När jag under färd drar i handbromsen hörs ett dunk när backarna tar i och börjar fundera på om... jag har trumbroms på handbromsen?!?!
Aldrig funderat på det innan, kanske självklart för andra...
Fick ett påpekande på besiktningen att jag skulle spännan handbromsvajern, vet att man kan spänna precis vid handtaget men detta rekomenderas inte om backarna är utslitna. Bromsbackarna är för övrigt inte nya. Hur gör jag?
Smäller till från handbromsryck under färd
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Smäller till från handbromsryck under färd
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
Ja,det är trumma till handbromsen.
dunkar det bara till en gång,eller är det en gång per varv? Det kan ju vara så att den stått med handbromsen åtdragen så att det har blivit en rostkant.annars så är det väl så att backen rör sig en smula i sitt "fäste"
plocka av skivan/trumman och justera ut backarna så blir nog spelet bättre.då ser du samtidigt om det är någon rostkant i trumman,det kan man ju slipa/borsta bort med en stålborste eller nylonborste till en borrmaskin.
dunkar det bara till en gång,eller är det en gång per varv? Det kan ju vara så att den stått med handbromsen åtdragen så att det har blivit en rostkant.annars så är det väl så att backen rör sig en smula i sitt "fäste"
plocka av skivan/trumman och justera ut backarna så blir nog spelet bättre.då ser du samtidigt om det är någon rostkant i trumman,det kan man ju slipa/borsta bort med en stålborste eller nylonborste till en borrmaskin.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
ska prova detta, tackJohnny Blade skrev:Ja,det är trumma till handbromsen.
dunkar det bara till en gång,eller är det en gång per varv? Det kan ju vara så att den stått med handbromsen åtdragen så att det har blivit en rostkant.annars så är det väl så att backen rör sig en smula i sitt "fäste"
plocka av skivan/trumman och justera ut backarna så blir nog spelet bättre.då ser du samtidigt om det är någon rostkant i trumman,det kan man ju slipa/borsta bort med en stålborste eller nylonborste till en borrmaskin.
vad gör jag för att spänna vajern lämpligast?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
Om du justerar ut backarna så blir det nog bättre,sen kan du skruva på skruven uppe vid spaken om det behövs.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
Mm, det är faktiskt ett ganska bra och enkelt system det där, istället för att försöka trolla dit nåt som bromsar på skivorna när man parkerar. Enda problemet är att om wiren kärvar och bromsen inte går tillbaka helt kan det börja rycka hysteriskt när backarna slår emot trumman... Men ah, det märker du. ^^
Dom är annars ganska lättjusterade, sitter ett litet tandat hjul "klockan 6" bakom ett hål med en gummiplugg i skivan som man kan vrida på med en mejsel.
Men det är nog inte dumt att plocka isär och kolla skicket på det heller, det är bara att lossa oket (om du har tur behöver du bara ta bort ena sprinten, om slangen är lång nog) och sen dra skivan rakt ut. Ytorna som backarna glider mot bromsskölden ska vara smorda med ett värmetåligt fett också, minns jag från manualen.
Dom är annars ganska lättjusterade, sitter ett litet tandat hjul "klockan 6" bakom ett hål med en gummiplugg i skivan som man kan vrida på med en mejsel.
Men det är nog inte dumt att plocka isär och kolla skicket på det heller, det är bara att lossa oket (om du har tur behöver du bara ta bort ena sprinten, om slangen är lång nog) och sen dra skivan rakt ut. Ytorna som backarna glider mot bromsskölden ska vara smorda med ett värmetåligt fett också, minns jag från manualen.
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
Det kan vara knepigt att få loss trummorna då det brukar finnas en kant som gärna hakar i backarna om grejerna är gamla. Har för mig att jag skruvade ihop backarna max när jag trixade med det på min gamla st165a som ena vajern hade gått av på.cheetah1 skrev:Mm, det är faktiskt ett ganska bra och enkelt system det där, istället för att försöka trolla dit nåt som bromsar på skivorna när man parkerar. Enda problemet är att om wiren kärvar och bromsen inte går tillbaka helt kan det börja rycka hysteriskt när backarna slår emot trumman... Men ah, det märker du. ^^
Dom är annars ganska lättjusterade, sitter ett litet tandat hjul "klockan 6" bakom ett hål med en gummiplugg i skivan som man kan vrida på med en mejsel.
Men det är nog inte dumt att plocka isär och kolla skicket på det heller, det är bara att lossa oket (om du har tur behöver du bara ta bort ena sprinten, om slangen är lång nog) och sen dra skivan rakt ut. Ytorna som backarna glider mot bromsskölden ska vara smorda med ett värmetåligt fett också, minns jag från manualen.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
tack för tipsen. handbromsen tar mycket bra men högt som sagt, det borde ju vara att backarna är lite nedslitna såklart och flera har sagt till mig att man inte ska korta vajern uppe vid spakern pga. att det kan bli problem sen med för kort vajer när man sätter dit nya backar.
men man måste väl inte klippa av vajern? låter dumt. går väl att spara en bit löshängande efter skruven.
men man måste väl inte klippa av vajern? låter dumt. går väl att spara en bit löshängande efter skruven.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Larco
- Inlägg: 1044
- Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
- Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
- Årsmodell: 1988
- PostOrt: Upplands Väsby
- Land (Country): Sverige
- Ort: Upplands Väsby
Re: Smäller till från handbromsryck under färd
Största problemet om justerar wiren vid spaken är att bromsmekanismen kan bottna och handbromsen inte tar som den ska trots att det finns belägg kvar. Många drar då hårdare i spaken och wiren går av eller något annat går sönder...
Man ska alltid justera backarnas läge där bak genom trumman först så backarna är korrekt justerade sedan kan man finjustera läget på spaken framme vid spaken.
Du ska inte klippa nån wire. Man bör inte justera längden på wiren för att kompensera för slitna backar utan man bör justera mekanismen i trumman.
Justering av wiren bör man bara göra för att få läget rätt när man monterat en ny wire (som kan skilja i längd) och allt annat är injusterat. Det är en riktig felsyftning att säga att man bör spänna wiren när man egentligen bör justera backarna...
Tycker det är dåligt av besiktningsmännen att säga att man bör spänna wiren... skapar bara problem...
Man ska alltid justera backarnas läge där bak genom trumman först så backarna är korrekt justerade sedan kan man finjustera läget på spaken framme vid spaken.
Du ska inte klippa nån wire. Man bör inte justera längden på wiren för att kompensera för slitna backar utan man bör justera mekanismen i trumman.
Justering av wiren bör man bara göra för att få läget rätt när man monterat en ny wire (som kan skilja i längd) och allt annat är injusterat. Det är en riktig felsyftning att säga att man bör spänna wiren när man egentligen bör justera backarna...
Tycker det är dåligt av besiktningsmännen att säga att man bör spänna wiren... skapar bara problem...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd