Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Grrrrrrrrrrrrr.
Gatebil är i fara. Körde haveri ikväll
Vi skulle mappa om bilen efter att ja nu bytt luftfilter. För att se hur stor skillnad de blev med den nya filtret och röret.
Och de kan ja säga direkt. Att HELVETE va bilen beter sig annorlunda nu när ja bytte filtret. Allt från acceleration från lågvarv till respons mellan växlarna. Jösses vilken skillnad och va rolig bilen blev att köra.
MEN, åter till haveriet.
Vi va ute och körde och jag började på lågladdsmappen som är på 1,5bar. Tyckte inte maskinen sköt på alls som den gjorde sist. Hörde dock att de pös nånstans så vi stannade och kollade. Mycket riktigt va slangen till dumpen som hoppat av. Så den tryckte ut genom både dump och slang.
Skruvade fast och så gav vi oss iväg igen. Nu sköt de på bättre.
Ökade laddet till 1,9bar för att se hur den betedde sig där. Men den laddade inte mer än 1,5 iallafall.
När vi stod där och kikade lite på vad mer de kunde vara som inte var åtdraget riktigt så hörde jag att vattenpumpen till intercoolern började gå torr. Lät som den bara pumpade luft.
Märkligt tänkte ja, men tänkte inte så mycket mer på det utan tänkte väl att ja på nått sätt misslyckats med luftningen av systemet. Så vi begav oss till en polare i närheten för att fulla på systemet med mer vatten.
Jag ställde bilen med tändning på och lät vattenpumpen gå medans ja fortsatte fylla på vatten. Vi fyllde och fyllde och tillslut bestämde vi oss för att nej NU måste de va fullt.
Så vi kände på alla slangar igen så allt va åtdraget och gav oss ut för att testa igen. Startade bilen och allt va som vanligt. Körde sen ut på vägen och gjorde en kraftig vänster sväng. Bilen dog direkt och de blev ett jävla vitt moln bakom bilen. Både jag och Jonas tittade väldigt förvånat på varandra och undrade. Vad faaan hände där. det va dessutom på tomgång!
Provade köra på starten men bilen startade inte.
Vi överlade lite snabbt och konstaterade att det va ju vatten de handlade om i och med den vita röken. Den kom från avgassystemet och på nått sätt hade vi fått in vatten i förbränningsrummen. Men med tanke på att de skedde på tomgång så va de inte en toppackning som gett sig. Så vad var de då?
Jo de enda som slog oss då var att intercoolern måste spuckigt.
Så vatten kom in i tryckrören och vidare ner i motorn.
Slet lite snabbt av tryckslangarna och mycket riktigt. Där stod de vatten. Inga mängder. Men tydligt var att de kom vatten från ic´n.
Slog på vattenpumpen och jodå. Där rann en liten strid ström med vatten ur intercoolern.
Som tur va så klarade sig maskinen och vi fick aldrig nån hydralåsning.
Den jag gjorde va att jag tömde ic systemet på vatten och körde hem i lugn takt utan att ladda på nått.
MEN, Nu måste ja ha tag i en ic! Och de snabbt som fan.
Tips? Nån som har en liknande liggande? Paninder? Du beställde väl hem en sådan?
HJÄLP! =)
Hansen skrev:Ja hoppas värkligen du hittar nån intercooler eller lyckas laga den. Vill ju ser mer utav din bil in action
Jag vart i kontakt med EMSpowered som ja köpte den av. och ja ska se om de går att skaka fram en ny intercooler innan helgen med expressfrakt (overnight parts from japan) ehrm..... rysningar
Och om de är så att ja inte lyckas få fram en ny intercooler så är alternativ två att ta kontakt med valeo och se om ja kan få tag i en ny kärna och kapa min ic och få i en ny kärna.
Om inte det heller går innan helgen så är en lösning att kapa isär ic´n och svetsa igen dom trasiga cellerna. Vi ska på nått sätt försöka lösa detta innan helgen!
martenheller skrev:Tråkigt med krångel, men antar man får räkna med ganska mkt skruvande när man har en bil på din nivå .
Hoppas du får tag på en IC snabbt som fasen, så man får se (och åka med ) på Gatebil .
Krångel ska man alltid räkna med när man ger sig på och försöker trimma en bil =)
Men detta är ju ett jävla skitfel som inte ska behöva hända! Sjukt irriterande och kunde ha slutat förbannat mycket värre!
Målsättningen är fortfarande att komma till gatebil. Även om ja hade hoppats att ja kunde ägna mig åt andra saker denna veckan än stressmek