Toyota GT-86 info

Bilder och filmer som har med Toyota eller annat motorrelaterat att göra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Var och hämtade lite beställda bromsdelar till ST205'an på toyota rissne idag och kollade in GT86'an, så jag passade på att ta en provtur jag med.

Klart positivt faktiskt, Jag som är nästan 2M satt helt utan problem i bilen, bra stolar som var bekväma men ändå höll kvar en i kurvorna, trevlig ratt och växelspak, men minus för avsaknad av armstöd mellan stolarna.. Väl ute på vägen var det en grym väghållning och balans i bilen, grymma bromsar, inga problem att låsa dom från 70 knyck, frågan är ju om dom tål värme, på tex ST165 är ju bromskraften rätt bra men dom fadear ju nästan direkt.

Jag gjorde inga inställningar vad det gällde antispinn/antisladd så jag vet inte hur det var inställt (om det går att ställa om), men det var tämligen trevligt, inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen, riktigt skönt balanserat, trots att jag bara körde en kvart så kände jag att jag var "ett med bilen", precis som i T20-celicorna, det är ganska få bilar jag känner så i.

Motorn var klart underlig, bra med kraft på låga varv, och tryckte på helt okej om man gasade till rödmarkeringen, däremot hade den en stor svacka i mitten, mycket märkligt, märktes sepciellt om man släpper gasen för att man kommer ikapp en bil tex och inte kan köra om, sen trycker man plattan i mattan och på ST202'an kommer kraften direkt, här blöööhade bilen ett tag innan det hände nåt, möjligt att man kan vänja sej vid att kugga ner i det läget men det kändes underligt att den var så orkeslös i mitten.

Växellådan ja, skön att växla och så, men i vanlig ordning var sexan för låg, personligen föredrar jag om man har ganska tät stegning och sen är högsta växlen en ren överväxel, men precis som vanligt så var sexan här där femman borde varit, vilket gör att det är helt meningslöst med sex vöxlar, man får bara växla mer utan att vinna något på det, tyvärr.

Så motorn var största besvikelsen, effekten var rätt okej för en såpass liten bil (men självklart skulle den må bättre av 50-100hk till) men effekt/vridkurvan var horribel.. dessutom gillade jag inte kopplingen, men det är väl en vanesak, gillade inte kopplingen i ST205'an först heller.


Summa summarum, jag skulle inte ge 300k för bilen, däremot kan jag mycket väl tänka mej att köpa en begagnad när dom gått ner ordentligt i pris, kommer det en turboladdad version (Jag pratade med en säljare, han trodde det skulle komma en, men att den inte skulle tas in i sverige, även om han hoppades det.) så är ju den betydligt mer attraktiv förstås, speciellt om det är en toyota-radfyra, men det är väl tyvärr osannolikt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
SHySwe
Inlägg: 1087
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 06:50:03
Bilmodell: Corolla -73
Årsmodell: 1973
PostOrt: Luleå
Land (Country): Sweden

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av SHySwe »

Glenn skrev: ...
inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen
...
8-) Antar att säljaren inte åkte med?
Projekt: Corolla -73 Ke20 med Saab B234L
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av YarisMek »



Dom har redan hunnit bygga om 1 :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

srylul skrev:
Glenn skrev: ...
inga problem att köra med långa kontrollerade ställ i kurvor och styra med gasen
...
8-) Antar att säljaren inte åkte med?
Hehe nä :) fast jag vet iofs inte om jag hade kört så väldigt annorlunda då :)

Ska man provköra den typen av bil hör det väl lite till att man testar vad den går för :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Johnny Blade »

Jag borde nästan prova en sån där.Jag gillar inte alls när man måste plåga motorn.Jag brukar oftast hålla mig under 3000v/min.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Glenn »

Då är det nog fel bil för dej :) ..kör man så bör man ju åka diesel eller möjligen lättrycksturbo :)


Slog mej just att känslan i den var ganska snarlik min gamla Honda CRX, fast bakhjulsdriven då förstås. bilen kändes väldigt "lätt" när man körde den, nu är den iofs ganska lätt också men inte toklätt som CRX'en.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Johnny Blade »

Ja,det är nog så.En Lexus IS-F hade nog passat mig bättre.
Jag borde ändå prova en GT86,gärna med automat (det är jag inte rädd för).
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av amby »

Typisk att det bara är i göteborg och stockholm man kan provköra. I alla fall enligt internet.

Men den här killen gör ett bra test av den http://www.youtube.com/watch?v=DYrvhkIivgA


Han kör även en gammal Corolla på slutet :-)
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av Neblade »

Jag måste sluta titta på filmer om bilen, och jag får absolut inte provköra någon. För jag är rädd att jag ska fastna för den o bli tvungen att ta ett billån... :lol: :shifty:
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Användarens profilbild
amby
Pay User
Inlägg: 832
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 10:12:39
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Jönköping
Land (Country): Sverige
Ort: Jönköping

Re: Toyota GT-86 info

Inlägg av amby »

Skrev i tråden och jämrade mig att det inte finns någon i närheten och så hoppar jag ur Celican på min parkerings plats och där står en!
Typ orange... Med Hedins bil på så jag får nog åka och prata med hedins bil om en provkörning :D
Skriv svar