Bromsen fastnar - Toyota Avensis -01

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Bobruisk
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 26 maj 2013, 12:12:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1

Bromsen fastnar - Toyota Avensis -01

Inlägg av Bobruisk »

Hej!

Jag har problem med en av mina bakbromsar (höger). På något sätt har den blivit låst och ligger hårt emot hela tiden. Detta innebär att bilen inte går att köra då bakhjulet är helt fixerat. Jag vet att det är just det hjulet som sitter fast då man kan se hur det har släpat på asfalten/gruset vid start. Detta har hänt en gång förut, men då släppte det efter att jag la i backen och på något vis fick loss bromsen. Denna gången vill det dock ej fungera på det viset, så min bil är okörbar. Båda gångerna detta har inträffat så har det varit efter kraftigt regn, och bilen har efter det stått oanvänd i några dagar. Jag misstänker därför att det är något som rostar fast, men jag vet inte vad. Jag har mycket liten erfarenhet av att meka med bilar, ska sägas.

Har någon varit med om något liknande, eller har några idéer om vad jag ska prova för att kunna rulla vidare?

Alla tips är välkommna : )

//Björn
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Bromsen fastnar - Toyota Avensis -01

Inlägg av Dale »

Hej och välkommen

Antar det är skivbromsar bak på Avensisen din och låter som du kan ha samma problem som jag brukar ha när jag inte kör bort vattnet från bromsarna efter en tvätt. Då rostar bromsbeläggen fast mot bromsskivan. Själv har jag haft sån tur att det lossnar rätt lätt men jag har blivit mer noga att få bort vattnen efter tvätt/regn iaf.
I annat fall kan det vara att bromsbackarna/beläggen till parkeringsbromsen lossnat (slitna belägg) och kilat fast sig innanför skivan.

Tar man av hjulet så bör man kunna flytta ifrån bromsbackarna/beläggen någon/några mm från skivan även om det går lite tungt. Kan man flytta beläggen så lär inte felet vara där utan man får av med skivan och se om det är nått där som kilat fast sig.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Bromsen fastnar - Toyota Avensis -01

Inlägg av PierreW »

90% av Avensisarna i den "årskullen" alltså T22 har trummor bak, väldigt vanligt att backarna rostar så beläggen släpper och kilar fast sig i trumman.
Slägga och 2 långa M8 skruv att sätta i de gängade hålen (blir som en inbyggd avdragare) borde lösa problemet med att få av trumman.
Är 99& säker på att det är självjustering på handbromsen så det finns inget hål i trumman att släppa justeringen på.
Är du händig så fixar du byte av backar på båda sidor en lördag ;)

Är det bara en liten bit som släppt från Backen så är det ju inte helt livsfarligt att sätta på trumman igen och köra till verkstad, bromsverkan försvinner ju inte helt ;)
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Bromsen fastnar - Toyota Avensis -01

Inlägg av SvEsson »

Hallo :)

Jag har trumbromsar bak på min Avensis -99.
Om man vill inspektera bromsbackarna, är det bara att dra ut trumman?, eller måste man släppa på någon justering först.
Enl föregående inlägg är det ingen justering - eller?

Hälsningar

/SvEsson
Skriv svar