Vesa skrev:Corolla -05 T Sport vs. VVTI 1,6
TSport: inget vrid vid låga varv, fick i fel växel, motorstopp, ingen vidare fjädring vid hård körning, dyr försäkring, absolut inget man sitter i köerna med.
VVTI 1,6: Komfort, bra & pigg motor, lite sportig, bra andrahandsvärde, kanske tråkig för man möter en likadan hela tiden.
Men T Sport Celican kanske är bättre när det gäller vrid/köregenskaper ?
Har en hel del erfarenhet av Corolla T-sport, det är helt klart en vanesak de där med växlingarna, jag kör farsans rätt så ofta och har aldrig fått "kärringstopp".
De där med att den "saknar vrid" på låga varv är lite av en psykisk grej pga kicken vid 6200, farsans går hela somrarna med husvagn bakom,
och han har aldrig gnällt om att den skulle vara slö eller en dålig dragbil, men visst det är ju ingen Volvo 940 som du kan hänga 3 ton bakom

.
Den är absolut inte slö på lägre varv och en vanlig 1,6litare hänger inte ens på en T-sport om man låter bli att dra den över 6200.
De skiljer ju trots allt 2dl på motorstorleken.
Men de modellerna före Faceliften som kom i mitten på 2004 behöver ha sig en sänkningssats, det blev standard på Facelift T-sport.
Celicorna däremot är i princip samma bil, så länge du håller dig under 6200 så känner du knappt inte om du kör en T-sport eller en vanlig.
Samma buller, stötighet och vrålande från luftburken.
Har man en gång kört en Celica T-sport så köper man ingen vanlig, även om man dagligen inte drar ur den över 6200varv så finns ju effekten alltid där om man vill

F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?