Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Kategoriregler
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Med Classics menar vi modeller som kom före den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Hejsan alla Glada TCS medlemmar, jag är ny här och tänkte lägga upp mitt projekt.
Har haft en projekttråd på Garaget ett tag och kommer helt enkelt flytta över det hit.
Detta kommer bli ett långt inlägg då jag har mycket bilder att tillgå nu
Tjenare, Har nyligen snubblat över en kokande Starlet ganska billigt, tanken är att fixa iordning den och "snygga till den lite".
Bilen är alltså en Toyota Starlet Dx '86. När jag köpte bilen så kokade den, testade att byta termostat utan lycka, kom till slut fram till att kylaren kan va risig så jag provade att spola igenom kylaren och det visade sig att 1/3 del av kylaren var igentäppt så jag skaffade en ny kylare och testade utan fläkt och då gick motorn upp i hög temp..
Så när jag stängde av bilen så sprutade det vatten ur termostat locket, så jag tätade med packning på tub, väntade 24tim enl bruksanvisningen. 24 timmar senare så testade jag att dra igång raketen och då gick som den skulle
Inget kokande eller läckande termostat-lock
Inredningen är i nyskick då tidigare ägare (Gammelfarmor) varit väldigt noggrann, tidigare ägaren har även haft bilen stått i varm-garage året runt, men för ca 2-3år sedan vart bilen stulen och det var då "Kokandet" startade, så grannen till ägaren erbjöd sig att kolla på bilen, han hade bilen i 2år och hade fortfarande inte lagat bilen..
Dessutom har han haft den stå utomhus i regn/snö så det har börjat rosta lite i skärmkanter.
Nu kommer det lite bilder på hur bilen ser ut för tillfället
Baslåde bygge =
Har inga bilder från själva bygget då jag inte ens tänkt på att lägga upp projektet här Sorry
Testar Kusinens Borbet A på Starleten, 16x7,5" fram och 16x9" bak
Bilen ser ju ut som en Jeep med dessa fälgar/Däck när den är orörd i fjädringen
Test-sänker bilen med hjälp av Kusinen och Brorsan
Här kommer några bilder på den tidigare inredningen och demonteringen.
Här är nya inredningen =) Notera att jag även bytte till Mätarhuset med Varvmätare
Här har vi pärlorna (Vita Brukis (to be) och den gråa Reserv)
Sidoblinkers Tonade =)
Frontblinkers Tonade =)
Centrumkåpor lackade mattsvarta =)
Jag vet att det är repigt på centrumkåporna men jag sket i det då det är tänkt att det ska på ett par 15" i sommar.
Baklysen tonas
Börjar Likna något =)
På med ny Läpp
Hatthylle-modifikation
Slipa =
Lacka =
Färdigt =
Baslådan får vänta i sovrummet tills bilen är klar
Åkte och köpte fälgar till Starleten
Polaren 18", går att få på om man vill
Ska hämta fälgar till Starleten =)
Några flugfän miste livet för att jag skulle ha nya fälgar...
Här har vi dom, Fondmetal 4000 15" x 7" med ballongdäck... 195/65-15
Testade lite snabbt med 400 våtslip och autosol och dessa ska nog bli fina =)
Satt dit en egengjord sticker =
Nya fälgarna testmonterade =
Däcken måste bytas, funderar på 175/40-15 dessutom måste jag ha spacers bak då det ser för jävligt ut just nu =
Testade med polarens 5" slutrör Ser coolt ut =)
Har inte gjort något på bilen men här kommer iaf en Photoshop bild som jag ändrat profilen på däcken till lägre profil och sedan sänkt bilen, Notera att fälgarna är samma storlek, endast däcken som är ändrade.
Före =
Efter =
En tanke på hur det kan se ut i framtiden
--------------------------------------------------------
Jag har besiktigat bilen och fick 2st 2'or.. Ena är simpel (Helljus spaken Funtion osäker) andra var CO-Halten 9,9 (3,5)....
Sedan så var det lite rost, ett hål i golvet och sedan så bankade besiktningskvinnan hål i trösklarna.
Rosten ska lagas i helgen men CO-Halten vet jag inte hur jag ska lösa, Tror att det kan vara antingen felkopplat i Slangarna på föggen eller om det kan vara automatchoken för den drar ca 2L/Milen och bluddrar på låga varv. Någon som kan dessa förgasare? 2E-L motorn är det.
