Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica G7

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Frenzy
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 11 apr 2011, 03:57:51
Årsmodell: 0

Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica G7

Inlägg av Frenzy »

Hej!

Nu är det ju dags för vårstädning av våra ögonstenar och Celican skulle få lite kärlek efter den tråkiga vintern.

Stiften skulle bytas enligt servicerekommendationer och efter att ha läst lite skräckhistorier om spruckna gängor och för löst åtdragna stift som inte är gastäta så tänkte jag att jag för första gången någonsin skulle använda mig av en momentnyckel vid åtdragningen.

Internet gav mig för motstridiga resultat så jag ringde till den lokala Toyota-ÅF och verkstaden för att fråga om momentet.

Svaret blev att "Det finns inget moment, vi drar för hand tills det tar stopp, då drar vi ett kvarts varv till med hylsan".

Ok, det fungerar kanske i de flesta fall och jag hade väl väntat mig ett sådant svar på Achmeds Auto eller Bosses Bil, men fan inte av en auktoriserad Toyota-verkstad. Klart som fan att det finns ett angivet moment!

Finns det någon som vet vilket moment det ska vara?

Hur stora kan toleranserna egentligen vara, jag menar om man har klena nypor så kommer stiftet ta stopp tidigare och inte dras lika hårt. Har man smednypor så kommer det att dras betydligt hårdare.. Ja ni förstår.

Vad säger detta om seriositeten hos verkstaden?

Modellen är Celica G7, 2000 års modell, motor 1ZZFE, 1.8l 16 ventilare.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica

Inlägg av PierreW »

16-18NM klingar det nånstans i bakhuvet, vilket motsvarar en kvarts varv när man känner att brickan på stiftet börjar pressas ihop.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica

Inlägg av cheetah1 »

Jag hade nog gissat på lite till, typ 25-30 Nm, men där nånstans bör det väl bli om man drar nånstans ett kvarts till ett halvt varv efter att packningen får kontakt.
Användarens profilbild
MagnusS
Inlägg: 400
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:42:49
Bilmodell: AW11
Årsmodell: 1985
PostOrt: Nybro
Land (Country): Sverige
Ort: Svalehult
Kontakt:

Re: Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica

Inlägg av MagnusS »

Jag drar alltid på känn men jag har för mig att 25NM är ett normalt angivet moment. Men på ett stift med bricka föredrar jag känsla.
AW11´85
Vectra GTS 3.2
MF 35´60;)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica

Inlägg av Glenn »

Jag säger såhär, det klart att det finns ett moment man ska dra med, det är också klart att meken drar på känn i verkligheten :)

(Om det inte är en japansk mek möjligen, där gör mn nog inget på känn..)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
lillfjutt
Inlägg: 11
Blev medlem: ons 19 jan 2011, 18:06:51
Bilmodell: Starlet
Årsmodell: 1984

Re: Har aukt. verkstad rätt om moment på tändstiften? Celica

Inlägg av lillfjutt »

18 nm är det enl. toyotas verkstadshandbok för celica g7.

// Tobias
Toyota Mekaniker
Skriv svar