Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jo, men min "nya" vinkelkap är ju en skinande blank makita! vill inte hamra på den :D

Dock hittade jag verktyget i garaget tillslut, så nu jäklar, tyvärr ligger solen på där just nu så jag väntar ett par timmar.

Hittade baar en enda stackars slipskiva med, borde investera i fler..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu är det klart vad dete gäller svetsning på sidobalken.

Tre stora plåtar blev det, ett par småsnuttar och ett jäkla pysslande, en lång längsmed utsidan, en i själva hjulhuset
och en på insidan av balken.

Nu är allt svetsat, slipat, grundmålat, och det är underedsmassa på insidan.

På utsidan tänkte jag spackla men jag kunde inte hitta min burk med karossspackel, då tänkte jag ta p-pudding, men den tuben hade torkat :/

Ska försöka köpa spackel i morron så ska väl bilen kunna se lite anständig ut..

Just ja, måste beställa färg från tipro också, men det blir nog bara om bilen går igenom..

Tänkte göra en fuling och åka till besiktningen utan att ha fixat framvagnsbalken, tvivlar på att det går men den var verkligen inte speciellt dålig, samtliga hål han slog är små hål efterpikhammaren, och med en sån slår man ju fan hål i frisk plåt också om man bankar som han gjorde :(

F.ö kan jag säga att julas billiga lamellskivor till vilkelkap iofs tar bra, men jäklar vad snabbt dom tar slut..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Panneldarn
Inlägg: 104
Blev medlem: fre 18 dec 2009, 11:29:00
Bilmodell: Corolla wagon
Årsmodell: 1990
PostOrt: Oxelösund
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Panneldarn »

Lycka till med bilen! Kul å höra att jag inte är den enda som lappar bilplåt :D
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nä, det var länge sen sist, men nu har det lappats en del :)

Sist jag gjorde det var när jag lagade min gamla mazda 323, låg under bilen i snö och svetsade, det blev riktigt fult, och besiktningsmannens kommentar efter att ha bankat länge och energiskt på mina plåtbitar (som dessutom var klippta från en kopiator) var "Ja, det var ju inte snyggt, men håller gör det" :D

Ska besiktiga om på måndag och se EXAKT vad i framvagnsbalken som måste fixas, ska besiktiga på min favoritstation också där dom är snälla, så jag hoppas på det bästa, anledningen att jag inte besiktigade där förra gången var att det inte fanns en tid där innan jag fick körförbud.. hade jag besitigat där hade jag troligen inte fått nedslaget på framvagnsbalken alls.

Har köpt spackel nu, dock är det tveksamt om jag hinner göra nåt med bilen i helgen, mycket annat inplanerat..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Igår skulle jag ombesiktiga.. slutar tidigare på jobebt så jag är där 16 (dom stänger 18), kommer dit och får reda på att det är "MINST 40 minuter väntetid".. jaja.. sätter mej ner.

Efter en timma så är det tillslut min tur, rullar igenom bromstestaren med perfekta värden, sen upp på lyften, han tittar förvånat på balken och säger typ "Men här är det inte lagat ?", jag förklarar att jag inte riktigt förstod var det skulle lagas, och att jag låtit nån titta på bilen som inte tyckte det där borde ha gett ett nedslag, han bankar lite och säger "Nää, men jag kan inte ta bort den anmärningen om du inte lagat, efterssom det är en annan station som gjort den", jag frågar då om han hade gett ett nedslag på den från början, och han svarar "Nej, det hade jag inte, möjligen en bra att veta", han tycker jag borde åka dit och reklamera.. *SUCK*

Jaja, jag säger att jag får se, och han tittar snabbt på håll på min lagning av sidobalken och konstaterar att "Ja, det ser ju bra ut" och ska sen nolla mina anmärkningar (utom framvagnsbalken), det gick INTE, han kämpar med sin app i mobilen i säkert tio minuter, det går bara inte..

Jag försöker hjälpa honnom, men knappen för att nolla markerade anmärkningar är skuggad.. jag frågar om det inte finns nån support ? "dom gick hem klockan 5", jag frågar om systemet är nytt, ja, det infördes igår *suck*, jag frågar om han inte kan använda samma handdator som vanligt "Nej, dom tog dom med sej när vi fick dom här", kan han kanske göra det på datorn ? ..nej det går inte.. kan han ringa in det ? ..nej, omöjligt.

SUCK.. man ser dock att han skäms, och han ber om ursäkt..

Så då får jag åka vidare till en kvällsöppen station, som enligt honnom är den enda norr om stan som har kvar det gamla FUNGERANDE systemet..

Kommer dit, "minst 30min kö" SUCK.. efter typ 45min så får jag komma in.. bromsprov går bra, han gillar inte att framvagnsbalken är rostig, men håller inte med föregående besikntningsman, han säger att det är ett gränsfall mellan "bra att veta" och anmärkning, och tror inte det är nån ide att jag överklagar.. Sen ska han kolla på min lagning på sidobalken, och han blir upprörd för att jag hade rostskyddat på insidan, jag säger att han kan knacka och skrapa om han vill så geggar jag på nytt sen, men han tar lampan och kikar och lugnar sej när han kan konstatera att det är svetsat under rostskyddet.. på utsidan har jag bara sprayat med rostskyddsgrundfärg så där är han nöjd och tycker det såg fint ut :)

Efterssom han har det gamla systemet ("Än så länge".. som han säger..) så kan han nolla mina anmärkningar, jag betalar och kan åka hem med en månad till att köra.