Hoppas ni gillar projektet, Hädanefter kommer inte inläggen vara så här långa
Har haft en projekttråd på Garaget ett tag och kommer helt enkelt flytta över det hit.
Detta kommer bli ett långt inlägg då jag har mycket bilder att tillgå nu
Tjenare, Har nyligen snubblat över en kokande Starlet ganska billigt, tanken är att fixa iordning den och "snygga till den lite".
Bilen är alltså en Toyota Starlet Dx '86. När jag köpte bilen så kokade den, testade att byta termostat utan lycka, kom till slut fram till att kylaren kan va risig så jag provade att spola igenom kylaren och det visade sig att 1/3 del av kylaren var igentäppt så jag skaffade en ny kylare och testade utan fläkt och då gick motorn upp i hög temp..
Så när jag stängde av bilen så sprutade det vatten ur termostat locket, så jag tätade med packning på tub, väntade 24tim enl bruksanvisningen. 24 timmar senare så testade jag att dra igång raketen och då gick som den skulle
Inget kokande eller läckande termostat-lock
Inredningen är i nyskick då tidigare ägare (Gammelfarmor) varit väldigt noggrann, tidigare ägaren har även haft bilen stått i varm-garage året runt, men för ca 2-3år sedan vart bilen stulen och det var då "Kokandet" startade, så grannen till ägaren erbjöd sig att kolla på bilen, han hade bilen i 2år och hade fortfarande inte lagat bilen..
Dessutom har han haft den stå utomhus i regn/snö så det har börjat rosta lite i skärmkanter.
Nu kommer det lite bilder på hur bilen ser ut för tillfället
Baslåde bygge =
Har inga bilder från själva bygget då jag inte ens tänkt på att lägga upp projektet här Sorry
Testar Kusinens Borbet A på Starleten, 16x7,5" fram och 16x9" bak
Bilen ser ju ut som en Jeep med dessa fälgar/Däck när den är orörd i fjädringen
Test-sänker bilen med hjälp av Kusinen och Brorsan
Här kommer några bilder på den tidigare inredningen och demonteringen.
Här är nya inredningen =) Notera att jag även bytte till Mätarhuset med Varvmätare
Här har vi pärlorna (Vita Brukis (to be) och den gråa Reserv)
Sidoblinkers Tonade =)
Frontblinkers Tonade =)
Centrumkåpor lackade mattsvarta =)
Jag vet att det är repigt på centrumkåporna men jag sket i det då det är tänkt att det ska på ett par 15" i sommar.
Baklysen tonas
Börjar Likna något =)
På med ny Läpp
Hatthylle-modifikation
Slipa =
Lacka =
Färdigt =
Baslådan får vänta i sovrummet tills bilen är klar
Åkte och köpte fälgar till Starleten
Polaren 18", går att få på om man vill
Ska hämta fälgar till Starleten =)
Några flugfän miste livet för att jag skulle ha nya fälgar...
Här har vi dom, Fondmetal 4000 15" x 7" med ballongdäck... 195/65-15
Testade lite snabbt med 400 våtslip och autosol och dessa ska nog bli fina =)
Satt dit en egengjord sticker =
Nya fälgarna testmonterade =
Däcken måste bytas, funderar på 175/40-15 dessutom måste jag ha spacers bak då det ser för jävligt ut just nu =
Testade med polarens 5" slutrör Ser coolt ut =)
Har inte gjort något på bilen men här kommer iaf en Photoshop bild som jag ändrat profilen på däcken till lägre profil och sedan sänkt bilen, Notera att fälgarna är samma storlek, endast däcken som är ändrade.
Före =
Efter =
En tanke på hur det kan se ut i framtiden
--------------------------------------------------------
Jag har besiktigat bilen och fick 2st 2'or.. Ena är simpel (Helljus spaken Funtion osäker) andra var CO-Halten 9,9 (3,5)....
Sedan så var det lite rost, ett hål i golvet och sedan så bankade besiktningskvinnan hål i trösklarna.
Rosten ska lagas i helgen men CO-Halten vet jag inte hur jag ska lösa, Tror att det kan vara antingen felkopplat i Slangarna på föggen eller om det kan vara automatchoken för den drar ca 2L/Milen och bluddrar på låga varv. Någon som kan dessa förgasare? 2E-L motorn är det.
