SueCia's Corolla T-sport, årets projekt

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
SueCia
Inlägg: 57
Blev medlem: lör 09 okt 2010, 16:34:49
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 4

SueCia's Corolla T-sport, årets projekt

Inlägg av SueCia »

Inte direkt några riktiga projekt det här, men allt jag gjort med bilen bara i år blir en skaplig lista :)
Jag funderade på att sälja bilen och köpa mig en Auris istället för att lättare få med dottern (5 månader), var upp o fick bilen värderad till 35-40K, dåligt bud tyckte jag men funderade på det ändå. Men nu besluta jag mig för att köra vidare på T-sporten.


Fick första "bra att veta" på besiktningen på den här bilen någonsin, det var att bromsbeläggen fram var slitna. Tog mig en snabbtitt och beläggen var i princip borta, och bromsoken såg ut såhär:
Bild

Beslöt mig för att byta belägg, skivor och slipa rent bromsoken från rost och lacka. Såhär blev resultatet:
Bild

Efter det fick jag lust att bättra på ljudet, stereon bytte jag ut efter att ha ägt bilen nån månad, men nu var det dags för nästa steg. Fick bli byte av högtalare, gjuta subwoofer och montera slutsteg:

Subwoofer gjuten för att passa innuti reservdäcket, vill absolut inte överge reservdäcket så det fick bli kvar :)
Bild

Slutsteget monterat i väggen till höger och baksätet, allt för att få installationen osynlig och inte vara ivägen för barnvagn.
Bild

Baffel byggd med droppskydd
Bild

Subwoofern monterad, spelar på riktigt bra och är inte ivägen för lastutrymmet över huvud taget :)
Bild

Nya högtalare monterade i dörrarna, märkte även att gamla fuktspärren läckte vatten, så jag gjorde nya på båda sidor.
Bild

Efter ljudet var klart var det dags att fixa till lacken på bilen, började med att polera, här är en bild på den absolut värsta skadan, på höger framskärm:
Bild

Och efter polering:
Bild

Hela bilen efter polering:
Bild


Dags att ge sig på "läppen" som är förjävla sliten och ful:
Bild

Efter våtslipande och omlackering ser bilen ut såhär med nya läppen monterad:
Bild


Var tvungen att göra något åt strålkastarna som såg bokstavligt talat förjävliga ut, fick en muntlig varning på bilprovningen senast att de troligen inte går igenom nästa gång:
Bild

Efter våtslipning med 800 -> 1500 -> 2000 -> polering, ser dom ut såhär:
Bild


Interiören fick sig en liten fix också, tyckte att dessa gröna lampor inte gjorde sig bra med röd stereo och röd instrumentbelysning:
Bild

Efter bytet, tyvärr var det omöjligt att få en bra bild, men belysningen är riktigt röd nu, inte alls gul, men iphone kameran ville inte vara med:
Bild


Tonade även bakrutorna:
Bild



Sen fick även Toyota vara med på en mod:
Bild

Monterade in denna, som nu är utbytt pga. att den lukta mögel, fick den gratis av en kompis.
Bild

Fröken som ska åka med i bilen:
Bild

Det var allt som är gjort än så länge i år.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: SueCia's Corolla T-sport, årets projekt

Inlägg av Fnys »

Trevligt att du behöll T-sporten och resultatet + modifikationerna blev riktigt bra! :thumbup:
Subwooferbygget är jag även imponerad av :)
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: SueCia's Corolla T-sport, årets projekt

Inlägg av mortil »

Ser fram emot mer updates!!!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: SueCia's Corolla T-sport, årets projekt

Inlägg av Glenn »

Snygga fixar :)

Skadan på skärmen där, hur 17 uppkom den ?

..Angående lysena har jag samma problem på min 9-5 aero, jag tänkte dock köpa ett sånt där poleringskit för lysen, men det aksnek är bortkastade pengar bara ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar