Yaris Verso T-Sport

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Nutrition »

Ändrade topic från "Rostskyddsbehandling" så att det blir en mer användbar tråd =) Kanske inte så mkt. projekt som löpande underhåll men en del roliga ting kommer det bli för denna alldagliga bil men ack så praktisk.

Ägnade en helg åt att rostskydda Yarisen, allt som oftast en bra investering:

Bild

Torsdag: Tvätt av bilen både ut och invändigt, även högtrycksspolning av underredet

Torsdag kväll - lördag kväll: Torktid inomhus ca 20C°

Lördag kväll: Borsta/slipa/blåsa med tryckluft på underredet, torka rent med silikonborttagning, applicering av rostomvandlare samt ett lager tunnflytande rostskyddsmedel

Söndag: Ytterliggare ett lager tunnflytande och sedan tjockflytande

Produkter som användes: Tunnflytande rostskyddsmedel på kran från rostskyddsfirma, ML-någonting som var den tunnaste de hade med bra penetrering och avsedd för fordon där rostangrepp finns. Tjockflytande rostskyddsmedel från Hagmans, fungerar mest som ett slitskydd men ljuddämpar även en del.. vilket denna bil inte mår dåligt av. Rostomvandlare från Hagmans som var drygt satan = 150ml räckte och blev över, hittepåprodukt kan tyckas men när jag sökte runt lite om dessa produkter rent generellt verkar många nöjda så det var värt ett försök. Hagmans silikonborttagning som jag torka rent merparten av underredet med innan applicering av rostskyddsmedel.

Före

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter (ursäkta felvända bilder men palla inte redigera i skrivande stund)

Bild

Bild

Bild

Tanken var väl det enda som jag inte gick så hårt åt när det kom till slipandet men i övrigt verkar det ha blivit helt ok, alla karrosseripluggar demonterades innan eftersom kanter och skarvar i regel är de största rostfällorna.

Tunnflytande under

Bild

Hjulhus fram, innerskärmar modell halva var i ett med skärmbreddarna vilka jag inte hade lust att lossa och aldrig få dit så den fick jag vika ner o spraya bakom

Bild

Hjulhus bak:

Bild

Hjulhus fram med tjockflytande

Bild

Sparklåda med två lager tunnflytande med betoning på tunn, lite extra dräll i och runt hål

Bild

Sparklåda med tjockflytande

Bild

Rivit av maskeringstejpen

Bild

Snålade inte men lite tunnflytande och tjockflytande blev över, hittar säkert något ställe som missats när det torkat och då är det bra att ha! =)

Bild
Senast redigerad av Nutrition den lör 06 sep 2014, 23:26:43, redigerad totalt 2 gång.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Rostskyddsbehandling

Inlägg av Glenn »

Du har säkerligen förlängt livet rejält på bilen, men fy fan vilket jobb..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostskyddsbehandling

Inlägg av Nutrition »

..men det e kul när det e klart ;)

Det tar tid, kladdigt är det men kan tycka det e ganska roligt.. en stund =) Berättigar det hela för mig själv med nyttan, naturligtvis, att jag klara mig strax under tusenlappen jämfört med vad det kostar att lämna in = ca 3000-10 000:- med oklart resultat.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Rostskyddsbehandling

Inlägg av Nutrition »

Btw... Var i flåklypa köper man karosseriplugg (gummi inte plast) i plural = sortimentlåda säg 10-30mm eller större spann? Även jagat på ebay men hittar mest specifika set för gamla jänkehärken m.m. samt de med hål i och det har jag redan vilken inte kosta många kronor.

Nu var det akuta behovet inte så många så jag köpte direkt från bilnasaren men 34 pengar st är inte ok, en sortimentlåda faller alltså under "bra att ha". Yrkesbutiker som inte presenterar priser hittar jag också men nu har jag inte lust att begära en offert för en sortimentlåda, förmodligen inte dom heller...
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Nutrition »

Idag blev det lite fix med Plasti Dip (fiffig produkt), stenskott och bromsar men jag hann inte klart så det får duga med två bilder på processen. Inget bytt, bara putsat lite och inte klart som sagt:

Bild

Bild
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Nutrition »

Värmebeständig färg - 650°C:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Bempa »

Du utför verkligen jobben ordentligt :thumbup:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Nutrition »

Det tar jag som en komplimang =)

Men jo.. skruvade yrkesmässigt förut o blev tillslut så less på det så jag bytte jobb, köpte flong ny bil (första o sista gången), tog mc-kort och rörde knappt en bil förutom det allra nödvändigaste på 7-8 år. Nu har dock intresset kommit tillbaka på hobbynivå så när jag väl donar lite så ska det bli ordentligt gjort.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av Nutrition »

Got some new riMs...

Bild

*

*

*

*

*

*

*

*

..nä, bara en illusion ;)

Bild

Nya vintersvålar kom dock hem idag, lagom färska - Hakka 8:

Bild

Imorrn ska fälgarna iväg för pulverlackering, de kommer i.o.f.s. blästra dem innan men de var rätt solkiga efter rostskyddsbehandlingen så de fick sig en omgång med avfettning och borste. Nu är de i.a.f. i skick så att man slipper skämmas när jag lämnar ifrån mig dem:

Bild
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: Yaris Verso T-Sport

Inlägg av mortil »

Löjligt praktiska bilar de där :D rymmer huuuur mycke som helst och rätt pigga i stadstrafik. syrran å hennes kille har en Fun cargo (yaris verso) nere på Malta. dom är skitpoppis där och har sett rätt många stylade :)
Skriv svar