Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
Användarens profilbild
Tarragona
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 2000
Land (Country): Sverige
Kontakt:

Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Inlägg av Tarragona »

Jag ska köpa en Celica modell nyare, men funderar på om man ska ha en T-sport eller inte.

Bortsett från kostnader, utseende osv så undrar jag helt enkelt, är det stor skillnad i körkänslan?

Jag ska bara ha den som vanlig "bruksbil", köra mest i stan och säkert en & annan längre tur ibland.
Bör jag provköra båda själv kanske? Är kluven, nån som har tips & råd? :?:
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Bilmodell: Previa GL RWD
Årsmodell: 96
PostOrt: Rosersberg
Land (Country): Sweden

Re: Köpa T-Sport eller icke T-sport?

Inlägg av Vesa »

Jag jämförde Corolla T-Sport / 1,6 VVTI -05:or. För vanlig körning absolut Utan T Sport.
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
Vesa
Moderator
Bilmodell: Previa GL RWD
PostOrt: Rosersberg

Inlägg av Vesa »

Corolla -05 T Sport vs. VVTI 1,6
TSport: inget vrid vid låga varv, fick i fel växel, motorstopp, ingen vidare fjädring vid hård körning, dyr försäkring, absolut inget man sitter i köerna med.

VVTI 1,6: Komfort, bra & pigg motor, lite sportig, bra andrahandsvärde, kanske tråkig för man möter en likadan hela tiden.
Men T Sport Celican kanske är bättre när det gäller vrid/köregenskaper ?
Mvh. Vesa 070-9442500 Intresserad/Köpes allt 1970-82

Rallyrolla KE 25-71 ( TE27 ), KE25-74 Röd, KE25-74 1,8L Svart, KE 25-72 Röd, KE25 -72 Blå, KE20-73 1,8L, KE20 -77 Delar säljes , Previa GL -96, TE72 -80 , Charmant -84

Galleri: http://vesa.toyotaclubsweden.com/#home
Mail: vesa_akola@hotmail.com
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)

Inlägg av PierreW »

Vesa skrev:Corolla -05 T Sport vs. VVTI 1,6
TSport: inget vrid vid låga varv, fick i fel växel, motorstopp, ingen vidare fjädring vid hård körning, dyr försäkring, absolut inget man sitter i köerna med.

VVTI 1,6: Komfort, bra & pigg motor, lite sportig, bra andrahandsvärde, kanske tråkig för man möter en likadan hela tiden.
Men T Sport Celican kanske är bättre när det gäller vrid/köregenskaper ?
Har en hel del erfarenhet av Corolla T-sport, det är helt klart en vanesak de där med växlingarna, jag kör farsans rätt så ofta och har aldrig fått "kärringstopp".
De där med att den "saknar vrid" på låga varv är lite av en psykisk grej pga kicken vid 6200, farsans går hela somrarna med husvagn bakom,
och han har aldrig gnällt om att den skulle vara slö eller en dålig dragbil, men visst det är ju ingen Volvo 940 som du kan hänga 3 ton bakom ;) .

Den är absolut inte slö på lägre varv och en vanlig 1,6litare hänger inte ens på en T-sport om man låter bli att dra den över 6200.
De skiljer ju trots allt 2dl på motorstorleken.
Men de modellerna före Faceliften som kom i mitten på 2004 behöver ha sig en sänkningssats, det blev standard på Facelift T-sport.

Celicorna däremot är i princip samma bil, så länge du håller dig under 6200 så känner du knappt inte om du kör en T-sport eller en vanlig.
Samma buller, stötighet och vrålande från luftburken.
Har man en gång kört en Celica T-sport så köper man ingen vanlig, även om man dagligen inte drar ur den över 6200varv så finns ju effekten alltid där om man vill ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping

Inlägg av Neblade »

Du bör provköra en T-sport!

Jag inte kört någon gen 6 Celica, men min erfarenhet från Corollan med T-sport motorn är att det är en fruktansvärt trevlig motor!
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
PostOrt: Stockholm

Inlägg av Glenn »

Utan att ha erfarenhet av dessa bilar just, så kan jag säga att min generella erfarenhet är att man fan ALLTID ångrar sej om man inte köper värsta motorn :D
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Tarragona
Kontakt:

Inlägg av Tarragona »

Glenn skrev:Utan att ha erfarenhet av dessa bilar just, så kan jag säga att min generella erfarenhet är att man fan ALLTID ångrar sej om man inte köper värsta motorn :D

Det är det jag är lite rädd för.. även om jag som sagt mest ska använda den i stadskörning och inte leka speciallt mycket. :) Tackar för alla svar! Bara att börja leta efter objekt att provköra :)
Användarens profilbild
Hornlund
Bilmodell: MR2 & IS200
Årsmodell: 8500
PostOrt: Örnsköldsvik

Inlägg av Hornlund »

Funderar lite i dessa banor själv, & har inte haft möjlighet att prova någon T-Sport än. Mycket för att jag är lite orolig att jag kommer att gilla motorn för mycket :roll: Bättre att vänta tills det är dags för skarpt läge så att säga.

Är det någon som har koll på hur bränsleförbrukningen skiljer sig? När 2ZZ-GE varvar ur, kan det naturligtvis sörpla en del, det förstår jag. Men hur är det till vardags, stadskörning, landsvägslunk? Sådan körning som det blir mycket av som en vardagsbil.

Glenn, nog saknar man större motor då & då. Men jag vet några tillfällen när det är bättre för magkänslan med en mindre maskin, tex. när det är dags för depåstopp på macken & försäkring/skatt ska betalas!
/ Mikael, MR2x2 & IS200.
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linköping

Inlägg av Neblade »

Jag har ingen erfarenhet alls av den vanliga Corollan/Celican, men min Corolla T-sport kunde dricka allt från 0,7l/mil på landsväg till 1,2-1,4 l/mil i lite högre farter och med lite gasgladare humör. Men man fick köra ganska försiktigt för att komma under 1,0 l/mil i blandad körning.
Problemet med T-sport motorn är väl utväxlingen, 3500-4000 rpm vid motorvägsfart borgar inte direkt för låg soppaförbrukning.

Men fortfarande, motor gör hela bilens karaktär. :thumbup: Det handlar nog om vad man vill ha för bil, det är värt att prova båda.
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
Tarragona
Kontakt:

Inlägg av Tarragona »

Jag har tänkt mig att köpa nu i mars eller april, men man måste ju hitta någon också. Blocket och bytbil är de ställen jag kollar, samt detta forum såklart. Någon som har flera tips? Svårt att provköra eller köpa när det inte finns några T-sport.. kan det vara så att de som har vill behålla sina? :D
Skriv svar