Shimsa om ac kompressorn Rav4

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Min ac lägger av ibland när den är varm.
(se tidigare inlägg)

Jag har nu konstaterat att det är magnetkopplingen som har för stort spel.
Jag tog en träkäpp och skruvade fast ett kullager i änden. Sedan bände jag in tryckplattan lite när frugan slog på ac'n. Då slog den i varje gång, när den inte ville av sig själv.

Det var alltså inte bara dåligt tryck som jag trodde.
(jag har det också, för det skummar lite för mycket i glaset)

Men att shimsa måste väl gå att göra själv, eller?

Någon som har gjort det?

Ska inte acpumpen hålla mer än 14000mil på en toyota?

Frugans VW Passat har gått 24000 med orginalpump. ( aldrig fylld)

Micke
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av xxargs »

Om din frus passats AC fungerar så var lycklig - deras kompressorer med PWM (elektronisk styrning) i många inte allt för gamla bilar är ökända för att när de havererar gör att AC-reparationerna blir extremt dyra, om man har otur att det sker efter nybilsgarantin - vilket det också gör. få AC-firmor gillar VAG:s bilar med de modernare AC-kompressorer utan magnetkoppling då när det rasar så är det ofta stora jobb då man i stort sett får byta allt pga. spånor och skrot i systemet av kompressorhaveriet och det blir mycket dyrt för kunden.

En grundregel om man har en VAG-bil med den modernare kompressorn (elanslutningen sitter bak - längst ifrån remskivan) - se till att få den reparerad så fort som möjligt om AC-kylan börja bli dålig - och försök inte vänta med reparationen till efter vintern om kylan börja bli dålig på höstkanten, utan skall göras direkt utan dröjsmål då varje varv motorn går utan köldmedie i AC räknas och om man väntar med detta från att det slutade att fungera till reparation några månader senare så kan reparationen bli 10 ggr dyrare...

Detta beror på att deras kompressorer inte har magnetkoppling och snurrar alltid vare sig det behövs kyla eller inte. När köldmediet har läckt ut i för stor andel i någon läcka så pumpar kompressorn sig tom. på olja och till slut skär då det inte finns någon gas med tillräcklig täthet (tillräckligt hög tryck och tillräcklig hög fart i rören) som blåser tillbaka oljan.

---

Iofs inte toyota men ändå ganska illustrativ då principen hur magnetkopplingen är uppbyggd är i stort sett lika på alla AC-kompressorer som har magnetkoppling oavsett märke.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290

om det är görbart eller inte i ditt fall beror mest om man kommer åt att meka, få in skruvar etc. men i många fall har folk lyckats med detta utan att skruva ur kompressorn ur bilen eller tömma ut köldmediet medans en AC-verkstad som övh. vill befatta sig med detta (många av dessa vill hellre sälja ny kompressor - mer pengar då) så brukar dom tömma systemet och ta ut kompressorn - dvs. i stort sett samma jobb som att byta kompressorn rent mekanikermässigt och därmed i stort sett samma tidsåtgång och prislapp för själva jobbet.


---

När det gäller hållbarhet så är det nog ganska slumpmässigt om en AC håller 24 k mil eller inte ens klarar nybilsgarantin.

sedan beror det på hur man kör - ligger motorn nära varvtalsstoppet i allt för stor del av körtiden så slits magnetkopplingen mer när den greppar och motorn varvar > 5000 rpm när det sker i jämförelse med 'gubbkörning' och motorn knappt kommer över 2500 rpm. AC:s magnetkoppling slår till och ifrån med halv till ca minuts intervall när det är under 25 grader C ute ungefär för att det inte skall bli is i ventilationssystemet.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av Micke2 »

Tack för det tipset...

Jag kollade Passatens ac pump.
Det är en 2005, och den har vanlig magnetkoppling. (puhh!)

Den ser faktiskt identisk ut med Toyotans. (???)

Jag har nu läst mig till,att det är enkelt att shimsa på denso kompressorer.
Den behöver inte demonteras. Inte ens remmen.
Det är en fråga om utrymme bara, och det ser ut som om den blir
väl åtkommlig när innerskärmen tas bort.
Jag ska försöka så snart jag får tid.

Jag återkommer och berättar, och ev tipsar....

Micke.
manbro
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 13 dec 2011, 15:12:32
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2006

Re: Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av manbro »

xxargs skrev:Om din frus passats AC fungerar så var lycklig - deras kompressorer med PWM (elektronisk styrning) i många inte allt för gamla bilar är ökända för att när de havererar gör att AC-reparationerna blir extremt dyra, om man har otur att det sker efter nybilsgarantin - vilket det också gör. få AC-firmor gillar VAG:s bilar med de modernare AC-kompressorer utan magnetkoppling då när det rasar så är det ofta stora jobb då man i stort sett får byta allt pga. spånor och skrot i systemet av kompressorhaveriet och det blir mycket dyrt för kunden.

En grundregel om man har en VAG-bil med den modernare kompressorn (elanslutningen sitter bak - längst ifrån remskivan) - se till att få den reparerad så fort som möjligt om AC-kylan börja bli dålig - och försök inte vänta med reparationen till efter vintern om kylan börja bli dålig på höstkanten, utan skall göras direkt utan dröjsmål då varje varv motorn går utan köldmedie i AC räknas och om man väntar med detta från att det slutade att fungera till reparation några månader senare så kan reparationen bli 10 ggr dyrare...

Detta beror på att deras kompressorer inte har magnetkoppling och snurrar alltid vare sig det behövs kyla eller inte. När köldmediet har läckt ut i för stor andel i någon läcka så pumpar kompressorn sig tom. på olja och till slut skär då det inte finns någon gas med tillräcklig täthet (tillräckligt hög tryck och tillräcklig hög fart i rören) som blåser tillbaka oljan.

---

Iofs inte toyota men ändå ganska illustrativ då principen hur magnetkopplingen är uppbyggd är i stort sett lika på alla AC-kompressorer som har magnetkoppling oavsett märke.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... or#p530290

om det är görbart eller inte i ditt fall beror mest om man kommer åt att meka, få in skruvar etc. men i många fall har folk lyckats med detta utan att skruva ur kompressorn ur bilen eller tömma ut köldmediet medans en AC-verkstad som övh. vill befatta sig med detta (många av dessa vill hellre sälja ny kompressor - mer pengar då) så brukar dom tömma systemet och ta ut kompressorn - dvs. i stort sett samma jobb som att byta kompressorn rent mekanikermässigt och därmed i stort sett samma tidsåtgång och prislapp för själva jobbet.


---

När det gäller hållbarhet så är det nog ganska slumpmässigt om en AC håller 24 k mil eller inte ens klarar nybilsgarantin.

sedan beror det på hur man kör - ligger motorn nära varvtalsstoppet i allt för stor del av körtiden så slits magnetkopplingen mer när den greppar och motorn varvar > 5000 rpm när det sker i jämförelse med 'gubbkörning' och motorn knappt kommer över 2500 rpm. AC:s magnetkoppling slår till och ifrån med halv till ca minuts intervall när det är under 25 grader C ute ungefär för att det inte skall bli is i ventilationssystemet.
Jag har ACC i min Corolla-06. Gäller detta med att kompressorn slår till och från även på denna?
Jag tror jag har märkt att det är så men inte varit helt säker.
xxargs
Inlägg: 43
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 20:53:36
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 2005
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige

Re: Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av xxargs »

Har själv corolla 2005:a och där är det ganska enkelt att se kompressorn och dess magnetkoppling inklusive den tunna glipan mellan navet och remskivan när den inte är dragen. Man ser också ganska enkelt att navet på kompressorn snurrar och stannar i intervall medans motorn går och man hör ett litet 'klapp' var gång magnetkopplingen drar.

Är inte helt säker men av den relativa storlek som den har så är det troligen en scroll-kompressor och dessa är kända att vara mycket driftsäkra (ja, utöver slitaget på magnetkopplingen då)

Den 'farliga' typen av kompressor med elektrisk styrd variabel kompression men utan magnetkoppling hittar man tyvärr på Yago (dvs. trillingbilarna - Yago, C1 och 107 - då dessa görs i samma fabrik) då den jag tittade på hade elanslutning baki och under drift att tomgångsvarvtalet gungar svagt i ungefär 1-2 sekunders intervaller när det inte är sådär jättevarmt ute. Remskivan och dess nav är fortfarande tjock och kan lätt förväxlas med en magnetkoppling (om man inte just letar efter smala glipan som bevisar att det är magnetkoppling) men är egentligen bara en gummibussning - mest för att minska vibrationer mellan motorn/kompressorn och ta misspassning remskivan och kompressoraxeln som är svår att få på mikrometern centrerad och utan denna utjämning kör sönder tätningen (magnetkopplingen tillåter en smula rörelser). I centrum av denna gummibussning så finns det ofta tre 'ekrar' i plåt och dessa slits av när kompressorn skär (just det, man räknar med att kompressorn just skär...) så att remskivan inte står still och det ryker om aggregatremmen och till sist går av (ibland med stora skador i motorrummet) - denna ekersäkring fungerar förstås inte om det är själva remskivans lager som skär, precis som alla andra AC-kompressorer...

En del andra bilmärken (tex volvo) har denna kompressortyp med elektriskt styrd variabel kompression men också en magnetkoppling och har inte alls samma bekymmer med dyra haverier som med VAG:s fordon då kompressorn kan stängas av när trycket är för lågt pga. läcka i systemet (ok det är inte problemlöst där heller, men av andra orsaker).
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Shimsa om ac kompressorn Rav4

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

En uppdatering...

Jag har shimsat om magnetkopplingen nu.

Jätteenkelt!!!
Behövde inte ens ta bort drivremmen.

Spelet var ca 1,2mm.
Ska vara mellan 0,3 - 0,7mm.
Naturligtvis var det bara ett shims. (12 mm diameter, 8mm hål, 1mm tjock)
Hoppades kunna ta bort några bara.
Jag fick klippa till en ny bricka av en 0,5mm plåt.
Spelet blev då 0,7mm.
Har inte krånglat mer, och inkopplingen blev mjukare.
Känns inte i bilen under färd längre.

Om ni har samma ac symptom som jag hade, så testa detta först.

Micke
Skriv svar