Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Allmänna frågor som berör ditt Toyota ägande, alternativt övriga Toyota relaterade frågor. Alla icke Toyota relaterade trådar hänvisas till offtopic.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av cheetah1 »

Bogsering av automatväxlad bil är generellt sätt förbjudet, men det framgår i instruktionsboken. (Detta om drivhjulen är på marken, annars kan man givetvis göra hur man vill..)
Detta eftersom oljepumpen drivs av ingående axel, så lådan kommer inte få någon smörjning.
Bogsering baklänges med drivhjulen på marken är än värre, lådan kommer förstöras i princip omedelbart.

Automatlådor har ingen koppling, men däremot har dom en massa bromsar inuti, som bromsar olika delar av en rad planetväxlar för att uppnå stegen man vill ha. Kan tänka mig att det kan slitas en del om man håller på och växlar med pådrag, men jag skulle inte tro (OBS: TRO) att det sliter nåt nämnvärt om man gör det utan pådrag på.

Sen vet jag inte, men rent generellt borde det väl vara svårare att få hjulspinn med lägre växel, sålänge man gasar försiktigt? Har man en högre växel i kommer ju hjulens accelleration och hastighet bli högre än om man har en lägre växel i?

Jag blev iallafall rekommenderad att köra på fyran hellre än femman på en hal vinterväg för att det är mindre risk att spinna loss då...


Ett körtips för automatlåda: Om du ska stanna till i en backe vid typ en parkeringsautomat/breblåda/portöppningsknapp/vägtullsautomat/whatever, stanna då gärna med lite pådrag istället för att hålla på bromsen. På det viset riskerar du inte att rulla bakåt när du ska iväg. Bara att gasa mer, och vips så åker man.
Något som man inte kan göra med en manuellt växlad bil eftersom man eldar upp kopplingen då.. :D
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av Dale »

cheetah1 skrev:Bogsering av automatväxlad bil är generellt sätt förbjudet, men det framgår i instruktionsboken. (Detta om drivhjulen är på marken, annars kan man givetvis göra hur man vill..)
Detta eftersom oljepumpen drivs av ingående axel, så lådan kommer inte få någon smörjning.
Går att bogsera igång vissa automater. Dom är säkert inte många men dom finns på en del amerikanska bilar. En del går att bogsera med läge i N.
cheetah1 skrev: Sen vet jag inte, men rent generellt borde det väl vara svårare att få hjulspinn med lägre växel, sålänge man gasar försiktigt? Har man en högre växel i kommer ju hjulens accelleration och hastighet bli högre än om man har en lägre växel i?

Jag blev iallafall rekommenderad att köra på fyran hellre än femman på en hal vinterväg för att det är mindre risk att spinna loss då...
Vridmomentet är lägre med en högre växel vilket betyder att det är svårare att spinna loss med en högre växel.
cheetah1 skrev:Ett körtips för automatlåda: Om du ska stanna till i en backe vid typ en parkeringsautomat/breblåda/portöppningsknapp/vägtullsautomat/whatever, stanna då gärna med lite pådrag istället för att hålla på bromsen. På det viset riskerar du inte att rulla bakåt när du ska iväg. Bara att gasa mer, och vips så åker man.
Något som man inte kan göra med en manuellt växlad bil eftersom man eldar upp kopplingen då.. :D
Precis så har jag hört att man inte ska göra då det sliter på lådan. Även om det är en automat är det inte bra att slira på lådan.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av cheetah1 »

Ett års fordonsutbildning åt fanders då.. :D

Vad i automatlådan kan gå sönder av att man slirar med den? Det enda jag kan tänka mig som skulle kunna hända är att oljan skulle kunna bli lite varm...

Det må vara lättare att spinna loss på lägre växel, men det är lättare att återfå kontrollen också, och är det glashalt är det nog en högre prioritet. Men jag vet inte, min fordonslärare har väl som sagt fel...
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av Dale »

Tror inte du har ett års fordonsutbildning år fanders utan de kanske blitt nått missförstånd bara. ;-)

Finns lameller i automatlådan som slirar. Skulle tro det är likt dom här 4wd lådorna som VW Syncro å Volvos tidiga 4WD grejjer å säkert lika med bakaxlarna som till exempel Supra har så man kan burna på bägge bakhjulen. Det är nog som du säger att oljan blir varm och då "greppar" den så man får drivning men lammellerna slits med om dom slirar för mycket. Jag har slirat upp en Volvo automatlåda så den går knappt framåt. :-(

Vet inte om vi blandat ihop manuell/automat lådor och vinter/terräng körning? Visst e de lätt å spinna loss vintertid på lågväxel typ 1an men det är då inte lättare å häva att återfå kontrollen. Lättar du på gasen med en låg växel i å de e halt stannar ju nästan hjulen av motorbromsen. Har du en hög växel typ 4an eller nått så är vridmomentet så lågt att motorn inte orkar stanna hjulen.
Kör man i terräng ska man däremot ha så låg växel (högt vridmoment) som möjligt för att där har man i regel mer grepp än vinterkörning. Kör man med hög växel där är det risk för motorstopp eller grepper helt plötsligt släpper å då slirar man.
Vinterläge på automatlådor brukar hoppa över ettans läge vilket är ju ungefär som man startar på en manuell tvåa. Dagens moderna bilar tror jag även har en koppling till nått strypsystem för motorn.

Eric_w: En sak till växlar du från back till fram eller tvärt om så ska fordonet stå still och foten på bromsen.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av cheetah1 »

Att det skulle vara lameller i en automatlåda är inget jag har hört förut. Som jag minns det av utbildningen sitter det tryckstyrda bromsband av stål som bromsar fast antingen ringhjulet eller solhjulen på de olika planetväxlarna, för att på så sätt uppnå olika utväxlingar, men dom slirar inte utan är antingen till eller från.

Men jag kan ju minnas fel, tyvärr har jag inte böckerna kvar så att jag kan kolla (skolan krävde tillbaka dom..).

På lägre växel har ju hjulen lägre varvtal, vilket gör att det är mindre som krävs för att dom ska sakta ner till rullfart, rörelse energin hos hjulen (eller så vad som helst) ökar kvadratiskt med hastigheten, så snurrar hjulen dubbelt så fort så har dom fyra gånger högre energi -> fyra gånger högre energimängd att göra av med för att få ner farten till det normala.

Men det spelar egentligen mindre roll, vad som spelar roll när det är halt är att man kör med huvudet och inte med det andra huvudet. :D Vilket väl iofs gäller alltid.

Anyhow, det sista du skriver är oerhört viktigt, och är man det minsta osäker kan man säga att det gäller oavsett vilka manövrar man ska göra med lådan -> ska man trycka in knappen för att flytta spaken ska man stå stilla och foten ska vara på bromsen. (sen att det går att själv växla ner vid en omkörning eller växla manuellt vid accelleration, men det är kanske inget man gör till vardags ändå..)
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av Dale »

Jorå, lammeller i lådorna är inte helt ovanligt.

Hmm, Lägre växel har hjulet lägre hastighet. Det köper jag. Krävs dock sketmycke kraft för å rulla igång bilen. Lägg i en högre växel så är motorbromsen lägre å de e lättare å rulla igång bilen. Hög växel = rullar lätt = litet vridmoment. Är det halt ute vill du inte ha massa vridmoment för då står ju hjulet still. Fördelen är väll att bilen är flyttbar i valfri riktning men de tråkiga är ju att det knappast går dit man vill då. Tror inte heller att ens du väljer att starta i en hal uppförsbacke på ettan.

För att röra till det ännu mer så är en automatlåda mer komplicerad än en vanlig manuell växellåda. Bar en sån sak. Hur kollar man oljenivån? I P-läget eller N-läget? Motorn igång eller inte? Svaret är: Det beror på lådan. Inte helt lätt de där.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av cheetah1 »

I en hal uppförsbacke lär det spinna loss oavsett och då vill jag helst ha så lite skillnad på hjulens hastighet och marken som möjligt, så då tar jag nog ettan, jo. Detta eftersom hjulen ju har bättre grepp ju mer lika varvtalen är..

Däremot har du helt rätt i att man har lägre vrid, och det du säger att man helst puttar igång bilen på tvåan eller tillochmed trean är ju kort och gott för att man slipper tvinga upp den i lika högt varv.

När det väl spinner loss, dock, hade jag nog hellre haft i fyran än femman, för spinner man på femman ökar hjulen i varvtal avsevärt fortare än i fyran = mycket värre förlust av kontrollen. Naturligtvis är det dock svårare att spinna loss på den högre växeln.

Men -> är det riktigt jävla snorhalt spelar det nog ingen roll alls vilken växel man lägger i, risken är nog lika stor att det spinner loss, och då vill man som sagt ha lägre varvtal på hjulen..


Anyhow, nog med kidnappande av tråden.. :D
Dale skrev: För att röra till det ännu mer så är en automatlåda mer komplicerad än en vanlig manuell växellåda. Bar en sån sak. Hur kollar man oljenivån? I P-läget eller N-läget? Motorn igång eller inte? Svaret är: Det beror på lådan. Inte helt lätt de där.
Detta framgår ju som tur är oftast av manualen...
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av Hemiyoda »

Kass sprängskiss på en av världens vanligaste automater. Aisin Warner A340E World Class transmission

Sitter i flesta RWD toyotor, Gamla lexusar, Volvo 940.. om din Previa är bakhjulsdriven så sitter det troligtvis en A340E
Bild

Sitter lameller istället för bromsband i min Crown från -72. :)
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
Användarens profilbild
nikwal
Inlägg: 208
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 16:54:49
Bilmodell: celica supra
Årsmodell: 1984
PostOrt: västerås
Land (Country): sweden

Re: Hur använder man en automatlåda? Första bilen med automat...

Inlägg av nikwal »

Sitter lameller istället för bromsband i min Crown från -72.
Och den verkar ju hålla för nästan vad f-n som helst haha..
I en hal uppförsbacke lär det spinna loss oavsett och då vill jag helst ha så lite skillnad på hjulens hastighet och marken som möjligt, så då tar jag nog ettan, jo. Detta eftersom hjulen ju har bättre grepp ju mer lika varvtalen är..
Men herre jösses så otroligt komplicerad man får vara då.. ;-) det fattar väl vem som helst att det är lättare att ha kontroll på hur mycket gas man har innan det släpper om man kör iväg på en hög växel när det halt.. iofs funkar det ju inte så bra på visa bilar om tvåan är onormalt hög så kanske man får slira o-bra mycket på kopplingen men det märker man ju..

Själv håller jag mig borta från automatlådor helst, men det har varit förbaskat lockande att bygga en såndär elektronisk grejj som gör att man kan växla med paddlar vid ratten..

sen om jag inte minns fel så har jag läst på nåt forum(ggaaaaahh) att en del personer höjer styrtrycket på lådan för att det ska slira mindre och därmet slita mindre på lådan eftersom tex vissa supror och lexusar är byggda för att gå helt jävla smooth i alla lägen typ, men som sagt ..det är bara info jag har läst mig till här och var och vi vet ju alla hur bra sån info kan stämma ;-) ;-) hhehe nääfan nu ska jag snart gå och kolla på nya terminator filmen på bio,, appropå automatiserade mekotroniska(finns det ordet?) saker..
E85 wants to be free!
Skriv svar