Mark II Blit GX110W
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Var har du fått denna infon ifrå ? när jatg har pratat med bilprovningen har dom varit väldigt tydliga med att alla lampor MÅSTE vara E-märkta, och all modifiering gör att dom tappar E-märkningen. Jag tror iofs att det är nån dispans för amerikanska bilar där man godkänner DOT-märkning också.
Kan iofs vara nåt nytt då.
Kan iofs vara nåt nytt då.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Dags att uppdatera vad som hänt sedan sist.
En kompis till en bekant fixade strålkastarna, så att de nu bländar åt rätt håll. Han gjorde det riktigt snyggt och bra.
Däremot hände inget där jag hade fått hopp om att få hjälp med typning. Så i september hörde jag av mig till Dekra igen. Jag hade långt tidigare frågat om intyg hos Dekra, men då sa att de inte hade några testresultat för min bil. Så den här gången frågade jag om de hade möjlighet att testa bilen (i Tyskland t ex). Då visade det sig att de skulle ta ett par tyska biltestare till Strängnäs i oktober, och för 10000 kr så fick jag både test och intyg. Jag hade lite tur där, de sa att det var 1,5 år sedan senast de hade uppe tyskarna för testning.
Med fixade strålkastare och intyg tyckte jag det var dags för registreringsbesiktning, så 7 november gjorde jag första försöket. Då hittades två saker som behövde åtgärdas. För det första så kunde han inte godkänna lampor utan E-märkning (inte ens skyltbelysning). Och alla lampor utom främre sidoblinkersarna saknade e-märkning. Och det andra var att det i Dekras intyg stod att stöldskyddsintyget endast är giltigt med eftermonterad startspärr.
Att hitta någon som ville installera startspärr (immobilizer) var inte så lätt. Efter att ha frågat på några ställen som inte längre gör sådant, så frågade jag på märkesverkstaden. Där sa de att de har kille på sitt däckcenter som "har hållt på med larm och sånt". Så jag tog mig till däckcentret, och han där fick ringa runt till flera av sina leverantörer, innan han hittade någon som hade kvar en immobilizer i sortimentet. Men det gick bra, och de monterade in startspärren på ett snyggt sätt.
Besiktningsmannen tipsade om att man kan söka dispens från kravet på e-märkning. Så jag skickade direkt in en ansökan om det till transportstyrelsen, och fick svar att handläggningstiden är 4-5 veckor. 9 veckor senare fick jag ett brev om att jag hade fått dispens ifrån kravet om e-märkning.
Så nu i tisdags var det dags för registreringsbesiktning igen. Besikningsmannen jämförde anmärkningarna från första besiktningen med dispensbrevet från transportstyrelsen och hittade lite som diffade. Efter att ha läst lite lagparagrafer kom han fram till att jag inte hade dispens för bakre reflex och för dimbakljus. Dimbakljus är dock inte obligatoriskt, så han föreslog att jag skulle klippa av ledningarna till dimljuset. Jag åkte och köpte ett par reflexer och klistrade på dem på bakluckan, och åkte till en verkstad för att se om de kunde hjälpa mig med att bli av med dimbakljusen. Jag tänkte jag skulle kolla upp vilken lampa det är, så jag letade efter knappen för dimbakljus, men hittade ingen. Jag hittade den i instruktionsboken, men där knappen skulle sitta var det bara en sån där plastbit de sätter för hålet där knappen skulle suttit. Jag åkte tillbaka till bilprovningen och visade det, och efter att ha letat lite själv sa han att "ja men då är bilen godkänd nu".
Lite senare samma kväll gjordes också en kontrollbesiktning som blev utan anmärkning
En kompis till en bekant fixade strålkastarna, så att de nu bländar åt rätt håll. Han gjorde det riktigt snyggt och bra.
Däremot hände inget där jag hade fått hopp om att få hjälp med typning. Så i september hörde jag av mig till Dekra igen. Jag hade långt tidigare frågat om intyg hos Dekra, men då sa att de inte hade några testresultat för min bil. Så den här gången frågade jag om de hade möjlighet att testa bilen (i Tyskland t ex). Då visade det sig att de skulle ta ett par tyska biltestare till Strängnäs i oktober, och för 10000 kr så fick jag både test och intyg. Jag hade lite tur där, de sa att det var 1,5 år sedan senast de hade uppe tyskarna för testning.
Med fixade strålkastare och intyg tyckte jag det var dags för registreringsbesiktning, så 7 november gjorde jag första försöket. Då hittades två saker som behövde åtgärdas. För det första så kunde han inte godkänna lampor utan E-märkning (inte ens skyltbelysning). Och alla lampor utom främre sidoblinkersarna saknade e-märkning. Och det andra var att det i Dekras intyg stod att stöldskyddsintyget endast är giltigt med eftermonterad startspärr.
Att hitta någon som ville installera startspärr (immobilizer) var inte så lätt. Efter att ha frågat på några ställen som inte längre gör sådant, så frågade jag på märkesverkstaden. Där sa de att de har kille på sitt däckcenter som "har hållt på med larm och sånt". Så jag tog mig till däckcentret, och han där fick ringa runt till flera av sina leverantörer, innan han hittade någon som hade kvar en immobilizer i sortimentet. Men det gick bra, och de monterade in startspärren på ett snyggt sätt.
Besiktningsmannen tipsade om att man kan söka dispens från kravet på e-märkning. Så jag skickade direkt in en ansökan om det till transportstyrelsen, och fick svar att handläggningstiden är 4-5 veckor. 9 veckor senare fick jag ett brev om att jag hade fått dispens ifrån kravet om e-märkning.
Så nu i tisdags var det dags för registreringsbesiktning igen. Besikningsmannen jämförde anmärkningarna från första besiktningen med dispensbrevet från transportstyrelsen och hittade lite som diffade. Efter att ha läst lite lagparagrafer kom han fram till att jag inte hade dispens för bakre reflex och för dimbakljus. Dimbakljus är dock inte obligatoriskt, så han föreslog att jag skulle klippa av ledningarna till dimljuset. Jag åkte och köpte ett par reflexer och klistrade på dem på bakluckan, och åkte till en verkstad för att se om de kunde hjälpa mig med att bli av med dimbakljusen. Jag tänkte jag skulle kolla upp vilken lampa det är, så jag letade efter knappen för dimbakljus, men hittade ingen. Jag hittade den i instruktionsboken, men där knappen skulle sitta var det bara en sån där plastbit de sätter för hålet där knappen skulle suttit. Jag åkte tillbaka till bilprovningen och visade det, och efter att ha letat lite själv sa han att "ja men då är bilen godkänd nu".
Lite senare samma kväll gjordes också en kontrollbesiktning som blev utan anmärkning
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Jättestort grattis!
Lite fler bilder på skönheten också, tack
Lite fler bilder på skönheten också, tack
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
I dispens-intyget jag fick, stod det något om att lysena skulle vara i enlighet med 1983 års regler. Så om Cressidan är så gammal så kanske reglerna om e-märkning inte gäller? Eller så har de skärpt kraven efter att du tog in den? Eller hade du kanske tur med besiktningsman?Johnny Blade skrev:Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
Men jag håller med om att regeln verkar dum. Det blir mycket besvär för oss, till liten (ingen) nytta för samhället.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Ja, innan nåt visst år behövs ingen E-mräkning, kan vara just 1983, det minns jag inte.
Sen slipper man E-märkning på flyttgods också har jag för mej, kan ju vara så med.
Sen slipper man E-märkning på flyttgods också har jag för mej, kan ju vara så med.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Johnny Blade
- Pay User
- Inlägg: 1723
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
- Bilmodell: Crown
- Årsmodell: 1984
- PostOrt: Avesta
- Land (Country): Sverige
- Ort: Aghastadhum
- Kontakt:
Re: Mark II Blit GX110W
Min är en 89'a.Den importerades långt innan jag köpte den.boivie skrev:I dispens-intyget jag fick, stod det något om att lysena skulle vara i enlighet med 1983 års regler. Så om Cressidan är så gammal så kanske reglerna om e-märkning inte gäller? Eller så har de skärpt kraven efter att du tog in den? Eller hade du kanske tur med besiktningsman?Johnny Blade skrev:Grattis!
Jag blir förbannad på såna där grejer som att lysena ska vara E-märkta,framljusen kan jag förstå,men bak.
Jag blev lite nyfiken och gick ut och kollade min arabimporterade Cressida,där hittade jag inga e-märkningar någonstans.
Men jag håller med om att regeln verkar dum. Det blir mycket besvär för oss, till liten (ingen) nytta för samhället.
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4817
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
men var dte vanlig import eller flyttgods ?
Fast som jag skrev innan, bilprovningen brukar inte vara så griniga med E-märken vid regbesiktning, inte förr iaf, men får man fel person så..
Fast som jag skrev innan, bilprovningen brukar inte vara så griniga med E-märken vid regbesiktning, inte förr iaf, men får man fel person så..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Tack!Fnys skrev:Jättestort grattis!
Lite fler bilder på skönheten också, tack
Här är en ny bild. De e-märkta reflexerna ser väl inte så bra ut, men jag hittade inget bättre ställe att sätta dem på.
Svenska regskyltar är lite lägre än de japanska, så jag skulle behöva något snyggt att sätta under (bakom) skylten. Har inte kommit på vad än dock.
Låset i vänster framdörr sitter fast när det är minusgrader. Får hoppas det går över med lite låsolja.
- boivie
- Inlägg: 28
- Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
- Bilmodell: Progrès NC300
- Årsmodell: 2003
- PostOrt: JÖNKÖPING
- Land (Country): Sverige
Re: Mark II Blit GX110W
Det är kul att leka i snön