Ingen bra dag, men nu är det ju iaf bara ett fel att laga kvar, ska försöka titta på det i helgen, men jag känner verkligen inte för att svetsa där.. å andra sidan vet jag nu exakt var det är han klagade, så det var inte lika mycket som jag befarade..


Frågan är om jag ska maila ett argt mail till opus bilprovning pga deras klanterier, men det lär väl inte ge nåt..


Nästa steg förutom framvagnsbalken är att spackla, slipa och måla sidobalken, helst skulle man ju laga den andra sidobalken som bara blev ett "bra att veta" också, så kanske dom kan nolla bort det på ombesiktningen ?

Sen har det uppstått ett annat pronlem med, ena damasken på vänster drivaxel (yttre) har spruckit, nån som vet hur bökigt det är att byta på dessa ?
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1716
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Johnny Blade »

Vadå? Kan man inte visa upp en tvåa på en annan station än där man fick den? Eller var det "bara" en tillfällig bugg?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jo det kan man, men nåt buggade, han visste inte vad dock, efterssom systemet var helt nytt, och det var dne första ombesiktningen han försökte göra sen dom fick det systemet.

Jävla skit var det iaf.. jag var riktigt irriterad, dock så var det ju inte besiktningskillens fel, han är dessutom väldigt schysst och trevlig, han har nog besiktigat mina bilar ett tiotal gånger, och en av anledningarna att jag besiktigar där är att dom som jobbar där är så trevliga.

Har hittat lite bitar av 2mm plåt på jobbet (som använts som fästen för nån kopplingsdosa på kabelstegar) som jag tänkte lappa framvagnasbalken med om det går.. fast jag vill verkligen inte svetsa där :(

2mm lär ju räcka tycker man.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Sådär, när dottern sov middag så begav jag mej ut på infarten, hissade upp bilen så högt det gick på mina biltemapallbockar, körde roterande stålborste på underedsmassan, lamellslipskiva på plåten och sen klippte jag till en pizzakartongsmall, jag ignorerade sen glatt "max 1.5mm" på min plåtsax och kämpade mej igenom 2mm-plåten efter mallen.. sedan blev det i vanlig ordning en del inpassand,e bockande och slutligen renslipning (plåten var lackad med nån seg tjock färg), sen svetsade jag dit den över hålen han hade slagit.. hmm, gick bättre än väntat, hade egentligen bara tänkt göra ensa sidan idag efterssom jag hade tight med tid, men jag målade på rostskyddsfärg och hissade den andra sidan, samma procedur där, fast denna gången ca dubbelt så stor plåtbit efterssom han hade slagit hål på två ställen.. punktade fast den ordentligt, slipade ner det värsta och målade på rostskyddsgrundfärg.

Nu gjorde jag även en annan snabbfix.. när ena bromsoket pajade i våras så köpte jag ju ett beg på en skrot, det var ju i fint skick, MEN, den tidigare ägaren hade av nån underlig anledning målat det LILA.. dessutom fanns det rosa "skvättar" på det (troligen ditsatta av skroten), riktigt fult, då ville jag dock bara få ihop bilen så jag kunde köra till jobbet, så jag sket i det och monterade det bara, det syntes ändå inte bakom vinterfälgarna..

..Men sen kom sommarfälgarna på, VARJE gång jag såg det där lila fanstyget blev jag irriterade, så nu tvättade jag av det med bräkleen, maskade hjälpligt och lackade det med mattsvart färg lite snabbt, STOR förbättring :)

Dessutom har ju batteriet typ gett upp i bilen som jag kanske skrev, smått irriterande då jag fått ha med mej mitt gamla kassa ST205-batteri i bilen och jag tror jag fått bära ut det och koppla startkablar fem gånger hitills - ohållbart.

MEN, igår kom jag ju på att min trasiga gamla 9-5 sedan har ett nästan nytt batteri, som jag flyttade dit när försäkringsbolaget skrotade min fullt funktionella gamla 9-5 kombi.. eller ja, det hade jag funderat på innan och då googlade jag fram måtten på batteriet och konstaterade att det inte passade, nu mätte jag, och insåg att det sitter fel batteri i saaben, det BORDE passa, längd och bredd är samma, men höjden mindre.. testade idag att lyfta i det och det såg bra ut, förutom att batterihållaren ju inte når ner, får se om jag läser det på bellmansättet<tm> med en hockeypuck eller om jag modifierar hållaren..

..Sen har jag även köpt en ny damask också.. ser INTE fram emot att montera den..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av MagnusS »

:thumbup:
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4789
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Bilen är nu godkänd hos opus bilprovning.

Han hade mage att klaga på avsaknad av rostskydd :P ..exakt vad dom gnällde på att jag hade geggat på sist, men
jag sa att det skulle på ASAP när han godkänt bilen.

..Nu är det baraa llt annat fix, men bilen är iaf besiktigad och har ett schysst batteri, och jag kan ta mej till och från jobbet.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar