Ang. Rostskydd under Yaris!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
retr[]mantic
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 21:50:16
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
Ort: Degerfors

Ang. Rostskydd under Yaris!

Inlägg av retr[]mantic »

Hej!

Jag undrar om det är nödvändigt och en bra ide' att göra en rostskyddsbehandling under min Yaris -09 eftersom man läst att det ska vara bristfälligt. I såfall vilket ämne kan man ha på utan att "försämra" skyddet? :)

Mvh / Anders
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Ang. Rostskydd under Yaris!

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Jag har rostskyddat hela släktens bilar.

Det bör göras vid varmare väder än nu. Annars får du torktider på ett dygn/ lager, och dessutom risk för att stänga in fukt och salt.
Området som ska behandlas, ska vara rent och torrt.

Utvändigt kan du ha vilket tjockflytande medel som helst, avsett för ändamålet.
Namnet spelar faktiskt mindre roll. (Det blir säkert synpunkter på det)
Det står tydligt på burken vad den är avsedd för.
Jag har personligen Biltemas medel under, i trösklar och dörrar på min bil. Jättebra.

Om du har naken plåt någonstans på underredet, så putsa först med stålborste eller dyl, och grundmåla med tex kallgalv på spray. Sedan tunnflytande rostskydd på spray.
Sedan ett eller två lager av tjockflytande medel.
Pensla från en burk, ger tjockaste lager och är att föredra om det är ett utsatt område. Tex hjulhus.
Det finns tjockflytande på spray, som är bra också. Utmärkt där det är svårt att komma åt.

Invändigt i trösklar och dörrar, kan det spela roll vilken typ det är. original är det ett vaxbaserat medel. Vissa påstår att ett petroliumbaserat medel löser upp original rostskydd.
Det finns tunnflytande medel som är vaxbaserade att köpa.
De som är för invändigt bruk, har ofta en lång slang, som når in långt.
Stick i så långt det går och spraya medan du drar ut sakta.

Spraya i med hjärtats lust. Ställ muggar som samlar upp spill. Det blir att rinna i dräneringshålen.

Jag säger så här:
Har man en bil med tveksamt rostskydd, eller/och naken plåt....
"Det SÄMSTA man kan göra, är ingenting".

Micke.
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Ang. Rostskydd under Yaris!

Inlägg av YarisMek »

jag har en yaris -10 och jag har lack extra rostskydd på hela "motorvaggan o bakaxeln" specielt på svets skarvarna. Det skadar absolut inte göra hel rostskydd under. pga vägsalt osv.
Användarens profilbild
retr[]mantic
Inlägg: 8
Blev medlem: lör 19 jan 2013, 21:50:16
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2009
Ort: Degerfors

Re: Ang. Rostskydd under Yaris!

Inlägg av retr[]mantic »

Stort Tack Alla för svar! Då vet jag lite hur jag ska gå till väga :) mvh / Anders
Skriv svar