Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av JoTh »

Jaha, semester på Gotland färjan går på söndag o så börjar bilen strula... Har gått kanon i 11500 mil servad på toyota, men nu ikväll på väg hem till stugan så började den gå illa. Det var dåligt med soppa innan vi åkte till stugan så jag slängde i en skvätt vid en ok q8 mack i visby efter 2 mil blev den orkeslös o ryckig,dock inga varningslampor lyser, körde till stugan iaf. Nån som har nått tips? Har toyotas assistans tjänst, men det finns ju ingen toyota verkstad öppen på Gotland en lördag.... Så då strular det rejält efersom vi åker hem på söndag.
Tips tack, är inte helt tappad bakom vagnen när de gäller bilar skruvat mycket i unga dagar, dock ej diesel turbo.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av PierreW »

Lyser de några lampor?
Lägg av minuskabeln minst 30min och leta under tiden efter lösa slangar eller andra uppenbara fel, typ slangen till wastegateklockan på turbon.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av JoTh »

Tack, Inga lampor lyser, ska testa o kolla imorn fm ska bara jaga tag i en nyckel till minus polen.
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av JoTh »

Kolla lite snabbt över Wastegaten om det är den som sitter uppe på turbon, inget löst där iaf, fortsätter imorn fm.
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av JoTh »

Norskreset funka inte:-(
JoTh
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 17 okt 2012, 19:58:51
Bilmodell: Avenis
Årsmodell: 7

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av JoTh »

Löst:-) stora slangen mellan mellan motor o kylare hade slangklämman släppt på ser ut som den går till laddluftkylaren? Eller vad har den för funktion?
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av PierreW »

JoTh skrev:Löst:-) stora slangen mellan mellan motor o kylare hade slangklämman släppt på ser ut som den går till laddluftkylaren? Eller vad har den för funktion?
Bör väl vara en insugsslang ja, gött att de löste sig. :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Orkeslös o ryckig D4d 2.0 -07 PANIK

Inlägg av Glenn »

Ja, har du läckage mellan intercooler och motor lär du aldrig bygga nåt turbotryck, varvid bilen går uselt.. dessutom lär ECU'n få en del felaktiga värden med gissar jag.

på min gamla saab hade wastegatestaget lossnat från armen, så luckan flappade, jämrans vad trött bilen var.. är ju sambon som kör den mest och när jag väl körde den var den osannolikt slö, varvid jag kollade under huven och hittade felet :) ..gissar att det saknades kanske 30-40hk pga det.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar