Motorlampa lyser på Avensis

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
7gqsap
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 14:39:41
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000

Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av 7gqsap »

Avensis årsmodell 2000 motor 1AZ-FSE 2,0. Har haft den i 5 år och den har alltid varit lite seg. Nu har motorlampan börjat lysa, felkod P 0175 system too rich enligt Toyota.
De misstänkte luftmassmätare först men en sån hade jag inte, vad har jag då?
De gjorde en kontroll av syresensorer + täthetskontroll av cylindrar. Konstaterade att det var problem med 2:an ett tag sedan blev det bättre, kanske en sotflaga uttryckte de sig.
Samma kväll lyser den igen och en ny koll, där de tycker att det är bäst att riva isär och kolla. Troligtvis otät ventil i 2:an. Problemet är att det skulle kosta 12700 pix och en garanti för att det är det som är felet går inte att ge.

Är det någon som har ett tips eller har haft liknande problem innan plånboken blir tunn?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av PierreW »

Dem har alltså gjort kompressionsprov, det är de du menar med täthetskontroll?

Gör ett avgasprov för att se hur de andra värdena är först innan du bestämmer nått.
Dessa direktinsprutade motorer har en tendens att sota igen lite överallt pga låg förbränningstemp.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
7gqsap
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 14:39:41
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av 7gqsap »

Tack för input!

Jag antar att det var komptest.

Enligt besiktningsprotokollet antar jag att du menar:
CO 0,1 (0,3)
CO 2500 0,0 (0,2)
HC 072 (100)
Lambda 1,0 (0,97-1,03)
Det var i maj dock men den har varit slö i 5 år så jag antar att det inte är något nytt, utan kanske något som har fått nog, någon sensor eller nått?
Som du förstår är jag inte speciellt bevandrad i de tekniska bitarna...
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av fredrik mkIII »

kolla så det verkligen inte är några luftläckage från vakum slangar. många är svåra att se och undersöka.. det finns en uppdatering som kanske inte är gjord på motorstyrenheten. den skulle kanske hjälpa. istället för en massmätare så har du en vakumgivare. den borde undersökas och även luft tempgivare och vatten tempgivare. innan en sådan drastisk operation görs som din verkstad vill göra.. felen jag hittat när denna kod varit framme är luftläckage eller massmätar fel.

mvh fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
7gqsap
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 14:39:41
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av 7gqsap »

Ett till symtom på bilen är att den uppför sig som om det var en turbo.
Gasar jag på händer inget till en början, sen kommer allt!
Inte för att det är någon racer, men det är en betydlig skillnad.
Har haft andra Avensis och de har inte varit en så stor skillnad på det viset.

Ytterligare symtom är att det är dålig tomgång, när jag stannar vid rödljus känns det nästan som om den ska stanna. Den går ner och "hostar" till och går upp igen.

Tänkte på om det kan vara en slang eller liknande borde den väl inte uppföra sig på det viset.

Kanske det tänds någon lampa i ert huvud vid denna ytterligare information om vad det kan vara.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av Msevl »

Jag har samma problem. En stor service ska göras imorn o hoppas det botar problemet.)
Bilen e pigg i övrigt o funkar bra:)
7gqsap
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 29 dec 2011, 14:39:41
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av 7gqsap »

Intressant!
Låt mig veta om det blev någon skillnad och vad det eventuellt kunde vara för något.
Hellstone
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 23 apr 2012, 19:00:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2000

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av Hellstone »

Jag har precis samma fel/problem med min avensis 2.0 D4 förutom motorlampan, att den beter sig som en turbo bil och känns slö på låga varv, och tomgången går ner för lågt såfort motorn börjar komma upp i temperatur, runt 500-600 rpm. Jag gubb-kör inte bilen utan gasar rätt friskt när den blivit varm, och jag har haft i Injection Cleaner utan resultat, samt lämnat in den på stor service med bl.a tändstift även det utan skillnad.
Det försvann endel kylarvatten innan servicen, men det droppade ut från den övre kylarslangen som går in i toppen, den såg ut att vara i väldigt bra skick tyckte jag men läkte ändå. Kan det vara så illa att det blivit en lite spricka i toppackning eller liknande så att det blivit övertryck i kylsystemet och slangen gått sönder? Eller är jag bilhypokondriker och målar fan på väggen?
Nu har jag kört ca 100-120 mil sedan servicen och nya slangen och möjligen att några centiliter har försvunnit ur expansionskärlet, 0.4 -0.8 cm mätt med varm bil.
Den är besiktad utan anmärkning på några avgasvärden, rent papper.

Jag har inte ägt bilen mer än några månader och börjar ångra mitt köp, alla andra toyoter jag haft har känns driftsäker.

Är tacksam för uppföljning om någon listat ut vad det är och om det måste åtgärdas?! Tips, ideér är hjärtligt välkomna!
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Motorlampa lyser på Avensis

Inlägg av fredrik mkIII »

Det här med kicken på dem är ju en egenskap och helt i sin ordning. Kolla efter sot eller läckage som sagts tidigare.

Med vänlig hälsning, fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar