Nu har jag spacklat, slipat, spacklat slipat osv för att slutligen måla.. blev inte alls bra kan man säga, nog för att silver är en svår färg att göra osynliga bättringar med, men det syns väldigt tydligt :/
Det får nog vara så över vintern iaf, så gör jag om det till sommaren.
Jag har även lagat ABS'en som bara slutade fungera när jag hissade bilen förut, efterssom ABS-lampan aldrig slocknade efter man slog på tändningen så förstod jag att det antagligen var avbrott i en givare (normalt sett så kollar ABS-boxen bara om den har resistans på alla givare, sen gör den ytterligare ett test när man kör snabbare än en viss hastighet, 10km/h typ.) eller möjligen en trasig box.
enl felkoderna (som man kan kolla själv via bygling i diagnosuttaget, tack toyota!) så var det givaren vänster fram som inte funkade, och efter att ha först massakrerat innerskärmsinfästningen för att komma åt den och sen ohm-mätt den i kontakten så kunde jag konstatera att den var avbrott, då klippte jag kontakten så nära givaren jag kunde och skalade kabeln och mätte där, lika mycket avbrott, alltså var givaren kass
En ny givare verkar kosta 2700:- på toyota (lyckades aldrig komma fram dock), och piratgivare ligger på ca 1800:-, vilket jag inte hade nån lust att betala..
Efter lite vilt sökande på ebay med sökord som "denso abs" "toyota abs" och liknande hittar jag en givare till en camry som ser ungefär likadan ut.. jag googlar då fram en servicemanual som säger att en frisk givare ska ah mellan 800 och 1600 ohms resistans, vilket är exakt samma som på celican, jag gissar då att det är samma ABS-system och att det inte finns för många olika sorters givare. Ebaysäljaren i fråga har nån text om att dom gör sej av med alla ABS-givare just nu, och kvarvarande ex är sänkta till 120:- plus frakt, alltså 140:-! ..För en så liten peng kan jag ju chansa, och beställer och betalar.
Dagen efter klickar jag på annonsen igen och ser att den är avslutad förstås, men att säljarens andra ABS-givarannonser är borttagna "pga fel i annonsen" ? jahaja.. lär ju aldrig få den tänker jag.
Tre dagar senare har jag en extremt välemballerad givare i brevlådan hemma.
Det första jag gör är att riva loss innerskärmen igen, och koppla in givaren löst (samma kontakt!), japp, nu passerar den ABS-ECU'ns självtest och ABS-lampan slocknar ett par sekunder efter att tändningen slås på.
Nu försöker jag få loss den gamla, jag har bytt ABS-givare på andra bilar förr och vet att det brukar vara ett helvete, dels drar man ALLTID av skruven då den sitter utsatt och rostar fast, dels brukar givaren sitta fast som fan, det är faktiskt så att det är därför de flesta givarna dör, att hålet dom sitter i rostar och klämmer sönder den.
Självklart hände båda mej, först snäpper M6-skruven av, sen sitter givaren fast.. slutar med att jag får borra rätt in i spolen (satan i gatan vad mycket tråd det är i dom där) och plocka ut den i småbitar (tips, man kan lätt bocka till en plåtbit att lägga mellan kranen och givaren så man inte av misstag borrar genom givaren in i kransen) ..
Nu kollar jag med återstående bitar av den gamla givaren och jämför med den nya, yes, samma längd.
Sen kom det trista jobbet att få ur all rost, det gjorde jag med en gummitrissa med smärgelband runt modell liten som medföljde ett slipkit jag köpte för länge sen, det var rent LÖJLIGT vad mycket rost det var.. det blir en hel hög under och jag har rostdamm överallt.. efter att ha kommit ner till friskt stål i hela hålet testar jag den nya givaren och den passar perfekt.
Så långt allt väl, nu börjar det som inte funkade så bra.. först och främst så är skillnaden mellan givarna att kabeln kommer ut i olika vinkel, åt sidan på celicagivaren, nedåt på camryn.. det kan man ju antingen fixa genom alternativ fastsättning, eller acceptera att kabeln går emot.. jag gör det senare, och för att fästa den så borrar jag ur den gamla M6-skruven och gängar så jag kan sätta dit en ny.
Nästa skillnad är att clips och plåtrören kablarna går i är HELT olika.. det löser jag genom att strajpa fast kabeln efter länkarmen med hjälp av buntband.
Nästa är att kabeln är en decimeter kortare, det löser jag genom att dra kabeln en närmare väg och sen lägger jag hela röret löst bakom innerskärmen (det klämms fast av trycket) så räcker kabeln precis.
jag passar även på att spraya tunnt med rostskyddsfärg inne i hålet för ABS-givaren innan jag dra fast den.
Ihop med allt och provtur, ABS-lampan är släckt hela tiden, så ut på grusväg och nita på bromsen, jajamän, ABS'en funkar hur perfekt som helst.
140:- och några timmars meck istället för 2700:- plus arbete, sweet