Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Bytte du spole så har du förståss tagit av batteripoolen också en stund.. Då försvinner nog min ide om "limphome"
Nån som vet om de på nått sätt via toyota går att koppla upp sig mot motorn och göra en diagnoskontroll på alla givare?
Via Apexin kan man ju handkontrollen kolla så alla givare fungerar som dom ska. men finns de nån form av koll på detta med original system.
Känns ju nästan som nån givare gett upp.
Jag ska ringa lite och kolla under dagen
Nån som vet om de på nått sätt via toyota går att koppla upp sig mot motorn och göra en diagnoskontroll på alla givare?
Via Apexin kan man ju handkontrollen kolla så alla givare fungerar som dom ska. men finns de nån form av koll på detta med original system.
Känns ju nästan som nån givare gett upp.
Jag ska ringa lite och kolla under dagen
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Ringde och snackade lite med en polare som är bilmek.
Han sa direkt. De är luftmassemätaren... Jo men sa ja... Denna bilen har ingen luftmassemätare.
men det fick mig att fundera lite efteråt.. och nu slängde ja mig över google en stund och sökte lite på liknande problem.
fick upp denna tråden.
http://www.yorksoft.co.uk/MR2/index.asp ... w&uid=1530
Killen där har EXAKT dina problem. Ojämn tomgång. hoppar och studsar och när den är varm varvar max 3000varv.
Motorlampan lyser men ger inga felkoder. Samt slutar inte lysa oavsett om du sänger av bilen eller kopplar loss batteriet
men där är ett par kommentarer på hans problem med två killar som haft samma problem och löst det. Båda fallen visade de sig att de va MAF sensorn (Mass airflow sensor)
dvs motsvarigheten till luftmassemätare på modernare bilar.
Sensorn sitter monterad mellan luftfiltret och turbon på röret där.
Funkar inte den sensorn så går ECU´n in i en form av limphome som jag beskrev tidigare.
Mitt tips just nu är. MAF sensorn. Känns dessutom väldigt troligt. Sätter en slant på att du har problemet där!
Han sa direkt. De är luftmassemätaren... Jo men sa ja... Denna bilen har ingen luftmassemätare.
men det fick mig att fundera lite efteråt.. och nu slängde ja mig över google en stund och sökte lite på liknande problem.
fick upp denna tråden.
http://www.yorksoft.co.uk/MR2/index.asp ... w&uid=1530
Killen där har EXAKT dina problem. Ojämn tomgång. hoppar och studsar och när den är varm varvar max 3000varv.
Motorlampan lyser men ger inga felkoder. Samt slutar inte lysa oavsett om du sänger av bilen eller kopplar loss batteriet
men där är ett par kommentarer på hans problem med två killar som haft samma problem och löst det. Båda fallen visade de sig att de va MAF sensorn (Mass airflow sensor)
dvs motsvarigheten till luftmassemätare på modernare bilar.
Sensorn sitter monterad mellan luftfiltret och turbon på röret där.
Funkar inte den sensorn så går ECU´n in i en form av limphome som jag beskrev tidigare.
Mitt tips just nu är. MAF sensorn. Känns dessutom väldigt troligt. Sätter en slant på att du har problemet där!
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Fan du är ju en pärla Toyspeed, uppskattar som fan att du lägger ner energi på att hjälpa mig
!
Hittade ingen MAFsensor mellan turbo och filter dock, enda som finns där är "insugslufttempgivaren".
Dock så fick jag lite tips om fördelaren, eftersom jag i veckan har fått bilen att lämna "limphome" när jag haft av batteriet över natt, men att det kommer tillbaka direkt vid första provtur. Dock inte vid fullgas utan vid segdragning på femman.
En bekant som är gammal Toyotamek sa att det var vanligt på Camrys och Carinas med 3sge (visste inte ens de fanns med den men) att när fördelaren blev dålig började bilen gå skit på 5an vid t.ex omkörningar.
Jag fick tag på en fördelare snabbt, dock en till 3sge men de såg helt likadana ut.
Jag prövade byta igår, och körde den vanliga felsökarsvängen, funkade felfritt. Vände, gav på som fan igen, testade segdra på femman 2-3 gånger igen och de funkade!!
.
Hoppas fan att de bara var de nu, ska ut och äta mil idag för att se om den går in i limphome igen eller om den vill vara med och leka nu
.

