5SGTE (in progress)

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Kul med alla trevliga och positiva svar. Just nu står det still lite pga tidbrist. Ska också fixa med första delen av oljetråget då jag märkte att ARP bultarna tar i och måste kapa ner det 4-5mm för det ska passa. Han en liten grabb där hemma som snart blir 1år som tar mycket tid så bilen kommer i andra hand.. :)

Effekt vet jag inte ännu. Jag ska bygga ihop den nu med det gamla grenröret och turbon till att börja med. Men den ska väl klara 400-450 tror jag. Sen blir det nytt grenrör och turbo så jag kan gå över 600 i alla fall. Bränslesystemet kommer behövas bytas och troligtvis kommer jag även byta tändningen också.

/Thomas
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Zerocool »

Ska du göra något åt kolvkylningen eller köra utan?
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Kommer köra utan vad jag vet nu i alla fall. Vet inte hur mycket det kommer på verka men borde ju fungera bra. Har lite funderingar på vad jag ska sätta olje kyl och filter. På blocket känns det som det blir ont om plats med vatten rör och turbon, så där är jag lite sugen på att koppla in en bättre oljekylare och låta filtert sitta på tråget som gen3 har. Vet inte hur stor skillnad det gör var man kyler oljan.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Liten update:

Har haft fullt upp med familjen men lyckades få några timmar i garaget idag och någon dag sen så fick lite gjort. Läste i manualen att man tydligen skulle montera thermostaten på ett speciellt sett så fick kolla det och givetvis satt den fel. Men ändrat nu i alla fall.

Bild
Efter lite bearbetning så fick jag nerslipat tillräckligt för det skulle passa(märks tydligt att det är gjort av mig :) )

Bild
Såja då var skvalp och pickupen eller vad det heter på plats.

Bild
Tråg nr1 på plats och det ser ut att hålla tätt! Använde Toyota FIPG som packning (svarta).

Bild
Och slutligen tråg nr2 på plats. Samma FIPG här.

Blev en liten paus sen då jag inte hade en hylsa för att få på toppen med L19 bultarna jag köpt. så fick ta en runda till biltema och köra 3/8" set med 12 kants hylsor och sen en förlängning och adapter till min momentnyckel som såklart är 1/2". Trots detta fick inte hylsan plats helt så fick slipa ner hylsan så den fick plats utan att ta emot. Men det funka kanon och jag kunde bra mina 95nm utan problem. bultar brickor mutter och lite ARP pasta så var det bara att köra igång.

Bild
ATS Racing L19 studs.. klart för montering av toppen.

Bild
Toppen på plats och dragen med 95nm moment. Får hoppas den inte släpper nu :)
Får hoppas det blir lite mer tid snart igen så jag kan fortsätta. Man stöter ju på lite småproblem hela tiden, men inget man inte kan lösa :)
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Glenn »

zAmmE skrev:Kommer köra utan vad jag vet nu i alla fall. Vet inte hur mycket det kommer på verka men borde ju fungera bra.
Jag skulle personligen INTE köra utan oljesquirtarna, att spruta olja på kolvarna kyler ganska mycket, det är ingen slump att det är något nästan alla tillverkare lägger till när dom gör turboversioner av motorer, och det sitter där även på många sugmotorer.

Är det inte ganska lätt att borra dit då ? är väl bara att borra hål på 3S-blocket iaf ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Har ingen aning faktiskt om det behövs eller inte men tror de flesta INTE kör med kolvkylning. Ska kolla runt lite på nätet vad folk säger och tycker om det. Hur som helst så är det inget jag kan fixa nu :)
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Toyspeed »

Jag kör utan på min.
Hitintills har de fungerat.. Skulle jag bygga en ny skulle jag sätta dit det. Men bara för att de känns bättre i magen.
Vet inget som haft problem pga avsaknad av kolvkylning
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Zerocool »

Beror väl lite på vad man ska köra på för bränsle. Kör man E85 kylare det ju väldigt bra, men kör man på bensin så ska man nog ha oljekylningen till kolvarna, i alla fall om man ska köra bana.
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
zAmmE
Inlägg: 144
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 09:26:16
Bilmodell: mr2
Årsmodell: 1992
PostOrt: Malmö
Land (Country): Sverige

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av zAmmE »

Kommer köra på e85 så det ska nog klara sig.
Grön Mr2 Turbo (Gen3)
Användarens profilbild
Hansen
Inlägg: 492
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:39:22
Bilmodell: Mr2- Turbo
Årsmodell: 1991
PostOrt: Järvsö
Land (Country): Sweden
Ort: Järvsö

Re: 5SGTE (in progress)

Inlägg av Hansen »

Ser bra ut =)
Andreas Hansen
Toyota Mr2 Turbo-91
356Bhp/393Nm runt 400hk i motorn
11,91s@189km/h 402m
7,68s@150km/h 201m
http://www.toyotaklubben.se/viewtopic.php?t=25308Början på Projektet
http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.php?f=19&t=218 Fortsättning på Projektet
http://www.garaget.org/hansen
Skriv svar