Hoppas ni gillar projektet, Hädanefter kommer inte inläggen vara så här långa
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Jag kan inte den motorn men jag skulle ju helt klart kolla på choken först, automatchoke är ett hatobjekt jag alltid tycker strular.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Verkar vara choken, men jag kan verkligen inte dessa förgasare ... Skulle vilja bli av med automatchoken och ha en manuell istället, Så mycket bättreGlenn skrev:Jag kan inte den motorn men jag skulle ju helt klart kolla på choken först, automatchoke är ett hatobjekt jag alltid tycker strular.
- Glenn
- Super User
- Inlägg: 4814
- Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
- Land (Country): Sverige
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Ja, manuell choke brukar ju funka iaf
Finns det inget konverteringskit till manuell choke att köpa då ?
Finns det inget konverteringskit till manuell choke att köpa då ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Fnys
- Moderator
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1996
- PostOrt: Enskede
- Land (Country): Sverige
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Mycket trevlig läsning! Kul att du fortsätter ta hand om den och hoppas du orkar åtgärda besiktningsanmärkningarna så du kan fortsätta med den "planerade" projektplanen
Vad ska göras mera med exteriören? Inte funderat på att lacka dörrlisten i annan färg?...brukar ge ett stort ansiktslyft på bilen
Vad ska göras mera med exteriören? Inte funderat på att lacka dörrlisten i annan färg?...brukar ge ett stort ansiktslyft på bilen
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Vet inte riktigt, har kollat runt lite men hittar inget, dessutom så är jag inte så haj på förgasare så det gör det lite jobbigare..Glenn skrev:Ja, manuell choke brukar ju funka iaf
Finns det inget konverteringskit till manuell choke att köpa då ?
Jag hoppas att jag kan lösa problemet med CO-halten för att jag vill få igenom bilen =)Fnys skrev:Mycket trevlig läsning! Kul att du fortsätter ta hand om den och hoppas du orkar åtgärda besiktningsanmärkningarna så du kan fortsätta med den "planerade" projektplanen
Vad ska göras mera med exteriören? Inte funderat på att lacka dörrlisten i annan färg?...brukar ge ett stort ansiktslyft på bilen
Andra 2'an (Spaken till helljus) blir simpel då jag har reservdelsbilen med en fungerande spak.
Jag fick ingen 2'a på rosten men "Bra att veta" så det ska förmodligen svetsas upp i helgen (om jag hinner).
Har faktiskt aldrig tänkt på att lacka listerna i annan färg men det kanske man skulle testa, det som annars ska göras när plånboken tillåter är att köpa nya däck till Fondmetal fälgarna och Coilovers. Motorvis så är det tänkt att det ska i en 4E motor med turbo i framtiden =)
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Efter Servicen började bilen gå lite bättre och drar knappt någon soppa alls.
Igår testade jag även att byta rotor och fördelarlock för att se om den skulle hacka lite mindre men vart ingen skillnad.
Idag ska jag testa att byta hela fördelaren då den som sitter i min ser bränd ut och är brun. Fördelaren från den andra Toyotan (reserven) ser ut att vara helt ny!
Slänger upp bilder ikväll förmodligen, Ska även gå på hjullagrena då det börjar bli lite irriterande med ljudet nu
Igår testade jag även att byta rotor och fördelarlock för att se om den skulle hacka lite mindre men vart ingen skillnad.
Idag ska jag testa att byta hela fördelaren då den som sitter i min ser bränd ut och är brun. Fördelaren från den andra Toyotan (reserven) ser ut att vara helt ny!
Slänger upp bilder ikväll förmodligen, Ska även gå på hjullagrena då det börjar bli lite irriterande med ljudet nu
-
- Moderator
- Inlägg: 3813
- Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
- Ort: Ljungbyhed
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Aaaahahahaha, testsänkningen, det var länge sen jag skrattade så gott åt nåt på nätet!!
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Hehehe Thats how we Roll !cheetah1 skrev:Aaaahahahaha, testsänkningen, det var länge sen jag skrattade så gott åt nåt på nätet!!
- jimmywelen
- Inlägg: 26
- Blev medlem: tis 25 jun 2013, 15:02:33
- Bilmodell: Starlet DX
- Årsmodell: 1987
- PostOrt: Eskilstuna
Re: Toyota Starlet '86 (Tojtaan)
Här kommer ett litet klipp från igår