Hittade ingen MAFsensor mellan turbo och filter dock, enda som finns där är "insugslufttempgivaren".
Dock så fick jag lite tips om fördelaren, eftersom jag i veckan har fått bilen att lämna "limphome" när jag haft av batteriet över natt, men att det kommer tillbaka direkt vid första provtur. Dock inte vid fullgas utan vid segdragning på femman.
En bekant som är gammal Toyotamek sa att det var vanligt på Camrys och Carinas med 3sge (visste inte ens de fanns med den men) att när fördelaren blev dålig började bilen gå skit på 5an vid t.ex omkörningar.
Jag fick tag på en fördelare snabbt, dock en till 3sge men de såg helt likadana ut.
Jag prövade byta igår, och körde den vanliga felsökarsvängen, funkade felfritt. Vände, gav på som fan igen, testade segdra på femman 2-3 gånger igen och de funkade!!

Hoppas fan att de bara var de nu, ska ut och äta mil idag för att se om den går in i limphome igen eller om den vill vara med och leka nu

- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
http://www.youtube.com/watch?v=5kQlVe-1 ... r_embedded
Så här ser det för övrigt ut när en nästan original Mr2 Turbo kör ifrån en 420 hk Evo 8
!
Så här ser det för övrigt ut när en nästan original Mr2 Turbo kör ifrån en 420 hk Evo 8

- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Bilder från förra helgens aktiviteter:














- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Dra åt h-e vad fin bilen är. Dragkrokarna var riktigt tuffa (hm, kanske smart om man själv vill slippa skador på biloen pga. att andra "mottrafikater" inte kan parkera sina bilar
)
Jag är lite tveksam till den orangea skärmblinkersen men samtidigt så kanske det inte blir snyggt heller om du har klarglas där också.
...varför inte göra en unik modifikation med sidomarkeringsljus på en mr2?
tror det är 5w lampor som lyser konstant:


Jag är lite tveksam till den orangea skärmblinkersen men samtidigt så kanske det inte blir snyggt heller om du har klarglas där också.
...varför inte göra en unik modifikation med sidomarkeringsljus på en mr2?

tror det är 5w lampor som lyser konstant:

Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Tack, tanken är väl att de orangea ska bort och ersättas med lackerad list där
. Men de får bli längre fram.
Som sagt så bytte jag fördelare igår, och då tog jag givetvis av batteripolen, bilen gick då ur limphome och gick helt underbart.
Körde en sväng på ca 1 mil igår, prövade att dra ur på alla växlar, segdra från 60 km/h upp till hög hastighet på femman.
Allt gick perfekt, gick riktigt fint, ingen motorlampa tändes, inget limphome.
Fan vad gött tänkte jag, åkte hem, sov.
Åkte ner idag igen, monterade fjäderbenstag och lite sådant som jag tog av för att kunna skruva lättare.
Startade bilen, åkte 3 mil utan problem, gjorde precis som igår. Gav på bra på alla växlarna, prövade segdra på femman, prövade stadstrafik. Gick hur fint som helst, inte ett missande.
Så styrde av hemmåt, låg på jämn gas på femman så kom en dov miss, sedan blinkade motorlampan till, sen en miss till och då tändes lampan och bilen gick in i limphome igen.
Körde tillbaka till garaget, byglade TE1 och E1, ingen felkod då heller.
Någon (Toyspeed
) som har någon mer fundering nu när jag förklarat hur de skedde den här gången?
Låter som den går ganska fett, blir en del avgasknallar när man släpper upp gas osv (pratar nu om INNAN den hamnade i limphome).
Kan lambasonden balla ur på något sätt så blandningen blir fel, den går fett men ändå inte ger kod tror ni?
Oerhört tacksam för svar, jag vill få ordning på de här en gång för alla nu, och Gatebil närmar sig som jag har planerat ett år tillbaka..
Får ut en kille från Lidköping som ska va jävligt duktig på bilel och tändning på måndag eller tisdag som ska kolla över den och se om han hittar något konstigt.

