Kribbe's MR2 Turbo -93

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

R4b13z skrev:
kribbe skrev:
kribbe skrev:Hittade även en av de ovanligaste grejorna som man kan hitta/köpa till en MR2 på Ebay. Fortsättning följer på vad det är om jag vinner aktionen ;)
Prislappen tog emot lite men aktionen vanns :D

Är nu ägare av kolfiber Targatak till MR2:an.
Var även med kolfiberögonlock till strålkastarna

Bild

Törs man sig på att fråga vad man kan bli "skyldig" för ett par sådana?
Jag hittade dessa för 4000kr inkl frakt från England på ebay. inkl ögonlocken med då så ett överlag bra pris.
Denna sidan i usa säljer såna med men då utan låsmekanismen tror jag.
http://www.xvracing.com/products/product.php?prod=5
Och dom ska ha 549 dollar för dom EXLUSIVE frakt/tull osv :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Nu ska väl ändå inte motorn röra sig och knäcka downpipes.
För det första att ha alla fyra upphängningar och, bussningar av nån form av nylon :D Motorresonans i karossen på väg :P

Bild
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

kolfibertaken anlände idag :)
Såg bra ut och passade.

Men en sak att tänka på märkte jag. Ska man använda dessa som viktminskning så måste man nog använda någon annan sorts fäst anordning.

Jämförelsevägning så väger glastaket 4.4kkg och kolfibertaket 4kg. Så det är ett tungt lås på dessa :P

Men men. Snyggt blev det :D

Edit: Om nu biltemas billiga badrumsvåg stämmer :P
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Har även nu monterat VTV ventilen till OEM dumpen, som inte existerade innan på bilen så länge jag har haft den. Beställde en ny från England.
Men jag kan ju säga att GUD vilken skillnad det var på responsen på gasen nu :D :D :thumbup:

Gjorde rätt mycket ändå den lilla vacuumventilen :)
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Nya och gamla fjädern bak.

Nån som har en gissning på om det är orginalfjädrar som sitter på eller andra sänkfjädrar.

Bild

ser nästan ut som om den gamla är avsågad. änden på den nya är ju "platt" medan den gamla inte planar ut i nederändan

Bild



edit: glömde lägga till bilderna
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

Lite beslutsångest. De nya verkar vara mjukare än de andra.
Så i värsta fall så blir skärmgnugningar ännu värre nu.

har monterat höger bak än så länge. bilen är några mm lägre där med.

Hade ju räknat med att sänkfjädrarna skulle bli lite hårdare än de andra.

Är detta straffet för att man snålar och köper hälften billigt istället för allt direkt :/ . Är ju H&Rs billigaste fjädrar tror jag.

Så överväger nu att montera tillbaks den gamla fjädern igen.

Åsikt någon på hur jag ska göra. Vill ha lite hårdare bakända då den ska klara lite extra packning. Kan ett montage av extra gasdämpare vara något?

Eller ska man sluta gå runt och snåla köpa nåt redigt direkt. Har ju lite tanke på coilovers igen men då sänker dom bilen yttligare 10-20mm till och det villjag helst inte.
Det är om man skulle kunna lägga en distans mellan coilover och fjäderbenstorn............nä nu verkar hjärnan springa iväg igen med ideer :P

Har ett snålalternativ med. Och det är gummimellanlägg i fjädern så att den blir "hårdare" Är ju met för den extra packningen/vikten under långresan det ska klara.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2016

Inlägg av kribbe »

OBS Hjärna under för mycket tänkande i verstaden kan ge konstiga/förvirrade foruminlägg :P
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93 Runball Rally 2015

Inlägg av kribbe »

kribbe skrev:9.415 blev det som bäst för mig idag på 201 meter. Ska testa lätta bilen ikväll och se om det gör någon skillnad imorgon, då det blir dragracing då med på samma plats :)

Lite uppdatering sen förra gången jag körde 201 meter.

Denna gången kom jag ner till 9.121 sekunder, 127,2 km/h sluthastighet (hastigheten var mindre sist har jag för mig, typ 115)

Motorn blev ju lite fixad sen förra gången, med t.ex avsaknandet av främre motorfäste som monterats ditt innan sommaren så att motorn är stilla vid gasppdrag. Lite ombyggt avgassystem och monterat tillbaka VTV ventilen som fattades på dumpventilen innan.

Tror det var motorfixet som gjorde dom 3 tiondelarna men annars så testade jag att slänga ut passagerarsätte, bashögtalaren och slutstegen också. Sparade 30 kg på det. och så körde jag med knappt en kvarts tank bensin.

Om nån är intresserad av vikter så vägde grejorna:
Passagerarstol 14.5 kg (tyngre än vad jag trodde)
10 tums bashögtalare: 5,9 kg
2 st slutsteg på ett stativ av fyrkantsrör: 10 kg


Ja just det. Jag var ju och körde runt Europa i år igen :)
Bilen höll typ igen. Höger hjullager fram fick bytas på hemvägen i spanien nära franska gränsen. efter att ha fått spänna det en gång på ner vägen mot spanien. Lite överraskande då bilen gick igenom besikningen en månad innan. Men har i och för sig spännt det lagret en gång innan för typ 3 år sen.

Och när vi hade kör nästan 800 mil och var ca 5 mil hemifrån......så exploderade en kylarslang. Nästan kul..... :/
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Kommer börja gå på en mer banbils inriktning på bilen nu. Men fortfarande körbar på vägen.

Har ett problem nu bara som är att motorn har för andra gången börjat koka helt från ingenstans.
Första gången var när jag nästan var hemma från en 800 mils körning i juni runt europa då en kylarslang sprack.

Andra gången var för 2 dagar sen då den helt plötsligt började koka igen när jag var på väg hem från Älmhult till Hanaskog efter att ha kört lite dragracing (lagligt event på avstängd väg)

Under dagen så fungerade bilen som den skulle men på hemvägen så började bilen koka.

Hoppas på att det bara har kommit in en luftficka i systemet och inte att toppackningen har gått åt hel..te.
Ska undersöka mer i veckan när jag ska gå över kylsystemet.

På dragracingen hade jag nog kört ca 10-15st 201 meteres körningar, på rätt bra fullvarv på motorn.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Kribbe's MR2 Turbo -93

Inlägg av kribbe »

Lite rådfrågning till er som trimmat olika generationer av 3sgte motorn, om nån är här inne och läser :)

Planerar trimning av MR2:an till vintern nu när där inte blir några Europarallyn som äter upp alla pengar :P

Motorn i min MR2 är en gen 2 3sgte. Jag har också en Celica GT4-91 som fortfarande är under byggnation och har inte riktigt bestämt mig vilket håll jag ska gå med den bilen. I GT4:an så sitter där en gen 3 3sgte.

Planen under vintern är att bl.a byta kopplingen/tryckplattan till en bättre som jag redan har och då måste motorn ut för att komma åt.

När nu motorn är ute. Är där någon större fördel att ta gen 3 motorn från GT:4an och slänga i MR2:an när ändå motorn är ute ur MR2:an.

ALT 1:
I minsta fall för trim gen 2 motorn så har jag redan extra gen 3 spriddare/fuelrail som ska på. Planerar på att ta kammarna från GT4:an för några extra hästar där, har även HKS kamdrev för finjustering av dessa kammar.
Apexi styrsystem för optimal mappning för bilen.

ALT 2:
Lägga i gen 3 motorn med färdigmonterade kammar, spriddare osv och på med Apexi styrsystemet på den.

Tjänar jag något märkbart på att peta i gen 3 motorn istället. Spridarna kommer vara samma på bägge motorerna och kammarna med. Jag har som sagt de flesta grejorna för att göra vilket som
Skriv svar