Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Johnny Blade skrev:Ojdå! :clap:
Det bakre lär ha tagit lite stryk också då,antar jag.
Ska titta mer noggrant hur det ser ut men när jag mätte storleken på det nu sist så kan jag inte minnas att det var sönder nånstans. Men det är säkert utmattat :)
Hittade en som sålde på ebay från England. både främre och bakre kompletta motorfäste med någon form av hård nylonupphängning (typ ingen flex, suttit på en dragracingbil) får se hur mycket vibrationer det blir av dessa stenhårda. har annars några idéer på att bygga ett av solidt gummi billigt. Vi har många gamla gummibumpers från lastbryggor på jobbet som man nog kan skära ut fina fästen i :D
Ett cirkelsåg så bör det inte bli några problem, går ju att borra extra hål med om man vill ha mjukare
Kanske en grej man kan sälja om nån blir intresserad :) Blir ju typ ingen tillverkningskostnad

Säljaren svar på vad där är i fästena: "Mounts are filled with material stiffer than red power flex, its a hard nylon compound, similar to what whiteline use in there black motorsport bushes"
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av Johnny Blade »

Jag fyllde mina kuddar på Camryn med pp-flex.Det ruskade som 17 efteråt(det berodde iofs på att jag samtidig bytte kamrem och satte den ett kugg fel ;) )
Jag har ett par kassa camrykuddar liggande(tror jag).Det är ju till 3S,så de borde iaf passa på motorn.
Bild
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Johnny Blade skrev:Jag fyllde mina kuddar på Camryn med pp-flex.Det ruskade som 17 efteråt(det berodde iofs på att jag samtidig bytte kamrem och satte den ett kugg fel ;) )
Jag har ett par kassa camrykuddar liggande(tror jag).Det är ju till 3S,så de borde iaf passa på motorn.
Bild
Ska ha det i tankarna om inte min egen lösning fungerar :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Hittade även en av de ovanligaste grejorna som man kan hitta/köpa till en MR2 på Ebay. Fortsättning följer på vad det är om jag vinner aktionen ;)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

kribbe skrev:Hittade även en av de ovanligaste grejorna som man kan hitta/köpa till en MR2 på Ebay. Fortsättning följer på vad det är om jag vinner aktionen ;)
Prislappen tog emot lite men aktionen vanns :D

Är nu ägare av kolfiber Targatak till MR2:an.
Var även med kolfiberögonlock till strålkastarna

Bild
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av Fnys »

Kan bli tufft! :thumbup:
Har du någon gissning om det blir någon stor skillnad i vikt?
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Fnys skrev:Kan bli tufft! :thumbup:
Har du någon gissning om det blir någon stor skillnad i vikt?
Jag vet inte vad glastaken väger, kan väga dom ikväll. Men enligt en amerikansk sida som säljer dessa (förr mycket mer än vad jag betalade nu ) så väger kolfibertaken 1.1kg st UTAN låsmekanismen. Jag gissar på att där tillkommer något kilo till på låset.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

kribbe skrev:
Fnys skrev:Kan bli tufft! :thumbup:
Har du någon gissning om det blir någon stor skillnad i vikt?
Jag vet inte vad glastaken väger, kan väga dom ikväll. Men enligt en amerikansk sida som säljer dessa (förr mycket mer än vad jag betalade nu ) så väger kolfibertaken 1.1kg st UTAN låsmekanismen. Jag gissar på att där tillkommer något kilo till på låset.
Efter en precisionsmätning med badrumsvåg så väger glastaken 4.4 kg st

Så det blir ju ingen drastisk viktsänkning men en bra början då dessa taken kan vara svåra/dyra att få tag i :)
Så nästa år med mer pengar i plånboken så kan man ju fortsätta med kolfiberhuv/lucka fram och bak.

Den största viktsänkningen jag nog kan göra nu är ju att slänga ut 10tums basen och de två förstärkarna som driver bas och framhögtalare. tror jag hamnar på över 10kg med stativ och allt :P
men det får bli på hundradelsjagandet på bankörningarna:) vill ju njuta av musik med i bilen i bra kvalitet
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Ett tillägg till i tråden innan kvällen. Gjorde första körningen för denna säsongen med bilen i helgen. En runda upp till Älmhult från Knislinge.
Nån grej måste jag fått ihop rätt på bilen som inte var bra innan. För nu så laddade turbon upp till 1 bar utan några större problem vid ca 3000varv (varit på max 0.7 utan ansträngning innan som bäst)
jag hade isär alla insugsrör mellan turbo/intercooler/spjälhus för rengöring och lättare plats vid avgasbygget.
Så antingen läckte någon silikonslang på insuget eller så kan turbon snurra upp snabbare nu när katalysatorn sitter längre bak på systemet istället för direkt efter turbon och stoppar upp.

I vilket fall som helst så lockades några hästapollar till liv som inte har varit där innan :D
R4b13z
Inlägg: 164
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 00:40:40
Bilmodell: Mr2 Gti Sw20
Årsmodell: 1993
PostOrt: Holmsund
Land (Country): Sweden
Ort: Holmsund

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av R4b13z »

kribbe skrev:
kribbe skrev:Hittade även en av de ovanligaste grejorna som man kan hitta/köpa till en MR2 på Ebay. Fortsättning följer på vad det är om jag vinner aktionen ;)
Prislappen tog emot lite men aktionen vanns :D

Är nu ägare av kolfiber Targatak till MR2:an.
Var även med kolfiberögonlock till strålkastarna

Bild

Törs man sig på att fråga vad man kan bli "skyldig" för ett par sådana?
Skriv svar