Dags för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Dags för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av kribbe »

Sökte runt men hittade inget riktigt bra svar.

Vad kör folket här ute med för luftfilter på sin bil? Tänker då mest på filtreringsförmåga och bäst funktion för motorn.

Just nu sitter där ett Apexi öppet konfilter som har suttit där sen jag köpte bilen och har varit rengjort ett par gånger sen dess, men det börjar se ut som det behöver bytas nu.

Alternativen jag tänker på är:

1: Byta till ett nytt Apexi öppet konfilter eller annat som kanske är bättre. PLUS då bygga en värmesköld så att filtret sitter "skyddat" från motorn.

2:Få tag i en original luftfilterbox och sätta i original filter.

Så vads sägs. NR 1 eller 2
Senast redigerad av kribbe den ons 22 jul 2015, 15:49:16, redigerad totalt 1 gånger.
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av KACE80 »

Apexi filtret som du nu har är ett av de bästa filtren därute tycker jag, har dock någon billigare variant på min bil nu.
Vet inte varför jag alltid gillat Apexi filtret, men designen är ju snygg med :)
Jag tycker du skall plocka bort allt och göra rent bara.

Finns ju iof hela kit ifrån Apexi att köpa med snygg värmesköld till och allt :thumbup:

Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Apexi filtret som du nu har är ett av de bästa filtren därute tycker jag, har dock någon billigare variant på min bil nu.
Vet inte varför jag alltid gillat Apexi filtret, men designen är ju snygg med :)
Jag tycker du skall plocka bort allt och göra rent bara.

Finns ju iof hela kit ifrån Apexi att köpa med snygg värmesköld till och allt :thumbup:

Anton
Tackar för svar :)
Tror jag har läst en test med att Apexin är ett av dom som filtrerar bäst.
Kom gärna med fler åsikter. Men det lutar nog åt att köpa ett nytt Apexifilter och bygga en värmesköld
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av Glenn »

har du ingen box runt ett öppet filter och friskluftsintag till den så är det troligen bättre med originalfilterbox.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:har du ingen box runt ett öppet filter och friskluftsintag till den så är det troligen bättre med originalfilterbox.
Ja det är väl det vanliga rookie misstaget. Har själv varit där en gång och satt ett öppet filter mitt i motorrummet :P Så långt är jag med att skärma av varmluften men sen är det ju om det är bättre med lådan eller öppet på den sidan av väggen.


Min tanke var att "uppgradera" insuget med att sätta en värmesköld mellan motor och filter och sen en liten elfläkt som kan dra in kall luft bättre mot filtret. Då bör där väl bli kall/syrerik luft till motorn :)

Plus 1 eller 2 fläktar under motorhuven för att dra ut varmluft har jag tänkt med men det projektet får vara för en annan forumtråd :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4795
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av Glenn »

tror inte fläkten som blåser kalluft ger nånting, det är enorma mängder luft som behövs, isåfall är det nog bättre att bara trycksätta via fartvinden som en del motorcyklar gör.

Men bara att få in kall frisk luft gör ju mycket, lär ju inte skada att evakuera varmluft från motorrummet heller som du är inne på.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av kribbe »

Glenn skrev:tror inte fläkten som blåser kalluft ger nånting, det är enorma mängder luft som behövs, isåfall är det nog bättre att bara trycksätta via fartvinden som en del motorcyklar gör.

Men bara att få in kall frisk luft gör ju mycket, lär ju inte skada att evakuera varmluft från motorrummet heller som du är inne på.
Bätte att köpa snorklen som finns till Mr2:an då kanske. För att få effektivare kallufts ström in i motorrummet. Går ju i och för sig att flytta filtret närmare luftintaget med men då är där ju också risk för mer skit att komma på filtret
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av KACE80 »

Jag har en slorkel till salu och den jag har är just till vänstersidan :)

Aldrig använd och i kolfiber.

Edit : Detta är ett Tom's äkta air scoop, goggla runt på dem och hör av dig till mig vid intresse.


Anton
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Dgas för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av kribbe »

KACE80 skrev:Jag har en slorkel till salu och den jag har är just till vänstersidan :)

Aldrig använd och i kolfiber.

Edit : Detta är ett Tom's äkta air scoop, goggla runt på dem och hör av dig till mig vid intresse.


Anton
Kostar väl lite då med :) intressant är det men vi får se om jag väntar med det. Har inte så mycket pengar för tillfället för att köpa massa extra till bilen tyvärr :(
Men jag ska ha det i åtanke om där blir lite pengar över :)
Hur mycket ska du ha för det i så fall? kollade på ebay och där låg dom i kolfiber från China runt 1600-1900 exkl frakt.
Nu vet jag ju inte om det du har är bättre eller sämre, det får du avgöra :)
KACE80
Inlägg: 878
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 23:43:30
Bilmodell: MR2 TURBO
Årsmodell: 1991
PostOrt: Borås/GBG

Re: Dags för luftfilterbyte på MR2.an (MR2 Turbo -93)

Inlägg av KACE80 »

http://m.ebay.com/itm/Carbon-Fiber-Toyo ... nav=SEARCH

Jo här har du en som ser identisk ut med min och den ligger på ungefär 1900 kr ex frakt.
Min har ju nät/grill med.

Länkar här.

Gud vad det krånglar att få in länken korrekt. ...

Edit : På tal om "inga pengar" så ser det minst lika mörkt ut för mig, mr2:an står inne på verstad nu och kostnaden landar på sammanlagt runt 10 000kr, plus en hel del annat nu :)
Men sånt är livet ibland :)

Anton
Skriv svar