellt de där med om packningen går sönder eller inte.
Generellt sett så är det "mes-körda" stadsbilar som krånglar mest vad det än gäller.
Mycket start och stopp, aldrig rejäl temp i motor och låda, inga rejäla inbromsningar.

Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
KelMer
Inlägg: 755
Blev medlem: sön 17 maj 2009, 17:17:51
Bilmodell: Mr2 Mkll V6
Årsmodell: 1992
PostOrt: Piteå
Land (Country): Sverige
Ort: Piteå födelseplatsen för sveriges första inreggade Mr2 V6

Re: Hej och tack så mycket!

Inlägg av KelMer »

PierreW skrev: Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.
Vid 30000 mil så är jag me, men detta gällde runt 15000mil. Å det var väl inte bara att topplockspakningen gick, utan att toppen typ "lossna" med följd av vattnet rinner ut = motorbyte. Den berörda motorn är 2.0l.Det hände vid motorvägskörning för dom flesta. Och enligt artiken så var detta nånting som Toyota känner till men vill mörka ner!

hittade en tråd hära på forumet, är nog en av dom som var med i artikeln
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3448
/Christian N
0733966737

Toyota Mr2 Mkll gen2 N/a Mv6:an *Kör*

Toyota Avensis -05 Aut, Stora GPS:en Familjeracen? *Kör*

Toyota Camry -93 V6 Delar Säljes *Skrotad*

Toyota Starlet KP62 *Rulland chassi*

BIMMER 328i -96 m 325:ans insug Vinterräsen *Såld*

Audi S6 C4 2,2T -94 Quattro "nya" Vinterräsern *Kör*



Friskt vågat, Hälften vunnet
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Hej och tack så mycket!

Inlägg av PierreW »

KelMer skrev:
PierreW skrev: Vi hade 2.0 och 2.4 Avensisar som gått över 30000mil innan packningen gick, en del gick den aldrig på.
Detta var tjänstebilar och Taxis.
Men när en bil gått såpass med mil så är det faktiskt inte helt ovanligt att topplockspackningen går sönder oavsett modell och märke.
Vid 30000 mil så är jag me, men detta gällde runt 15000mil. Å det var väl inte bara att topplockspakningen gick, utan att toppen typ "lossna" med följd av vattnet rinner ut = motorbyte. Den berörda motorn är 2.0l.Det hände vid motorvägskörning för dom flesta. Och enligt artiken så var detta nånting som Toyota känner till men vill mörka ner!

hittade en tråd hära på forumet, är nog en av dom som var med i artikeln
http://www.toyotaclubsweden.com/viewtop ... =10&t=3448
Som jag skrev i den andra tråden så har jag ingen personlig erfarenhet av de för tidigt trasiga packningarna.
Har bara den infon som finns i andra tråden, inte hört nått mer om de efter sen heller.

Det såldes över 14000 Avensis av de årsmodellerna i Sverige, skulle tippa på att minst 70% av dem är 2.0 då de va en riktig storsäljare.
Så om de är typ 50 kända fall av problemet i Sverige så är andelen procentuellt sett ganska liten, säkert inte fler % globalt sett heller.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Milkshaken
Inlägg: 195
Blev medlem: tis 10 nov 2009, 13:26:48
Bilmodell: RAV 4 2,0 VVTi M/D
Årsmodell: 2011
PostOrt: Ankarsrum
Land (Country): Sverige

Re: Hej och tack så mycket!

Inlägg av Milkshaken »

I TS läge så ska det väl inte vara några problem, hon har väl TKG... Måste säga att det var ett mycket bra pris hon fick den för.
En Toyota är ju knappt inkörd vid dom milen ens.
http://www.toyotaclubsweden.com för nöjda bilägare.
http://www.motorforum.nu/övriga motorer.
http://www.toro.com
briggs o stratton....

Om man skiter i var man är, då kan man ju aldrig vara vilse....
Skriv svar