shims till ventilerna

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

shims till ventilerna

Inlägg av Andkje »

Tja
Behöver byta shims för ventilspelet till kammarna och enligt manualen finns dom storlekarna jag behöver men när jag ringer toyota så är minsta 2.50 och jag behöver tunnare än så. Någon som vet vart man kan få tag på alternativ?

Mvh anders
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: shims till ventilerna

Inlägg av Muda »

Först och främst vad är det för motor?

Sedan är det väldigt små shims du måste vara ute efter om inte närmaste återförsäljare kan komma åt de...

Om det är 2JZGTE har jag en låda med de flesta dimensionerna (kan åtminstone lösa beställningsnummer/artikelnummer åt dig om du listar hur många och dimensionen av shimsen som du behöver.
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: shims till ventilerna

Inlägg av Andkje »

Sorry gick lite fort och ser att jag glömde motorkod.

2:a gen 3sgte med överliggande shims. Ventillyftaren är 28 mm i diameter. Minsta shimsen är 2.5mm och jag skulle vilja ha 2.45.
Jag har kollat andra Toyotamodeller och 5s har samma shims. 2jz har 31 mm lyftare och börjar oxå på 2.5 om jag inte minns fel.

mvh
Anders
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: shims till ventilerna

Inlägg av Pipedreams »

Ta med ett shims till en mekanisk verkstad eller motorfirma. Med magnetbord och slip så planar man av shimset.
Och gen2 har 31mm lyftare lika som 2jz. Shimsen är 28mm. Gen1 av 3s har 28mm lyftare däremot.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: shims till ventilerna

Inlägg av Andkje »

Ok, så 2jz har samma storlek. Då ökar det ju helt klart alternativen.

Jag funderade på det där med att plana ner dom men hur funkar det då dom är härdade ?

Tack så mycket för infon Håkan

mvh
Anders
Skriv svar