Nycklar till japanimport?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Nycklar till japanimport?

Inlägg av engan »

Halloj,

Nu är det så att min bil, japanimporterad gt4, har precis likadana nycklar som alla andra toyotor från samma generation med det lilla undantaget att materialet är precis spegelvänt om man kollar på änden på nyckeln. På toyota här i sverige vet man varken ut eller in och tycker jag ska byta varenda låskolv i bilen för att få en extra nyckel. Jag var såklart beredd att inte hålla med.

Är det någon annan som råkat ut för samma problem?

Har bricka med nummer till nycklarna men Toyota får inte ut någonting från dessa. :?

Enligt EPCn så har jag fått fram att min låscylinder för vänster sida heter:
69052-20230 CYLINDER & KEY SET, DOOR LOCK, LH
medans motsvarande i europa för en vänsterstyrd gt4 '91:
69052-20240 CYLINDER & KEY SET, DOOR LOCK, LH
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av Swecap »

Borde väl gå att beställa en blank nyckel iaf.
Art.nr verkar ju finnas.

http://www.toyodiy.com/parts/p_J_1991_T ... _6712.html
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av engan »

Åh se där! Missade det totalt! Ska göra ett nytt försök imorgon! Återkommer med resultat! :thumbup:
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av Glenn »

Du kanske borde ringa en annan toyotaverkstad, det känsn som att dom borde ha hittat informationen i EPC snabbare än nån på TCS om dom hade lagt ett par minuter på det..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
engan
Inlägg: 132
Blev medlem: mån 06 sep 2010, 10:12:59
Bilmodell: Celica GT-Four RC
Årsmodell: 1991
PostOrt: Södertälje
Land (Country): Sverige
Ort: Södertälje

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av engan »

Glenn skrev:Du kanske borde ringa en annan toyotaverkstad, det känsn som att dom borde ha hittat informationen i EPC snabbare än nån på TCS om dom hade lagt ett par minuter på det..
Tycker alltid det blir ett jäkla suckande när man kommer in med importerad bil till toyota, oavsett ställe. Provade lote olika precis när jag köpt bilen men alla verkar ha samma problem. Gissar att deras system är bra mycket sämre än toyodiy :shock:

Försöker alltid ha artikelnummer om jag ska ha något annars blir det fel eller så tar det en halvtimme..
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av Dale »

Var suckandes när jag kom dragandes med min ST205 från Italien med. Dom fick inte fram några torkarblad ens. Hitta sedan några killar på annat ställe som kunde sin sak. Leta efter någon annan butik ist.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av PierreW »

Har man bara chassienr så är de inga problem att få fram grejer till importbilar.

Lindströms i Borås har aldrig suckat de femtioelva gångerna jag velat beställa grejer till min import Lexus, men o andra sidan så jobbade jag där förut ;)

Men vad jag minns så har de inte vart problem för andra kunder med importbilar heller, på min tid hade vi ett par "udda" bilar som regelbundet servades på verkstan.

Paseo, Sienna, Tundra, GT4, Supra MKIV, nyare Camry import från Canada, likaså nån nyare 4Runner också från Canada,
så visst går de om de finns engagemang från personalen :thumbup:
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av Glenn »

Det varierar helt klart, jag brukar normalt handla hos toyota i åkersberga, ALDRIG nåt gnäll, snarare tvärt om, som att dom tycker det är kul med ovanligare bilar.. inget suckande ifall delen inte finsn upplagd utan bara "Oj, den här måste läggas upp, jag ringer TSW och återkommer senare, är det ok ?" sen ringer det tillbaka om 5min och man får prisuppgift och kan beställa.

Aldrig haft nåt problem med toyota i rissne heller (som ligger närmast jobbet)

Däremot har jag också fått dåligt bemötande hos en annan toyotahandlare som bara tyckte att "Går inte att få tag i", och sen ringde man en annan toyota och dom kunde mystiskt nog beställa hem utan problem.. fet chans att man någonsin handlar där igen, inte.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av Muda »

Det varierar säkert ställe till ställe. Chassinummer går ju alltid få fram via reg.nr-transportstyrelsen. Så sällan är det ju stora problem (Undantaget är Supra MKIV. Även om du har chassinummer så går det inte slå in... Man måste manuellt välja modellkoder etc).

ToyoDIY är för övrigt en identisk kopia med Toyota verkstädernas "Microcat".

Har aldrig upplevt några större problem att beställa nycklar till importbilar

Sedan är det klart att det finns någon modell som man endast kan beställa en blank nyckel...

Ett tips är om det finns två extra siffror i artikelnumret som slutar med "84" (D.v.s 12 siffror istället för 10) går det beställa färdigskurna nycklar.
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Nycklar till japanimport?

Inlägg av fredrik mkIII »

Problemet med nycklar är ju att de inte går att skicka tillbaka om det blir fel. Jag tror inte att japanimporter går att söka efter med hjälp av chassinummer. Normalt så slår man ju in Regnummer och klickar fram artikeln och får rätt artnummer framför sig och kan sedan beställa delen. När man däremot letar sig fram till en "okänd" bil så får man bläddra i en modellista. Sedan välja ut artikeln. Nu kan man få fram många olika alternativ då kanske denna delen man vill ha ändrat sig flera gånger under en modells tid, eller modellen kanske fanns i olika utföranden. Därav så kan det vara lite oroligt när reservdelsgubbar som inte är Toyotanördar börjar bläddra i listorna. Liksom. Är din bil producerad före eller efter 94-02 (som exempel) kan de få som fråga. Det är inte enns alltid ägaren själv vet eller kan ta reda på det.

Men visst underlättar det när de visar och har intresse i din bil och vill hjälpa till och inte lägger locket på bara.

Med vänlig hälsning, Fredrick
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Skriv svar