Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av cheetah1 »

Svensk bil, sök goodwill i Sverige. Tysk bil, försök söka goodwill i Tyskland.
Avslag: Köp nya strålkastare på egen bekostnad. Eventuellt konvertera till halogen (billigare).
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av TeemuH »

har en så pass gammal bil som -04 en avensis. Behöver en ny xenonlykta eller två nya halogen.

Eller är de lagligt o köra runt med en xenon och en halogenlukta? =)

Vad skulle kunna vara billigaste utvägen? Och vart skulle man få tag i sådanna till bästa pris?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av cheetah1 »

Knappast lagligt så, nej. Egentligen inte lagligt att köra runt med två halogenlyktor heller när den är typad med xenon.

Sen vet jag dock inte vad en xenonlykta går på, behåller du allt krimskrams som satt på den gamla, dvs lampor, ballast och inställningsmotor, så kanske inte själva insatsen är så hiskeligt dyr.
Dock kan du räkna med att du får byta den andra om nåt år också.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av thowi »

Att konvertera från xenon till halogen är tillåtet, det är på andra hållet det blir problem eftersom det är krav på automatisk höjdreglering med xenon.
Kan för övrigt rekommendera http://www.bildelaronline24.se/ för bildelar av denna typ - ofta under halva priset jämfört med mekonomen mm.
Nackdelen är att man får vänta någon vecka och att dom tvunget skall leverera dörr till dörr.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av cheetah1 »

Alla modifieringar från helbilsgodkännandet är olagligt idag. Kan slå vad om att det inte är samma godkännande för bilar med xenon som för dom med halogen, så jo, det är mest troligt olagligt.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av thowi »

Du har naturligtvis rätt men det finns i alla fall inget i kontrollbesiktningsföreskriften som hindrar en konvertering från xenon till halogen.
Det skulle för övrigt ta hus i h-t om fordonslagen skulle tillämpas fullt ut.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av cheetah1 »

...å andra sidan är det aldrig en enda besiktningsman som har gnällt på att man xenonkonverterar helljus heller, och det är ännu mer olagligt.

Hursomhelst lär det nog bli en del liv om du kommer in med en strålkastare av varje sort.
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av thowi »

Exakt, och anledningen till att han inte "gnällt" på xenonkonverterade helljus är att han har klara instruktioner att inte göra det. :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av Glenn »

Snarare är det väl så att det ingår inte i hans testpunkter att kontrollera det.

..Sen kan man iofs hitta en överjävlig besiktningsman också om man har maximal otur.. som jag tidigare berättade om när min ex-kollega råkade ut för en besiktningsman som plockade ur hans halvljuslampor och letade E-märkning och sen slog ner på avsaknad av sådan.


cheetah1: Var inte problemet med avensisens lyktor att ballaster och allt var ingjutna i lyktan, det var därför dom var så tokdyra att byta.. det finns nån annan tråd om detta vill jag minnas. (möjligen var det på gamla forumet som är raderat pga idiotiska beslut.)

edit: Hehe, eller så var det denna tråden, fast för fyra år sen.. (eller så finns det två trådar om det..)

http://toyotaclubsweden.com/viewtopic.p ... 556#p30556
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
riclin
Inlägg: 232
Blev medlem: fre 17 maj 2013, 08:40:44
Bilmodell: Prius
PostOrt: Stockholm
Land (Country): SWEDEN

Re: Xenonstrålkastare dålig men ej godkänd goodwill

Inlägg av riclin »

Om bilen är svensksåld, och servad på Toyota. Så tror jag du har skapliga chanser att få goodwill. Jag fick det på båda xenonstrålkastarna när bilen var 5år och gått 13.000mil. Fick betala för 2st nya D4S lampor själv, totalt 1800kr. Du borde ha lite billigare D2S (före facelift). Köpte bilen beg på Honda. Så jag hade ingen förlängd garanti, som på Toyota köpta. Det här var i maj förra året. Det är ett väldigt kännt fel på 03-08orna. Trots att Toyota bytte leverantör vid facelift hösten -06. Från Valeo till Japanska Koito så kvarstod problemet med igenbeckade reflektorer och linser, tyvärr. Min bil är en av dom sista tillverkade av den här modellen. Men problemet verkar vara löst på nya modellen.
Skriv svar