Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Hallå!!

Få se om din "skiftnyckel" kan berätta vad problemet är...
Vilken cylinder som misständer.
Vilken syresensor som spökar.
Vilken givare....
Mm
Mm....

Lossa batteriet (sk klåparåterställning) får bara datorn att glömma felkoden.
(Och all "inlärd" data också, vad klockan är, radiostationer i vissa osv)

En felkodslläsare är din bästa vän, när man har problem med nyare bilar.

En "skiftnyckel" ska möjligen användas till att spänna kedjan på en risig cykel.
(Om inget bättre finns)
Inget annat.

Micke.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av meckarmulle »

Håller absolut med senaste talare, det är bara genom att läsa felkoden som man vet vad man släcker. En tänd lampa på instrumentpanelen kan betyda vadsomhelst.
Så länge jag får i klartext "Förhöjt värde på avgasgivare xxx", eller vad det nu brukar stå, så släcker jag den med gott samvete. Skulle det dyka upp annan felkod får man börja felsöka igen.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Nu ska bilen uppdateras!
Kostnad 875kr.
(Fick 1200kr, och dyster prognos på telefon tidigare) ???

Mekanikern, som dessutom provkört och snabbkollat min bil, sa att det nog fungerar.
Den uppdaterar mer än bara dessa gränsvärden tydligen.

"Vore det min bil, skulle jag göra det" sa han.

Jag återkommer med hur det går!

Micke.
Brink
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 20 jun 2012, 21:48:47
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2008

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Brink »

Vi håller tummarna! Jag funderar så här i efterhand om inte det hade fungerat för min Aygo..
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av ashystyle »

meckarmulle skrev:På vår Avensis verso sitter en likadan katalysator, två burkar under kåpan på grenröret. Har letat begagnad men skrotarna är löjligt dyra på dem så jag har avstått. Har funderat på att köpa en från Avgassystem i Bromma men det har inte blivit av än. Brukar kolla och släcka felkoderna med mobilen och Teknikmagasinets ODB2 läsare, funkar fint. Märker ingen skillnad på bilen när jag släckt koderna. Har kört så i snart 2 år.

Köper förmodligen en ny kat från Avgassystem i Bromma till våren när det är temperatur för att skruva på bilen.
vart köper man ODB2 adaptern och usb sladden? Hur kopplar du usb sladden till din android lur? Jag måste avläsa felkod på vår Avensis 04 och behöver veta! Vilken mjukvara ska man använda om man ska koppla till datorn? Vilken mjukvara kör Toyota verkstäder med?

Tack!
Användarens profilbild
Stigge
Inlägg: 195
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 13:53:59
Bilmodell: Celica
Årsmodell: 1975

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Stigge »

ashystyle skrev:
meckarmulle skrev:På vår Avensis verso sitter en likadan katalysator, två burkar under kåpan på grenröret. Har letat begagnad men skrotarna är löjligt dyra på dem så jag har avstått. Har funderat på att köpa en från Avgassystem i Bromma men det har inte blivit av än. Brukar kolla och släcka felkoderna med mobilen och Teknikmagasinets ODB2 läsare, funkar fint. Märker ingen skillnad på bilen när jag släckt koderna. Har kört så i snart 2 år.

Köper förmodligen en ny kat från Avgassystem i Bromma till våren när det är temperatur för att skruva på bilen.
vart köper man ODB2 adaptern och usb sladden? Hur kopplar du usb sladden till din android lur? Jag måste avläsa felkod på vår Avensis 04 och behöver veta! Vilken mjukvara ska man använda om man ska koppla till datorn? Vilken mjukvara kör Toyota verkstäder med?

Tack!
http://www.runns.se/se/art/biltillbehor ... cAodkWYALg
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Micke2 »

Hej igen.

Inga felkoder ännu. Bara 20mil iofs.

Bilen går annorlunda. Inte sämre, inte bättre.

Några andra förbättringar...

Tomgången kall, är nu 1300 varv, mot 2200 tidigare.
Hoppande tomgången, (frirullade innan helt stopp, vid rödljus tex) är borta.
Stabiliseras på ca 900varv direkt.

Micke.
toy carina
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 09 feb 2013, 17:58:24
Bilmodell: Carina
Årsmodell: 92
Land (Country): Sverige

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av toy carina »

Om katalysatorn går så beror det oftast på något, för fet eller mager blandning. En riktig katalysator går inte sönder den dräper man. Antingen svälter man katten eller övergöder den eller slår ihjäl den så den börjar skramla.
Vad gäller pirat kattar kan de fungera men de är inte billiga utan orsak de innehåller mindre av de dyra ämnena typ cerium. Då kan man även få felkoder fast katten fungerar men den renar sämre.
Vad gäller felkoder så behöver det inte vara katten eller lambdasonden det kan även vara fel på kontakter eller kablar man måste kolla även detta.
Lambda sondens svänger mellan fet och mager just för att katten behöver båda delarna motorn skulle gå perfekt utan svängningarna men katten behöver detta för att överleva.
Micke2
Inlägg: 617
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Jag har nu kört ca 500mil.
Ingen motorlampa. :)

Inget mer än datauppdateringen gjordes.

Tilläggas bör att bilen har alltid gått bra och är servad ok.
Katalysatorn har alltså inte utsatts för något som haft sönder den.

Detta är bara en databugg, enl lokala Toyota.
Gränsvärderna är tokhögt satta på tidiga Rav4 II.
Därför luras datorn att tro att katen är kass i onödan.

(Annars skulle inte Toyota gjort en datauppdatering för detta problem)

Uppdateringen rekomenderas.

Micke.
fikakungen
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 24 jul 2013, 14:36:25
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2002
PostOrt: SPÅNGA
Land (Country): Sverige

Re: Felkoder P0420 och P0430 program uppdatering.

Inlägg av fikakungen »

Hej,

Har samma felkoder som ämnet för tråden på min avensos verso 2.0 VVTi -02. Läst ut dem med en ELM327 och Torque. Förstår inte riktigt och har sökt hjälp på garaget.org utan framgång. Kopierar in mitt inlägg (http://www.garaget.org/forum/viewtopic. ... 2#p3774542) på garaget.org nedan i förhoppning om bättre respons här...

Motorlampan började lysa efter ca 20mil motorvägskörning. Och lös i ytterligare 30mil. Dagen efter var den släckt, och har nu varit det i några dagar. Bilen hade stått ett tag innan jag körde den.

Ska jag oroa mig?

Har läst ut felkoder mha ELM327 och och Torque fick P0420 och P0430

(vilket jag inte förstår, då det ska betyda att katalysatorerna för båda motorbankerna jobbar med för låg effektivitet. Motorn är en radfyra. Har den mer än en bank?)
<- detta har jag nog läst mig till nu. två kattar i rad på denna modell om jag förstått rätt...

Har tittat på denna http://www.youtube.com/watch?v=vKLFO8MF7SY och försökt titta på syresensorernas utspänning före och efter cat, men hittar bara en syresensor som heter sensor2 (minns inte vilken bank). Den oscillerar, men sitter den verkligen efter catten om det bara finns en?

Så, är det så att denna bil har luft/bränsle-blandningssensor och inte förlitar sig på syresensor före och efter cat för luft/bränsle-blandning?

Vem kan, eller kan man ens, göra det som visas i youtubeklippet på min bil?

lite vilsen som ni märker.

Tacksam för svar.

MVH

Fikakungen.

PS måste rekommendera youtubeklippet i texten ovan. mycket Pedagogisk, om man förstår engelska.
Skriv svar