Proberas MR2 Turbo

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av KACE80 »

Showiit skrev:Idag är det jag som äger bilen:) sjukt nöjd än så länge! Kommer rulla i Uppsala trakten nu!
Har vart två ägare mellan mig och proberas men har inte hänt så mycket alls verkar det som, kommer en ny projekttråd inom snar framtid. Motor skall renoveras i vinter och allt skall snyggas till är tanken!

Om jag får igenom med "regeringen" hemma så skall det byggas en 5s-Gte botten vid sidan av så de inte blir så mycket ställtid när dagens motor ligger i småbitar på någon gata;)

Mvh

Ante

Grattis!

Oj det var som tusan, har den bytt ägare så många gånger på en så väldigt kort tid, man börjar nästan undra varför :?

Hur länge har du haft han och vad är målet med han?
Snälla säg att du vill originalställa den så mycket du bara kan ;)

Anton
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Denna bilen är bättre än original Anton ;) jag vet att han jag sålde den till blev av med lappen i den därför sålde han. Sen var det tydligen någon gubbe som köpte den men inte körde den, sen om jag inte missförstått så bytte 2 yngre till sig den antagligen ihopp om att tjäna en slant eller något... Men den gick nog hårt hos honom som jag sålde den till, för när jag lämnade den hade den ny koppling och nya bakdäck, däcken hade han gjort slut på 10mil och kopplingen är även den bytt igen..
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Showiit »

Jag är mycket nöjd i alla fall och de va nog han som proberas sålde den till också sen han efter vet jag inte något om men dom två som ja köpte den av tror jag bara va ute efter att tjäna pengar men de tror ja inte dom gjorde. Jag har betala totalt ungifär 75 loppor om man räknar. Bytte till mig denna mot en Audi s3 och pengar så jag känner i alla fall att ja gjort en bra affär!

Jag är inte ute efter en orginalbil så de är absolut inte tanken men den. Denna bil är nog de mest extrema jag kört på gata inte pga effekten utan körkänslan och de va precis de jag va ute efter. Någon man kan ha sjukt kul i och ändå bara rulla igenom bilprovningen med! Denna bil är intagen i landet som flyttgods så bara papperna på denna får ju folk som vet vad dom pratar om att dregla och att Nyman byggt bilen så väl ifrån början med bur och chassi är ju också guld! Sen resterande setup som kommit efter är guld den me! Men motor och kring system så som soppa är tanken att de skall ändras är tanken mer effekt och lite bättre körbarheter så som lite mer van chassi än bara åka rakt fram!

Chassit har ju gått 10,51 @ 402m om jag har forskat rätt!!;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Glenn »

Fast det där med flyttgodspappren skulle jag iofs inte vara så säker på, nyman påstod även att bilen hade enbart "CO 7.0" som avgaskrav, vilket visade sej vara helt felaktigt, jag skulle personligen INTE sova gott innan besiktningarna om det inte uttryckligen står typ "Motor bytt, effekt okänd", och jag har för mej det inte gjorde det på denna enligt nån gammal tråd ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Showiit »

Glenn skrev:Fast det där med flyttgodspappren skulle jag iofs inte vara så säker på, nyman påstod även att bilen hade enbart "CO 7.0" som avgaskrav, vilket visade sej vara helt felaktigt, jag skulle personligen INTE sova gott innan besiktningarna om det inte uttryckligen står typ "Motor bytt, effekt okänd", och jag har för mej det inte gjorde det på denna enligt nån gammal tråd ?
Co är 4,5 som är taket har jag för mig de stod på pappret:)
Införd tullfritt
Motor ändrad
Effekt enligt uppgift
Skyddsbur står de i papperna

Så de känns rätt Lungt:)
Bilagor
image.jpg
image.jpg (98.09 KiB) Visad 6100 gånger
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av KACE80 »

En fråga till dig Daniel, i ärlighetens namn saknar du inte din MR2 och känslan att köra dessa goa bilar :) ?

Anton
Proberas
Inlägg: 602
Blev medlem: sön 08 mar 2009, 11:54:50
Bilmodell: Mr2 Turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sverige
Ort: Ronneby

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Proberas »

Jo det är klart att jag gör. Men kändes rätt färdig med den så roligt att en ny fläkt ta över :) och Glenn jag besiktade då alltid utan katalysator osv och aldrig några problem :)

Mvh Daniel
▲Bilar▲
«Mitsubishi Evo 2 Vänsterstyrt Monster - Kör
«Skoda Superb Kombi 12 - Kör
«Toyota MR2 Turbo 92 "Nymans gamla" - Såld
«Audi A4 3.0 Avant Quattro 02)- Såld
«Toyota Corolla T-Sport 05 - Såld
«Toyota Starlet 79 - Såld
«Toyota Celica GTi 91 - Såld
http://www.garaget.org/proberas

«Mvh : Daniel.Svensson ©
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Glenn »

"Motor ändrad"
"Effekt enligt uppgift"

..Betyder att den motorn som sitter i inte är original, MEN har (eller ska ha snarare) exakt den effekt som står under "effekt" hos transportstyrelsen idag, dvs 139kW vilket är typ 190hk.

Detta är INTE vad man vill ha i pappren, man vill att det ska stå "Motor ändrad" och "Effekt okänd", sådana papper är väldigt ovanliga men extremt eftertraktade, just för att man i princip kan hänga i vilken motor som helst utan att bilprovningen och polisen kan göra nåt åt det.

Har man riktig otur och träffar på en grinig besiktningsman, eller ännu värre, en tjurig polis som gör flygande så står man där med körförbud och måste ha i en motor med just 139kW för att få den gatlegal igen. ..Jag vet flera som råkat ut för detta, framförallt på jänkebilar.

Det är inte för avgasprovet jag skulle oroa mej på besiktningen, det är just för att besiktningsmannen ska förstå, OCH bry sej om att motorn har alldeles för hög effekt och ge körförbud för det..

..Att den slipper katalysator och har högre avgaskrav är nog troligt, men det jag vände mej mot var den första uppgiften som var "saknar avgaskrav", och den andra uppgiften som var "enbart CO 7.0", vilket båda visade sej vara fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Showiit
Inlägg: 132
Blev medlem: tor 31 okt 2013, 21:40:08
Bilmodell: Mr2 turbo
Årsmodell: 1992
PostOrt: Sunhultsbrunn
Land (Country): Sverige
Ort: Sunhultsbrunn

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Showiit »

Glenn skrev:"Motor ändrad"
"Effekt enligt uppgift"

..Betyder att den motorn som sitter i inte är original, MEN har (eller ska ha snarare) exakt den effekt som står under "effekt" hos transportstyrelsen idag, dvs 139kW vilket är typ 190hk.

Detta är INTE vad man vill ha i pappren, man vill att det ska stå "Motor ändrad" och "Effekt okänd", sådana papper är väldigt ovanliga men extremt eftertraktade, just för att man i princip kan hänga i vilken motor som helst utan att bilprovningen och polisen kan göra nåt åt det.

Har man riktig otur och träffar på en grinig besiktningsman, eller ännu värre, en tjurig polis som gör flygande så står man där med körförbud och måste ha i en motor med just 139kW för att få den gatlegal igen. ..Jag vet flera som råkat ut för detta, framförallt på jänkebilar.

Det är inte för avgasprovet jag skulle oroa mej på besiktningen, det är just för att besiktningsmannen ska förstå, OCH bry sej om att motorn har alldeles för hög effekt och ge körförbud för det..

..Att den slipper katalysator och har högre avgaskrav är nog troligt, men det jag vände mej mot var den första uppgiften som var "saknar avgaskrav", och den andra uppgiften som var "enbart CO 7.0", vilket båda visade sej vara fel.
Men då kan man ju åka och fixa ett bromspapper på just den kWen, de är mycket enkelt. Då har man effekt enligt uppgift! Är ju inte bytt motor utan motorn är ju ändrad:)

Sen så vaknar man svettig och me gråten i halsen natten innan bilårovningen så gå då ut i garaget och ställ varvstopp på 3 och backa tändningen 5.

Sen är ju effektnormen okänd

Avgaskrav är det, co 4,5 thats it:)

Mvh

Ante
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Proberas MR2 Turbo

Inlägg av Toyspeed »

En ny projekttråd kanske?
Släng upp en nu med lite nya bilder och lite planer och hur arbetet går.
Skriv svar