Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Här skriver vi om våra bilar vilket innebär information och/eller ett projekt om bilen. Endast Toyotor. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Kategoriregler
Toyotor som kom efter den stora förändringen som framhjulsdrift, insprutning, tvärställd motor, nya karosser och bottenplattor så gränsen är något flytande kring 1985 - 1987. Har du en äldre bil så lägg den i Classics. Glöm ej att ange bilmodell, chassikod och årsmodell i rubriken!
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte, men jag har ju bytt båda oken bak ett i taget, så det är ju inte omöjligt att jag inte fick ur all luft. ..Det löser sej väl också om jag byter vätskan dock.

Har inte läst ut felkoder nu, men jag gjorde det förut när jag hade en trasig givare, men det fanns inte så många koder dte kunde vara, ska kolla iaf.

Den går ju igenom självtesten och tänder aldrig lampan vid körning iaf, det är bara det att ibland när man bromsar gå¨r ABS'en in, om man då släpper pedalen och tar om så funkar det.. det tyder ju iofs lite på luftproblem efterssom den då är komprimerad redan.

Ska få hem bromsvätska så byter jag den iaf, är ju bra att göra oavsett.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Antennen har pajat också.. den har ju alltid strulat lite, i.e inte fällt in sista biten, men ändå funkat upp och ner.

Nu en morgon lät det riktigt illa och den kom inte upp, efterssom jag ville ha radio så drog jag upp den med händerna,
sen lyckades den varken fälla upp eller ner nåt mera.
Plockade isär den och konstaterade att plastkuggstången var av, så jag plockade loss den trasiga biten och monterade ihop
med resterna, funkar sädär, behöver verkligen en ny antenn

Kostar inte så mycket, typ en hundring för pirat, men jag har verkligen inte nån lust att lägga pengar på bilen alls.


..uppdaterade de tre senaste tankningarna också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag var det dagen B, B som i besiktning.

Jag hade förberett genom att rycka säkringen till ABS'en samt lampan, tror iofs den hade gått igenom ändå, men om ABS'en ahde strulat hade han väl flippat ur och då had ejag ju haft det jobbigare att fixa, kan köra utan ABS nån månad nu.

Hade även kollat alla lampor osv, och tutan fick jag ju igång frö nån månad sedan.

Det jag trodde/visste skulle bli problem var:

- Avgasröret, det läcker KRAFTIGT, inte en chans att komma igenom med det
- Handbromsen, som vanligt, vänster sida kärvar, pårecis som efter varje vinter..
- Ojämn bromsverkan bak, gissade jag enbart för att högerskivan var mer rostig än vänster.
- Rost i vänster yttre sidobalk, efterssom jag fick svetsa höger för två år sedan och förra året sa dom att den var på gränsen så..
- Bensintanken läcker, fast jag är inte så säker på att det är tanken som läcker nu, kanske är påfyllningen ? verkar rinna från ovansidan ? och bara när den är helt full.

Testade en "ny" station där jag inte varit innan (arlandastad) och det var en riktigt trevlig och bilintresserad kille som besiktigade, det första han sa var typ "Kul, dom här celicorna ser man inte så ofta längre" och så pratade vi lite om bilarna, och han hade även koll på dom äldre osv, trevligt.

Tyvärr (men väntat)så fattade han ju direkt att avgasröret var paj, har varit med förut att besiktningsmannen blivit förbannad över det, typ "du vet mycket väl om det här, varför fixade du inte innan ? bara för du vill köra en månad till ?", men här var det inga sura miner, han sa bara att "oj, det läcker hör jag" och jag sa att jo, men jag vet inte riktigt var, och hans a bara att "det kan vi kolla när bilen är hissad sen".

Bromsprovet gick oförskämt bra, fina värden fram och hyfsade bak, långt inom godkänt iaf, handbromsen var godkänd med ett nödrop, enbart för att höger bak tog så bra, och då räckte det med att vänster tog lite, och det var knappt så den mätaren rörde sig.. det ska jag nog fixa oavsett iofs, jag saknar att kunna göra handbromssladdar.

