Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Har en liten fundering till er som bytt bromsar på MR2 turbon.

Sitter det någon strypning original som går till bakbromsarna?
Jag tycker mig ha ett fenomen att jag inte får knappt nån bromsverkan kan.
Skulle gissa 90-10 för att slänga ur mig en siffra.
Och jag skulle vilja få upp den till 60-40 eller något sådant. (Vet att siffrorna här kanske är helt åt skogen, Men mest för att förklara vad jag menar)

Pedalen känns också märkligt stum.
Rastaman
Inlägg: 368
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 13:29:37
Bilmodell: Corolla T-sport
Årsmodell: 2002

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Rastaman »

Haha, jo det var Växjö sportvagnsklubb som arrangerade slalomcupen på Uråsa :)

Med din effekt och storleken på hjul som går in i hjulhusen så är det slicks som gäller om du ska ha minsta möjlighet att svänga lite.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Jo, Då va det jag som satte upp banan. Ihop med Mike (Focus RS) och Björn (944cab)

Tyckte banan va ganska rolig. Inte så extremt konbaneaktig. Utan lite mer öppna partier.
Jag sitter just och klurar på ett recept för att få lite mer och bättre gummi i backen.
siktar på att få dit 255x35x18 fram, och 285x30x18 bak. Sen köra MPSC alternativt Kumho V70
Då tycker jag att de borde gå att få ner lite mer effekt.

Men bromsarna är ett stort bekymmer just nu.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Zerocool verkade ha ett svänghjul hemma som han kunde undvara!
Detta tackar vi väldigt mycket för.

Så nu ska konstruktionen ta fart hur jag ska gå vidare med kopplingen.
Det finns två alternativ som jag ser det. Båda kommer innefatta tillverkande av ett helt nytt svänghjul. (Alt modifierande)
Jag har varit lite i kontakt med DLI-Teknik.se som sa att dom eventuellt skulle kunna tillverka svänghjulet om jag skaffade fram ett bra underlag.
Dom har ju redan svänghjul till våra motorer. Men detta skulle då vara anpassat efter det svänghjul och lamell som vi vill ha.

Det första alternativet som jag ser det är att man tillverkar ett svänghjul som är anpassat till Sachs 765 tryckplatta.
Problemet med denna lösningen är att det finns inget lamellcentrum i Sachs modellprogram som passar på våra splines.
Då får man använda någon annan 240mm lamell, Alternativt pucka om en lamell som passar med sachs puckar. (Vilket jag upplevt är betydligt bättre än många konkurrenter)
Denna lösning skulle nog fixa nånstans mellan 950-1100hk och ungefär lika många nm, Om jag ska gå på egen erfarenhet i bekantas bilas och inte gå på spec.

Den andra lösningen är att gå på Sachs RCS program, dvs deras flerskiviga kopplingar.
Detta kräver OCKSÅ ett nytt svänghjul. Men här har dom lameller som passar om jag tolkar det hela rätt när jag varit i kontakt med Sachs i Tyskland.
Någon som vet exakt mått på våra splines på lådorna?
Här kan man kombinera ihop det lite själv med allt från 2 till 4-skivig koppling. Du kan få ihop en koppling som klarar hela 1700nm, Och då med en STOOOOR säkerhetsmarginal som applicationsingengören på Sachs uttryckte det.
Sachs har även en lösning som gör att det inte blir On/off som många andra flerskiviga. Som gör det hela lite mer skonsamt mot växellådan.

Detta kan tyckas lite som att uppfinna hjulet igen jag vet.
Men i första hand vill jag få en smidig lösning med 765 tryckplattan. För den tillsammans med Sachs 4-puckade VET jag är en extremt stark och lättkörd enskivig koppling.
Som dessutom är förhållandevis billig.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Igår va de paketöppning!

För er som följer tråden minns ni säkert min "nära döden" upplevelsen på Hultsfreds dragstrip när jag sprutade 10-15liter E85 över en glödande varm motor.
När jag kom hem la jag en beställning på lite grejer för att slippa den desperationen som uppstod när jag endast kunde stå och vänta på hjälp.
Beställningen las hos Rallyshop.it i italien. Leveransen var ganska långsam. Men priserna bra och responsen helt okej! Kan i det stora hela rekommendera dom om ni inte behöver
overnight parts

Bild

Det är en OMP Ecolife skumsläckare med deras nya AFFF-skum, Men FIA-godkänd fastspänning.
Så släckaren SKA få sitta monterad även vid körning på banor och strip. (Vissa besiktningsmän tjabbar dock)
Bildar som en hinna över det man sprutar på och släckar och skyddar från att de ska slå upp igen.
Pulver är jag inte alls sugen på att spruta på en bil.. känns som den kan lika gärna brinna upp isåfall. Då är de för att enbart skydda mig själv.

I den andra kartongen är det en OMP JET hjälm. Storleken och passformen var över förväntan. det va ändå en chansning =)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Zerocool »

Vad är det för problem med att ex köra med en act lamell eller rps med sachs tryckplattan?
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Förmodligen inget problem i sig. förutom att det får lite sämre bett.
Tycker mig upplevt att Sachs sinterpuckar bettar betydligt bättre än konkurrenternas.

Vad är de för ytterdiameter på en RPS lamell?

Jag kommer om jag går på 765plattan nita om en RPS-lamell med sachs sinterpuckar.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Har ett eländigt problem som tycks svårlöst.
Min triggerskiva som sitter monterad på remhjulssidan tycks vibrera loss för mig hela tiden..
Ska skruva bort det igen nu och se om jag kan hitta på nått annat sätt att få fast det.
Det sitter nu en aluminiumhub skruvad i remhjulscentrumet. Sen sitter triggerskivan i hubben.
Så ingen ligger emot den gummidämpade delen.
Toyspeed
Inlägg: 852
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:05:39
Bilmodell: Toyota MR2 Turbo
Årsmodell: 91
PostOrt: Växjö
Land (Country): Sverige

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Toyspeed »

Problem tillfälligt löst.

Monterade dit skivan med distans med en skruv i centrum på remskivan.
Sen borrade jag och gängade dit 8st M8 12,9 bultar när allt satt på plats.
Körde med bilen hela lördagen och det verkar funka.
Nu får vi se om det sitter kvar ;)
Zerocool
Inlägg: 336
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:28:17
Bilmodell: Celica st205
Årsmodell: 1995
PostOrt: Ronneby
Land (Country): Sweden

Re: Toyspeed: MR2 GenII 5S-GTE

Inlägg av Zerocool »

Var du och körde på Emmaboda i helgen?
st205,BPU++
402m@ 12,43s @ 187km/h (2010)
201m@ 8,02s @ 139km/h (2010)
Ss=1.23,63 (2011)
Skriv svar