Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu är bettan tillbaka på vägarna igen, med bucklan tyvärr.

Anledningen till att bilen inte körts (i princip) på flera månader är att jag varit hemma från jobbet i en kombination av semester, föräldraledighet, sjuk och VAB :)

EN irriterande sak är att när den stått så had edet blitvit VÄLDIGT fuktigt i kupen, jag uppmärksammade detta redan i december (såg droppar på rutorna på insidan, från utsidan..) och ställde in torrbollen som normalt står i ST205'an i garaget, nu när jag började använda bilen hällde jag ur kanske en halvliter vätska ur torrbollen och det verkade HYFSAT okej, men första dagen med frost gjorde att jag fick skrapa rutorna även på inbsidan, MYCKET irriterande.

EN annan udda grej är att växelspaksknoppen(!) har sugit åt sej fukt och i början var slemmig (bättre nu) men framförallt har dne tappat färgen, den är nu ganska ljust grå istället för svart.

..Dom där billiga TRD-knoppkopiorna på ebay, är dom nåt att ha tro ?

I övrigt går bilen lika bra som vanligt, lite ovant i början när man kört saab 9-5 i flera månader men på ett trevligt sätt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev: ..Dom där billiga TRD-knoppkopiorna på ebay, är dom nåt att ha tro ?
2 saker jag märkt:
* Se till att hitta en knopp med en "färdig" växelbild och inte en knopp där det följer med plattor med olika bilder så man sen kan klistra dit rätt platta för sin växellåda. Plattorna har dålig passform och släpper efter ett tag när den dubbelhäftande tejpen ger upp. Antagligen pga. olika temperaturförhållanden och luftfuktighet.
* Kolla så att det är gänga på knoppen och inte 3 st P6SS (stoppskruv) som du skruvar igenom knoppen och fast i växelspaken. Dels kommer du sabba växelspaken och dels så blir det ofta gängpaj i antingen stoppskruv eller i godset på knoppen :(
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag tänkte mej typ en sånhär:

http://www.ebay.com/itm/JDM-TRD-Black-L ... 1279381024

Alltså ganska lik originalet fast med TRD-logga, och egentligen en kopia på den knoppen TRD sålde (eller säljer ?)

..Fast nu blev jag ju lite förvirrad får det står att den inte har gängor ? hur funkar det då ? för originalknoppen har väl gängor ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Dale »

Har dom inga gängor inuti är det en universal som passa många bilar. Tittar man i hålet så kan det vara plast vingar som man gängar fast i.

Bild
Kan vara passbitar med.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Väldans fin knopp du länkade till där då hrrm..

Fast nu har jag beställt en ny knopp, blev HELT annorlunda desuign, och gjord på beställning, ja, gängan alltså, man skulle ange bilens märke, modell, motor OCH gänga..

Jag har för mej toyotor brukar ha (och celica har) M12x1.25 ?

..Återkommer med bild när jag fått min nya knopp :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Snabba ryck från britterna..

Förebild:
DSC_1624qs.JPG
DSC_1624qs.JPG (173.5 KiB) Visad 2075 gånger
Inte så kul kanske, hel förvisso, men alldeles grå :(

efterbild:
DSC_1625qs.JPG
DSC_1625qs.JPG (159.74 KiB) Visad 2075 gånger
Yea! :)

Det är faktiskt en äkta biljardboll som dom borrat och gängat i den gängan jag bad om :)

..Får väl se om jag trivs med den, annars köper jag väl en TRD-knopp som alla andra..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Rastaman »

Är inte en biljardbord ganska stor för att ha som växelknopp?
Eller har du riktiga dassalock till händer? :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag har iofs stora händer, men den är väl inte mycket större än originalknoppen, man kan ju jämföra på bilderna.

Å andra sidan har jag inte kört nåt med den än, premiären blir i morron på väg till jobbet :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Tja, jo, det var lite jobbigt när den var iskall på morronen, och den är hal om man är fuktig, annars är den väldigt skön att hålla i, och precis lagom stor tycker jag.

En udda sak är att växellådan känns mycket tightare nu än innan, vilket ju är en omöjlighet, jag ANTAR att det beror på att man känner lådans rörelser mer direkt i handen efterssom det är en hård knopp skruvad direkt på spaken..

På St205 känner man ju syncringarna jobba även med vanliga knoppen, vilket jag inte kännt på ST202'an, förräns nu..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

der där med att lägga papp längst upp för att få knoppen rätt funkade väl i fem mil eller så, sen lessnade jag och drog åt allt jag kunde så den satt still, men då var ju åttan helt sned.

har en lösning på det, ska fixa lite senare :)

Nu efter ett antal mil till får jag säga att jag gillar knoppen, känns som mer precision som sagt, hade den bara inte varit kall och hal på morronen så,,
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar