MR2 kokar och ingen värme i kupén

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
M0onLight
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 12:44:41
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 0

MR2 kokar och ingen värme i kupén

Inlägg av M0onLight »

Hej jag har en toyota mr2 -91 turbo

Jag är helt fast, vet inte längre vad som kan vara fel.

Det börjar med att en slang går sönder och bilen börjar koka och värmen i kupén försvinner.
Lagar slangen och fyller på vatten i påfyllnads slangen och sedan luftar systemet på kylaren och på värmepaketet.
Bilen kokar ändå och ingen värme i kupén.
Byter termostat två gånger och testar engång utan termostat, men bilen fortsätter koka och ej få någon värme i kupén.
Skruvar bort slangarna på värmepaketet och kollar om det är något stopp, men hittar inget stopp.
Provar ha bilen i lutande position och luftar bilen (åt båda hållen olika tillfällen), men ingen värme i kupén och sen börjar bilen koka.
Det är som att vattnet inte vill cirkulera, så jag köper ny vattenpump och byter, konstaterar att den gamla vattenpumpen ej är trasig.
Provar ändå att lufta, men fortfarande ingen värme i kupén och bilen börjar koka.
Blir tipsad om att kylarlocket kan vara paj, byter den och det verkade som bilen slutade koka, men fortfarande ingen värme i kupén.
Jag kollar oljestickan och det ser ut som det kommit in vatten i motorn.
Så jag köper ny topppackning, men när jag tömmer bilen från olja ser det inte ut som det kommit vatten i oljan.
Iaf så byter jag topplockspackning och provar lufta systemet, motorn går upp i arbetstemperatur, men fortfarande ingen värme i kupén.
Tar bort kylaren och spolar genom den men den var inget igen satt.
Häller i vatten i påfylllnads röret och vattnet rinner ur båda slangarna som kylaren satt i.

Jag har slut på idéer. Någon som vet vad som är fel?
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: MR2 kokar och ingen värme i kupén

Inlägg av KE20 »

Låter defentivt som luft i systemet, använd en vacuum-luftare så slipper du problemet.
Finns t.o.m på feltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191364/
M0onLight
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 11 maj 2011, 12:44:41
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 0

Re: MR2 kokar och ingen värme i kupén

Inlägg av M0onLight »

KE20 skrev:Låter defentivt som luft i systemet, använd en vacuum-luftare så slipper du problemet.
Finns t.o.m på feltema http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-191364/
Då jag är arbetslös och har spenderat alla mina pengar på vattenpump,topplockspackning,termostat och massa slangar och klämmor, så har jag ingen möjlighet och testa detta än.

Så jag vill vara säker på att detta är problemet innan jag spenderar mer pengar.

Men jag provade och köra runt lite och se om bilen kokar fortfarande, undertiden jag kör kommer det stundvis värme i kupén tills bilen börjar koka.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: MR2 kokar och ingen värme i kupén

Inlägg av tobo »

Har du provat om det är fri passage i motorn (=tagit bort termostaten + båda kylarslangarna och testat att spola genom motorn)? :roll:
KE20
Inlägg: 86
Blev medlem: ons 09 nov 2011, 07:21:17
Bilmodell: KE20
Årsmodell: 1972

Re: MR2 kokar och ingen värme i kupén

Inlägg av KE20 »

http://manual.teq.org/MR2_SW_1993_REPAIRMANUAL.zip


enginemechanical/3sgte/coolings/coolantr där står hur du går tillväga utan luftaren...
Skriv svar