MC-försäkringar

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

MC-försäkringar

Inlägg av cheetah1 »

Funderar på att ta A-lapp och har förstås gått och hittat min drömhoj. På dom försäkringsbolag jag har hittat som kan lämna prisuppgift på nätet kostar en helförsäkring på just den hojen mellan 23-28 tusen av nån anledning (andra hojar i samma klass kostar mellan 8-10000 för mig som 23-åring). Känner nån möjligen till nåt försäkringsbolag med rimligare premier?

Edit: Dagens humor: ringde if och dom ville ha (håll i er nu) 81000 spänn! Köper jag en honda i samma klass ska dom ha 8000 för den. :lol: :lol: :lol:
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Pugho »

Anledningen är att försäkringsbolagen inte vill ha färska förare på vassa bågar för statistiskt sett så kostar de bara pengar. Eftersom de inte får neka dig en trafikförsäkring så sätter de istället en så hög premie att du går nån annanstans eller köper en klenare hoj.
Varje försäkringsklass och åldersgrupp ska bära sina egna kostnader. 55-åringar på banancyklar med 50 hästar och touringrävar på guldvingar kraschar inte och använder oftast vettiga skydd. 18-åringar på R-ettor som "bara ska åka och bada" i 290 blås kraschar ofta och åker inte sällan i bara shorts och t-shirt. Gissa vilka som kostar mest..

Som sagt. En premie på 81000 är fullt allvar. Det är deras sätt att tala om för dig att de inte vill ha dig som kund (med den hojen, ska tilläggas).

För drömhojen är väl knappast en åttiettans CB400N eller liknande sportigheter? ;)
____________________________
Mikael Cedergren
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MC-försäkringar

Inlägg av cheetah1 »

Drömhojen är en Yamaha XT1200Z Super Tenere. Hondas motsvarighet är en XL1000VA Varadero. Denna kostar 8000 ca. Två hojar i samma klass med ungefär samma motorstorlek, som det skiljer 1000% i försäkringspremie alltså.

Edit: Som jämförelse kostar en Super Blackbird, en hoj som gör ca 200 på tvåans växel, ca 13000 att försäkra på samma bolag. Logiken undflyr mig.
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Pugho »

Kände mig tvungen att testa.. Jag är 35 år och har haft hojkort i halva mitt liv. Jag har en -98 CBR1000f. Lillebror och föregångare till blackbirden typ..

Helförsäkring
If ville ha ca 6700/år
Trygghansa ville ha ca 4100/år

Så det är helt klart mest din ålder och minst hojen det beror på. Förut var det ju snorbilligt att försäkra offroader men sen insåg försäkringsbolagen att de motardkonverterades och buskördes med lika mycket som r-hojarna..

Jag ställde undan hojen för 5-6 år sen när jag köpte kåk och skaffade barn och sånt.. Då kostade min försäkring runt 10000/år.
____________________________
Mikael Cedergren
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Rastaman »

Ger runt 4000 helår för en 600cc ninja -99.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Dale »

Yamaha är tuffare att åka än Honda. Därav skillnaden i pris. Som Toyota ägare kan man heller inte välja nått annat än Yamaha. ;-)
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Hemiyoda »

Hahah.. lite sugen på en Honda. Typ CB400 - CB750 gammalt as.
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Pugho
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 05 mar 2009, 21:07:04
Bilmodell: Celica GTi
Årsmodell: 1991
PostOrt: Eskilstuna
Land (Country): Sverige

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Pugho »

Tjaa... det går ju megasquirta en sån med. :)
____________________________
Mikael Cedergren
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: MC-försäkringar

Inlägg av Glenn »

Allt äldre än 20 år kan man teckna classica eller MHRF-försäkring på så det blir alltid billigt. (Notera att det även gäller värstingar som typ GSX1100R '92)

Annars är det ju precis som pugho skriver, R1 är den dyraste hojen för försäkringsbolagen, trots att den har den högsta premien så går den minus, motsvarigheten i bilvärlden är BMW M3.

Jag blev för flera år sen erbjuden en R1 för läskigt bra pris och övervägde att köpa den, efter att försäkringsbolagen nästan slängt på luren i örat på mej så köpte jag den inte, mitt nuvarande bolag förklarade typ att dom gick minus på den trots höga premier, jag sa att "Men kom igen, jag har haft MC sen 1995, och aldrig kraschat, det kan ni ju se?" varvid han suckade och sa "Det spelar ingen roll, vi har haft folk som kört prickfritt i 30 år men en månad efter dom köpt en sånhåär hoj så ligger dom i diket ändå, den lockar fram det SÄMSTA hos ägarna"

Tragiskt men antagligen sant.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: MC-försäkringar

Inlägg av cheetah1 »

Trygg hansa vill ha 44000 för att försäkra en kawa 1400GTR på mig och 24000 på mamma, 67 år. Och det ska ändå föreställa en touringhoj.. :D
Är det bara som jag har fått för mig, eller är Hondas märkesförsäkring hos If väldans billig? 8000 för en varadero på mig och ännu mindre för dom stora touringmaskinerna.. 13 för en beggad blackbird. På en 23-åring! Det tycker iaf jag är billigt.

Och jag går och plundrar brevlådan varenda dag i väntan på ett brev från Transportstyrelsen, jag. :) Det närmar sig.
Skriv svar