Som sagt så bytte jag fördelare igår, och då tog jag givetvis av batteripolen, bilen gick då ur limphome och gick helt underbart.
Körde en sväng på ca 1 mil igår, prövade att dra ur på alla växlar, segdra från 60 km/h upp till hög hastighet på femman.
Allt gick perfekt, gick riktigt fint, ingen motorlampa tändes, inget limphome.
Fan vad gött tänkte jag, åkte hem, sov.
Åkte ner idag igen, monterade fjäderbenstag och lite sådant som jag tog av för att kunna skruva lättare.
Startade bilen, åkte 3 mil utan problem, gjorde precis som igår. Gav på bra på alla växlarna, prövade segdra på femman, prövade stadstrafik. Gick hur fint som helst, inte ett missande.
Så styrde av hemmåt, låg på jämn gas på femman så kom en dov miss, sedan blinkade motorlampan till, sen en miss till och då tändes lampan och bilen gick in i limphome igen.
Körde tillbaka till garaget, byglade TE1 och E1, ingen felkod då heller.
Någon (Toyspeed

Låter som den går ganska fett, blir en del avgasknallar när man släpper upp gas osv (pratar nu om INNAN den hamnade i limphome).
Kan lambasonden balla ur på något sätt så blandningen blir fel, den går fett men ändå inte ger kod tror ni?
Oerhört tacksam för svar, jag vill få ordning på de här en gång för alla nu, och Gatebil närmar sig som jag har planerat ett år tillbaka..
Får ut en kille från Lidköping som ska va jävligt duktig på bilel och tändning på måndag eller tisdag som ska kolla över den och se om han hittar något konstigt.
- martenheller
- Inlägg: 686
- Blev medlem: ons 22 sep 2010, 17:07:46
- Bilmodell: Toyota Mr2 Gt-S
- Årsmodell: 95
- PostOrt: Hällekis
- Land (Country): Sverige
- Ort: Kinnekulle
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Jag kom ta mig fan på av en ren slump att jag aldrig kopplade av batteriet när jag testade den andra tändspolen, så bilen var ju förmodligen kvar i limphome då och jag testade den ju bara på tomgång (konstaterade att den gick skit) sen bytte tillbaka till den gamla.
Imorgon blir det med andra ord till att nolla batteriet, byta tändspole och hålla tummarna.
Imorgon blir det med andra ord till att nolla batteriet, byta tändspole och hålla tummarna.
- MrNize
- Inlägg: 120
- Blev medlem: tor 07 jul 2011, 10:40:06
- Bilmodell: Mr2
- Årsmodell: 1991
- PostOrt: FALKENBERG
- Land (Country): SVERIGE
- Ort: Falkenberg
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Riktigt snygg bil. Vart skaffade du bogseröglorna?
Tänkte på vad har du för bränsletryck? Mapp sensorn kanske är kass?
Tänkte på vad har du för bränsletryck? Mapp sensorn kanske är kass?
-
- Inlägg: 852
- Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
- Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
- Årsmodell: 91
- PostOrt: Växjö
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Mr2 Gt-S Timeattack -95
Nej, Givetvis har du rätt att du inte hittade någon MAF sensor. Då MAF sensorn är en luftmassemätare.. blandade ihop begreppen lite.
Jag visste inte att du inte bytt fördelare? De trodde ja du gjort tidigare?
Det va nämligen en av dom första sakerna som dök upp när ja frågade runt lite.
Rotor och fördelare skulle ja ta och byta om jag vore dig till "rätt" grejer. Som hör hemma på DIN bil och inte på liknande bilar =)
Den säger du att du tycker att den går fett? Känner du ingen som har en bredbandslambda som du kan koppla in och kolla hur bilen går? Känns som att de vore rätt viktigt att veta.
GÅR den fett så tror ja ändå att de är nått med luftsensorerna. Antingen temp eller map sensor
Jag visste inte att du inte bytt fördelare? De trodde ja du gjort tidigare?
Det va nämligen en av dom första sakerna som dök upp när ja frågade runt lite.
Rotor och fördelare skulle ja ta och byta om jag vore dig till "rätt" grejer. Som hör hemma på DIN bil och inte på liknande bilar =)
Den säger du att du tycker att den går fett? Känner du ingen som har en bredbandslambda som du kan koppla in och kolla hur bilen går? Känns som att de vore rätt viktigt att veta.
GÅR den fett så tror ja ändå att de är nått med luftsensorerna. Antingen temp eller map sensor