Rosten i sidobalken var typ "jaa, här var det rostigt, men det är godkänt", han tyckte även plåten runtom (framför) var väldigt stabil, och det var ju exakt likadant på högersidan när jags vetsade där, det var bara kex kex kex tills ungefär där dörren börjar, då var det som att slå i berg typ, kärnfrisk plåt.

bensintanken noterade han inte, men det var ju typ en vecka sen jag tankade nu :)

Tyvärr hittade han ett fel till, rost i framvagnsbalken, jag svetsade ju den förra året och där var det ju fint, tyvärr var det ett ställe mellan mina lagningar som var kexigt nu, han sa att det var gränsfall men valde att slå ner på det..

Avgasröret då, ja det har gått av precis efter flexröret, mellan flexrör och katalysator, tyvärr såg jag att det satt en lambdasond lite dumt till där, och röret böjer sej, och dessutom verkade fästet mot katalysatorn kexigt, alltså inte helt lättfixat.

Ingen som har den första biten av röret lite biligt ? :) eller vet var man kan köpa billigt ?

Framvagnsbalken är nog inga större problem att svetsa, frågan är ju hur jag gör med flexröret, min plan att skära av det gamla och klamra fast ett universalflexrör sket sej ju, att svetsa på ett går säkert men då ska ju grejerna loss först, vilket nog är den svåraste biten, iaf om det ska gå att få ihop sedan..

Egentligen borde man ju ha ett sportsystem dessutom, bilen går ju märkbart bättre med trasigt avgasrör :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Alltså, läckaget i bränsletanken verkar ha lagat sej själv ?

Den luktar inte bensin när den är nytankad längre, och om man öppnar locket så pyser det, så trycket stannar ju ?

Märklig historia, när jag kollade var dte läckte verkade läckaget komma ovanifrån, inte svetsarna runtom..


Avgasröret är dyyrt nytt, verkar inte finnas pirat, och beg kostar en tusenlapp plus frakt, MEN då måste det ju ändå loss, och tar man loss det kan man ju lika gärna svetsa dit ett nytt flexrör själv.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Nu har bilen haft körförbud i 7.5 vecka, så nu får man bestämma sej, stående rostandes på infarten med körförbud eller göra ett försök ?

..Så igtån svetsade jag ihop framvagnsbalken, använde en 3mm plåt från en backuprobot, lär ju hålla rätt bra.. har en ide om hur jag ska fullaga avgasröret, återstår atts e om det funkar, funkar det inte är det nog klippt för denna gången iaf.

Tyvärr var detta min sista semestervecka också..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag "fixade" jag avgasröret.

flexslangen hade ju helt enkelt lossnat i ena änden, så den lövtunna plåten hade spruckit hela vägen, dessutom hade ena fäste vibrerat sönder.

Började med att dra isär avgasröret, på själva ytan där dom ska sitta ihop smetade jag rikligt med gungum, sen tog jag ett spännband och spände ihop rören max, lät det torka ett tag och slipade sedan bort utanpåliggande gungum, och loppade fast flexslangen i röret, det blev sådär, plåten är ju lövtunn och nån slags fjäderstål(?) men det håller ju ihop lite iaf. ..Efter det lade jag ett heltäckande lager gungum runt hela.

Sen avr det fästets tur, lyckades fixa in det och spände fast med spännband, sen svetsade jag, detta var skitsvårt att komma åt och svetsa med röret kvar på bilen, så det blev sådär, men det håller ju för stunden.

Nu borde det vara tätt, ska provstarta i morgon, och även hållas på plats hyfsat.. tillräckligt för en besiktning ? hoppas det, tillräckligt för en vinter ? hoppas det med..


Tyvärr är det väl så att om bilen går igenom har vi en bil för mycket, och dessutom så behöver vi ju byta familjebil, så troligen kommer celican att säljas.

..Tips på roliga trevliga 4-dörrarsbilar emottages tacksamt :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

DSC_2372 (Medium).JPG
DSC_2372 (Medium).JPG (232.73 KiB) Visad 7595 gånger
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Denna bilen har många liv :)

Såhär såg min lagning ut, det syns ju inte men det är faktiskt svetsat under..
DSC_5193 (Medium).JPG
DSC_5193 (Medium).JPG (211.86 KiB) Visad 7574 gånger
Man ser ju också att jag fått "fläta upp" väven för att komma åt själva flexen undertill och svetsa direkt i denna.. borde väl snygga till det där, typ vika tillbaka väven i alla fall men men.

När jag provstartade idag (med bilen på bockar fortfarande) så noterade jag direkt att det puffade friskt undertill, och det var lätt att se att det INTE kom från min lagning, utan från skarven katalysator avgasrör, den var rätt rostig också, så lite snabbt stålborstande i regnet, sen på med gungum där också, sen ner med bilen på hjulen (fick förstås montera höger fram först) och invänta min besiktningstid 2.5 timmar senare.

Två timmar senare startar jag bilen och kör tilol dekra, anledningen att jag kör just dit är för att jag har fått en kupong om efterkontroll för 150:- där, nåväl, redan när jag startar bilen hör jag att det pyser lite undertill fortfarande, men jag kör ändå, när jag är framme låter jag bilen stå på tomgång och den låter f-f-f-f-f undertill, grr.. men men, jag går in och anmäler att jag är där (så fort deras lunch slutat) och dom säger "Nää, vi har ingen tid bokat på den bilen.." suck.. jag får kolla deras lista och ser min andra bil (saaben) i listan, klantglenn har förstås bokat in fel bil, det är ju saaben jag meckat med konstant de sneaste veckorna och det regnumret jag har i huvudet, otroligt klumpigt, jag fröklarar problemet och dom tycker att "Okej, då avbokar vi den och lägger in denna bilen, inga problem", oväntat smidigt faktiskt.

Först avgasmäter han och det ser ju inte så bra ut, CO och CO2500 är ju i vanlig ordning på 0, HC på 45 (vilket är ovanligt högt men långt inom kravet på 100) och sen lambdan då, som de flesta säkert vet får man ju felaktig lambda om man har avgasläckage (eller egentligen får man inte felaktig lambda, men eftersom bilprovningen mäter längst bak indikerar ju deras mätinstrument felaktig lambda vid läckage), lambdan ska ju bara 1.00 men upp till 1.03 och ner till 0.97 godkänns, min står på 1.05.. killen är dock schysst och gasar lite och lyckas "trycka av" mätningen precis när den droppar ner till 1.03 :)

Sen framvagnsbalken då, där är jag egentligen inte orolig, jag har ju svetsat dit en rejält tjock plåt, och jag vet att mina svetsar håller.. men han tar ju fram pikhammaren och förutom att slå på min plåt slår han även runtom, och lyckas hitta ett ställe till som den förra besiktninsmannen inte hittade, dock bara ett litet ställe, hammaren går bara igenom på ett enda ställe, och runtom verkar det friskt.

jag frågar hur han ställer sej till det, och han säger "Det får väl vara tillräckligt bra", och bilen är igenom ännu en gång :)


Skulle egentligen ta saaben till jobbet i morgon, men nu blir det celican :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Efter att ha kört en del (igår och 5 mil till jobbet idag) kan jag ju konstatera att jag inte inbillade mig, bilen går "sämre" igen, hela "kicken" vid högre varv är borta nu när avgasröret är helt igen, lite surt men men.

Denna bil behöver verkligen ett sportsystem, lär ju ge MINST 5hk, känns nästan som mer.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Celica GT 1994 (ST202) - daily driver

Inlägg av Glenn »

Idag körde jag till jobbet igen, och bilen började låta mer och mer, inte brölet som innan, men lite som det var i början, den låter mer på fullgas än den ska, ett raspigt, ganska vackert ljud..

Nåväl, jag hade ju "fuskat" med servicen efterssom den strulade osv, så oljan skulle ha bytts för 200 mil sedan, så idag efter jobbet och efter middag hemma åkte jag till OK och bytte olja och filter, för en gångs skull inte toyota original, utan ett filter som köptes som "fensport original" när jag beställde grejer från fensport, men som visade sig vara "blueprint".. hmm.. nästa gång jag är förbi toyota ska jag köpa på mej några filter, dom är ju billigare än biltema och lag litar mest på dom.

Iaf, oljebytet gick ju bra (även om man i vanlig ordning svär över idiotin med plastgrejerna som täcker filtret) och jag hällde i helsyntet, dock upptäckte jag ju snabbt varför dne lät mer, min fina gungum-lagning hade spruckit i bitar så det läckte, däremot höll mina svetsar så det var därför det lät hyfsat lite.

Är iaf trevligt att köra till jobbet i celica istället för saab 9-5 2.0t (klenaste motorn man kan ha, 150hk..) som var planen..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar