Idag märkte jag även att motortemperaturen går lite högre än det brukar. Speciellt när den får jobba uppför, inte upp på rött men halvvägs ovanför mitten. Är det normalt? Fortfarande ingen värme i kupén.
Ska in på verkstad på onsdag, dom trodde det var termostaten i första hand. Ska byta den och se om det är löst sedan.
Kan jag köra bilen innan det är åtgärdat?
Varmt bara när jag gasar?
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Moderator
- PostOrt: Ljungbyhed
- Land (Country): Sverige
Re: Varmt bara när jag gasar?
Det skulle ju faktiskt kunna vara nåt klabb med vattenpumpen. Vet inte exakt på vilka sätt en sån kan gå sönder, men om den inte pumpar tillräckligt så borde det ge det fenomenet, motorn blir varmare, men mindre värme hamnar i kupén...
-
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
Glenn, det där med att motortemperaturen lätt går upp oavsett utetemperatur känner jag inte riktigt igen (möjligen som du säger om det är totalstopp i systemet pga is). I min bruksbil (har ganska ny termostat), går tempmätaren alltid upp till normalt snabbt så länge det är typ över nollgradigt. Men t.ex. igår när jag var ute och körde flera mil i ca 10 minusgrader gick mätaren aldrig riktigt upp till det normala. Man ser också att det tar längre tid innan temperaturen ökar. I båda fallen bör ju termostaten vara helt stängd hela tiden, men någonting gör att motortemperaturen ändå har svårt att öka. Det tycker jag tyder på att inströmmande kalluft har påverkan.
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Jag tror alla mina bilar har normal motortemp (enl mätaren) trots kraftig kyla faktiskt, vad jag kan minnas iaf. Men det tar ju längre tid att uppnå det, men det beror nog mest på att block och allt håller låg temperatur när man startar.
Förra året hade jag ju dock fruset kylsystem, och det gick inte så bra som sagt, tror det var -17 då, stängde jag av motorn tills mätaren var på normal (mitten) så kunde jag köra kanske 2-300m innan den var så nära rött att jag fick stänga av. (ingen rolig hemfärd den dagen..)
Förra året hade jag ju dock fruset kylsystem, och det gick inte så bra som sagt, tror det var -17 då, stängde jag av motorn tills mätaren var på normal (mitten) så kunde jag köra kanske 2-300m innan den var så nära rött att jag fick stänga av. (ingen rolig hemfärd den dagen..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.
http://www.repulsiv.se
- Dale
- Siteadmin
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Kontakt:
Råkade ut för nått liknande tidigare. Att köra bil när kyltempen kryper upp mot rött alltså. Motorvärmaren på Carinan skulle bytas då det den inte fungerade och den nya passade inte samtidigt som monteringssatsen gick sönder (rost) när den gamla skulle bort. Köra bilen 2km hem ifrån OKQ8 GDS-hall tog tid. Första kilometern gick bra men sen var det till att stanna och fylla efter. Risken att köra på rött kan bli skevt topplock och/eller trasig topplockspackning. Kostar X antal tusen och fixa.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Idag märker jag att motortemperaturen går upp nästan till rött i backe, när den sedan kommit högt upp och jag släpper på gasen så börjar det spruta varmluft i bilen i samband med att det kommer in varmluft så får motortemperaturen ner till normalt.
Tidigare har det ju kommit värme när jag kör i högre hastigheter men motortemperaturen legat normalt. Nu stiger den kraftigt i backe när man kör 50 och SEN kommer värme i kupén och motortemperaturen går ner till normalt.
Vad beror detta på?
Tidigare har det ju kommit värme när jag kör i högre hastigheter men motortemperaturen legat normalt. Nu stiger den kraftigt i backe när man kör 50 och SEN kommer värme i kupén och motortemperaturen går ner till normalt.
Vad beror detta på?
- Glenn
- Super User
- Bilmodell: Celica GT-Four ST205
- Årsmodell: 96
- PostOrt: Stockholm
Jag tycker det låter som låg kylvätskenivå och/eller luft i systemet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Tesla model 3 LR DM (Smalltop),Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.
-
- Bilmodell: Opel Astra
- Årsmodell: 2002
- PostOrt: Enköping
Ja, håller med. Möjligen att remmen slirar på vattenpumpen, men det borde i såfall höras tycker man.