Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
JesperMr2
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 19:41:19
Bilmodell: Mr2
Årsmodell: 1987

Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av JesperMr2 »

Hallå.

Jag hade tänkt byta bromsbelägg fram på min mr2a men det har inte gått något vidare. Förutom att jag tycker att det är en helt hopplös lösning med klipps och ståltråd så lyckas jag inte montera ihop det hela utan att oket låser skivan.

Jag har köpt belägg på meca och de var lite för stora till att börja med fastän jag tryckt tillbaka kolven hela vägen. Efter att ha slipat lite på dem funkar det dock bra och jag kan placera oket som det ska sitta och navet går att snurra fritt. Det konstiga är att när jag drar sista varvet på någon av bultarna som håller fast oket låser oket om skivan. Skruvar man sedan tillbaka skruvarna något varv släpper det igen. Vad tusan kan det vara? Någon som har något teori? Håller själv på att bli galen.


Tack på förhand för svar. /Jesper
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av donaldduck »

En gissning utan att känna till din bil:

Du har bevisligen fått tillbaks kolven och slipat ner beläggen så att skivan löper fritt när du håller i oket. Att den sedan låser sig när du skruvar fast den skulle kunna bero på att oket inte är centrerad, lite förskjutet åt ena hållet. Lösningen borde i så fall vara att slipa av så mycket ytterligare som motsvarar ett varv. Du borde kunna se vilket belägg du behöver slipa om du känner dig för samtidigt som det börjar låsa skivan. Slipa så att du får lite glapp för temperaturutvidgning.
Användarens profilbild
donaldduck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 26 mar 2012, 17:38:15
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2008

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av donaldduck »

Du kanske kan uppnå samma sak med brickor.
manbro
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 15:12:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av manbro »

Nu vet jag inte hur det ser ut på din bil men....:

Om det är enkelkolvsok så brukar dom sitta monterade på ett par glidpinnar.
Dessa pinnar har en eller två avfrästa ytor som gör att dom inte snurra när man skruvar bort oket.
Du bör kolla att denna avfräsning har hamnat rätt i förhållande till oket när du drar åt bultarna.

Klossarna bör ju inte kärva i gammal rost. Kan behöva ett par filtag och lite kopparpasta.
Codriver
Pay User
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 06:50:55
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1988
PostOrt: Östersund
Land (Country): Sverige
Ort: Östersund

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av Codriver »

Om allt verkar okej med oket med att allt går lätt så kommer här ett litet tips till om allt verkar kört.

Jag har en kompis vars Golf inte släppte bakre bromsok som den skulle. Han renoverade oket och bytte till slut med samma resultat. Det visade sig till slut vara bromsslangen som var felande. Någon lös "flärp" som fungerade nästan som en backventil.
"Wet races takes years off your life." - Paddy Lowe
U S
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 16 jul 2012, 09:21:07
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1995

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av U S »

Samma sak har hänt mig på en Golf4.

Vet inte hur det ser ut på din bil men på Golfen var hjullagret bytt och när jag pressade det nya krökte jag "örat" på spindeln där oket sitter skruvat.
Detta gjorde att oket inte kunde dras utan att det låste bromsskivan.

Om du inte bytt klossar tidigare kan ju någon tidigare ägare slipat ner klossarna tills de gått fritt.

Du kan ju försöka se hur väl oket "linjerar" med skivan när du monterar. Slägga lite försiktigt, eller vinkelslip någon tiondel kan göra susen.
Användarens profilbild
mats moren
Inlägg: 74
Blev medlem: tor 21 maj 2009, 22:05:56
Bilmodell: Corolla ts compressor
Årsmodell: 1988
PostOrt: Huddinge
Land (Country): sweden

Re: Främre bromsok låser sig runt skivan när det dras åt

Inlägg av mats moren »

kolla så att du har rent och fint bakom bromsskivan mot navet! det får inte vara en liten rost flagna där då de blir mycket värre ju längre ut på skivan man kommer!

jag hade en gammal bil för ett par år sedan som ja trodde ja hade fått skeva broms skivor på men de visa sig att de hade rostat på insdan på skivan mot navet så de skeva!
Skriv svar