Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av Nutrition »

Tänkte byta stift på skorven, brukar bli iridium när det är dags oavsett fordon.

Instruktionsboken säger följande:

Bild

Då är första frågan hurvida 0.8mm/1.1mm elektrodavstånd har någon som helst betydelse för motorn eller om det är enbart konstruktivt för stiftet = kommer fungera fint oavsett..?

Iridiumstift var det, NGK hittar jag ingen klockren krosslista för men Denso hävdar följande:

Bild
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... /05_2.html

Hörde med Toyota i.o.m. OEM-artikelnr. och visst de fick fram det i datorn, kunde inte se hurvida det passa min bil, inget de hade hemma men gick bra att ta hem för 204:- st. Det står Corolla men 1NZ-FE är väl same same oavsett vad den sitter i?

Kollar jag vad Denso rek. specifikt för Yaris Verso kommer följande fram:

Bild
http://www.globaldenso.com/cgi-bin/glob ... ion=search

..och för att ni ska se vad som står delar jag upp bilden i två:

Bild
Bild

Ok, "Iridium Power" låter spännande men eftersom jag inte hittar ngn. åf. i Svedala som vill känna sig vid Iridium Power så tittar jag på ebay, väl medveten om att även tändstift är ett ämne för piratkopiering. Försöker med andra ord filtrera ut seriösa åf. och ibland erbjuder de en sökfunktion för att se hurvida stiftet passar min bil/motor = nej. Oklart vad som säger ifrån men skulle ex. kunna vara elektroavståndet 0.8mm VS 1.1mm men bara en gissning.

Denso är dock snälla nog att presentera specifikationerna på IK16 som det handlar om i detta fall:

Bild
http://www.globaldenso.com/en/products/ ... /spec.html

Kan ngn. säga mig hurvida IK16/Denso Iridium Power passar min Yaris Verso 1NZ-FE 78kW/106.08hk enligt registrerad uppgift? Läser man på ebay lägger de gärna till #5303 vilket jag inte har en aning om innebörden.

http://www.ebay.co.uk/itm/4x-DENSO-IK16 ... 233d4f5308
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av Glenn »

Nutrition skrev: Då är första frågan hurvida 0.8mm/1.1mm elektrodavstånd har någon som helst betydelse för motorn eller om det är enbart konstruktivt för stiftet = kommer fungera fint oavsett..?

JA! det har betydelse.

Det har med motorkonstruktion och tändsystem att göra snarare än tändstiften.
Ok, "Iridium Power" låter spännande men eftersom jag inte hittar ngn. åf. i Svedala som vill känna sig vid Iridium Power så tittar jag på ebay, väl medveten om att även tändstift är ett ämne för piratkopiering. Försöker med andra ord filtrera ut seriösa åf. och ibland erbjuder de en sökfunktion för att se hurvida stiftet passar min bil/motor = nej. Oklart vad som säger ifrån men skulle ex. kunna vara elektroavståndet 0.8mm VS 1.1mm men bara en gissning.
Kan mycket väl vara så att elektrodavståndet skiljer är det dom gör att dom inte listas som passande.
Kan ngn. säga mig hurvida IK16/Denso Iridium Power passar min Yaris Verso 1NZ-FE 78kW/106.08hk enligt registrerad uppgift? Läser man på ebay lägger de gärna till #5303 vilket jag inte har en aning om innebörden.
Enligt din lista verkar dom ju ha fel elektrodavstånd och man bör inte justera desasa, men stiften BORDE ju finnas med rätt elektrodavstånd också ?


F.ö är dte helt korrekt att tändstift piratkopieras, jag har lyckats köpa kopior på NGK :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av Nutrition »

Det primära är nog hurvida 1NZ-FE motorn är just same same genom åren och oavsett vilken modell den sitter i eller ej? I min instruktionsbok står det som sagt 0.8mm elektrodavstånd och likaså för vanliga Yaris upp till 2005 vad jag har sett (2006 var inte tillgänglig).

Men Denso har som bilderna ovan visar fått till deras tändstift med 1.1mm elektrodavstånd så pass att Toyota valt att införa det i deras egna reservdelssystem/nr..

Tillslut hittade jag Yaris 2007 på den amerikanska marknaden med 1NZ-FE motorn och dess instruktionsbok säger följande:

Bild

..och en förstoring av tändstiftsspecifikationerna:

Bild

Vem kan tänkas veta detta = hurvida Denso Iridium Power IK16 lirar med min 1NZ-FE motor? Mailade Denso igår men inget svar ännu.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av thowi »

Men om Toyota tar fram t-stift till din bil (via regnummer) så skall du få rätt stift med rätt förinställt elektrådavstånd.
Dom brukar inte vara speciellt dyra enligt min åsikt.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av Nutrition »

Jo det är helt sant men då handlar det inte om iridiumstift =) Man kan ju tänka att Yaris T-Sport-ägare (utan stressfläkt) velat haft just iridiumstift så där kanske erfarenheten finns..?
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Tändstift (iridium) till 1NZ-FE Yaris Verso

Inlägg av Nutrition »

Denso svarade:

"Good day Mr.

Thank you for your question.

Originally DENSO supplied the K16R-U with 0.8mm gap pre-made for your car and DENSO still does. In the meantime many develops have been done with the introduction of new materials can give an easier spark and also were more resistant to wear so where the lifetime was increased.

The spark plug gap advise from Toyota is leading but for newly developed products like our TwinTip Nickel plugs and Iridium Power plugs like this IK16 the electrode gap is not leading anymore because the Iridium material already gives an enormous performance increase in spark delivery. For this application you can buy the IK16 without any problems and please do not try to adjust the gap because you could possibly damage the Iridium material and lose performance instead of a possible gain."

Låter som att IK16 kan vara värt ett försök =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar