Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Ämnen som inte passar in i annat forum läggs här. Var dock uppmärksam på forumreglerna, som givetvis även gäller offtopic.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Menoxz »

Sitter här och har spanat in diverse japs bilar, visste inte riktigt vad jag skulle kunna tänka mig. 200sx? nja. vanlig celica utan turbo? Kanske. En pigg 4 dörars Evo som dricker? Så fick jag syn på en ST185 som jag inte visste existerade, då fastnade jag lite. Noterade att det fanns bara tre på blocket varav en hade dålig synkring på trean, vilket är en ny växellåda eller att laga den. dom andra två är trimmade med bur. Skulle gärna ha baksäten godkända om man plockar upp någon extra, utifall harry haffa kommer och just den dagen skulle notera registreringen.

Så hur kommer det sig att det är så många avställda ST185 som står i garage sedan 5 år tillbaka?
Undrar om jag har missat något, för det verkar som folk har planer, som sen bara tar pang bom stopp, och så står inget.

Förvisso så sitter jag och spanar in regnummer på garaget för att få fram någon form av information, vilket är den enda källan jag har.

Tänker även på att det känns att det var mer prat om dessa 90 tals bilarna för 10-5 år sedan och allmänt mer aktivt i diverse forum, och nu har inläggen dalanat av och reservdelarna och trim har försvunnit, sidor existerar inte längre. och det går månader bland inläggen.

Eller är det att bilarna existerar mer i diverse träffar och exklusiva forum, och dom är väldigt aktuella forfarande?

Är jag låst i att behöva införskaffa en nyare bil som är homogen? Ack, blev jag vuxen allt för sent för att uppleva dessa bilar till fullo?

Tackar för svar.
kribbe
Pay User
Inlägg: 554
Blev medlem: lör 14 nov 2009, 13:55:52
Bilmodell: MR2
Årsmodell: 1993
PostOrt: hanaskog
Land (Country): Sverige
Ort: hanaskog

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av kribbe »

Jag hade stora planer för det "projekt" som jag köpte.
Bilen var/är i det största original så när som på en generation nyare motor. Sen såg ju inte karossen så fager ut med en bula i förardörren och hål i taket efter dåligt monterad takvinge. Och allmänt dålig lack. Denna köpte jag billigt och tänkte att detta går lätt att fixa. Men tiden sprang iväg och annat kom imellan. Nu står den orörd sen några år tillbaka.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den då jag började att bygga den som utställningsbil med kjolpaket av plåt men vet inte om jag vill fullfölja det.
Är lite inne på att fixa den till originalskick.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Menoxz »

kribbe skrev:Jag hade stora planer för det "projekt" som jag köpte.
Bilen var/är i det största original så när som på en generation nyare motor. Sen såg ju inte karossen så fager ut med en bula i förardörren och hål i taket efter dåligt monterad takvinge. Och allmänt dålig lack. Denna köpte jag billigt och tänkte att detta går lätt att fixa. Men tiden sprang iväg och annat kom imellan. Nu står den orörd sen några år tillbaka.

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra med den då jag började att bygga den som utställningsbil med kjolpaket av plåt men vet inte om jag vill fullfölja det.
Är lite inne på att fixa den till originalskick.
Tyvärr kan det hända dom bästa, och någon jag tänkt på själv, och har hört det innan. Risken för hinder, lust, entustiast och tid inte riktigt finns där längre. Och så vitt mig själv veterligen så kräver jag mycker ifrån mig själv, och är väldigt självkritisk i tankeverkstaden.

Jag tycker att du inte ska ge upp ! :thumbup:
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av JPH »

Jag försöker följa utveckling av annonser på blocket avseende just GT4:orna och kan konstatera att under 2015 lades det ut ca 30 annonser (blandat st165, st185, st185cs och st205) och under 2016 ca 20 annonser. Håller den trenden i sig blir det allt färre objekt som hamnar på blocket, men å andra sida, äger man då en fin GT4 kan den ju bli värdefull på sikt.

De allra flesta bilarna är antingen trimmade eller behöver arbete (för att något ännu inte är klart). Några är högerstyrda. Prisbilden spänner från 30'-120'kr.

Trots att jag tvingades till motorbyte efter att jag införskaffat min st185:a kan jag bara konstatera att det är en otroligt kul bil att köra, men inte lika lätt att skruva.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Menoxz »

JPH skrev:Jag försöker följa utveckling av annonser på blocket avseende just GT4:orna och kan konstatera att under 2015 lades det ut ca 30 annonser (blandat st165, st185, st185cs och st205) och under 2016 ca 20 annonser. Håller den trenden i sig blir det allt färre objekt som hamnar på blocket, men å andra sida, äger man då en fin GT4 kan den ju bli värdefull på sikt.

De allra flesta bilarna är antingen trimmade eller behöver arbete (för att något ännu inte är klart). Några är högerstyrda. Prisbilden spänner från 30'-120'kr.

Trots att jag tvingades till motorbyte efter att jag införskaffat min st185:a kan jag bara konstatera att det är en otroligt kul bil att köra, men inte lika lätt att skruva.
Väldigt trevligt att du har koll utöver annons utvecklingen!
Så enligt förutspådd linjär statistik så blir det ca 10st 2017, antar jag har börjat drömma för sent och vid dåligt tillfälle. Men det gäller inte att förlora hoppet! Får även se vad tekniska/generalagenten ev tekniska i Besiktia säger om intyg för att regbesikta om en ST185 som slank igenom systemet med endast En passagerare till Tre passagerare.

Lite av ett dilemma jag har haft är just på grund av hur mer "unik"(som den inte redan var det i sin tid) bilen är, så tänker jag på om jag vågar använda den öppna parkeringen utanför, blir väl att ställa den hos sina föräldrar och cykla dit varje gång man ska ut och brumma :lol:
Användarens profilbild
JPH
Inlägg: 91
Blev medlem: sön 20 jun 2010, 21:27:52
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1990
Ort: Tierp

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av JPH »

När jag köpte min st185:a gick det mig förbi att den bara var reggad för en passagerare, men det var en enkel sak att fixa. Jag ringde Toyota Sweden AB (Produktavdelningen) och fick prata med en "Homologation manager". Någon dag senare dök ett skriftligt intyg upp i brevlådan där "Toyota Sweden AB ... intygar härmed att Toyota Celica GT4 med chassinummer ... uppfyller kraven enligt VVFS 2003:22 för 1+3 sittplatser, bilen är utrustad så original." Därefter var det bara att bege sig till Bilprovningen och registreringsbesiktiga den. Men för all del, det kostade ju en liten slant också. Pengar man gärna gör något roligare för.

För egen del skulle jag Aldrig Aldrig Aldrig låta min GT4:a stå ute i det fria nattetid. Så blir det kanske när relationen man fått till sin bil byggts upp över tid med mycket engagemang i många små och stora förbättringar, reparationer och åtgärder av alla de slag.
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Menoxz »

JPH skrev:När jag köpte min st185:a gick det mig förbi att den bara var reggad för en passagerare, men det var en enkel sak att fixa. Jag ringde Toyota Sweden AB (Produktavdelningen) och fick prata med en "Homologation manager". Någon dag senare dök ett skriftligt intyg upp i brevlådan där "Toyota Sweden AB ... intygar härmed att Toyota Celica GT4 med chassinummer ... uppfyller kraven enligt VVFS 2003:22 för 1+3 sittplatser, bilen är utrustad så original." Därefter var det bara att bege sig till Bilprovningen och registreringsbesiktiga den. Men för all del, det kostade ju en liten slant också. Pengar man gärna gör något roligare för.

För egen del skulle jag Aldrig Aldrig Aldrig låta min GT4:a stå ute i det fria nattetid. Så blir det kanske när relationen man fått till sin bil byggts upp över tid med mycket engagemang i många små och stora förbättringar, reparationer och åtgärder av alla de slag.
Kan tänka mig att din pärla står dig nära.
Vart jag skulle våga ställa bilen, var andra tanken som slog mig i framtidens bilköp.
Står Qashqai och diverse Mercedes och Nyare Volvo runt omkring, men dom anses väl som mer vardagsmat, och dom är troligen mer "låsta/säkrare" var min tanke.

Men kan tänka mig att en ST185 drar till sig blickar, och med det.. vassa nycklar som vänner varit med om. Även om man tänker på talesättet att det krävs en oärlig människa innan något händer.
Det är fortfarande något som skulle få mig att vrida mig runt i sängen om nätterna dom första veckorna.

Ja, man kanske skulle försöka skaffa sig garage plats först, innan man parkerar på hemmaplan, så man eliminerar onödiga tankar och vridningar i sängen. Så kanske ett hyr garage eller släktens garage vore något man borde tänka på sålänge, och lägga tid på diverse service(som skulle vara först oavsett) men kolla över rost, waxning och Tektyl? Sen börjar planerna och dom forsätter vidare.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Glenn »

Menoxz skrev:Sitter här och har spanat in diverse japs bilar, visste inte riktigt vad jag skulle kunna tänka mig. 200sx? nja. vanlig celica utan turbo? Kanske. En pigg 4 dörars Evo som dricker? Så fick jag syn på en ST185 som jag inte visste existerade, då fastnade jag lite. Noterade att det fanns bara tre på blocket varav en hade dålig synkring på trean, vilket är en ny växellåda eller att laga den. dom andra två är trimmade med bur. Skulle gärna ha baksäten godkända om man plockar upp någon extra, utifall harry haffa kommer och just den dagen skulle notera registreringen.
Det är lustigt nog varierande från bil till bil, vissa är reggade för tre passagerare, vissa för en, okänt varför.
Så hur kommer det sig att det är så många avställda ST185 som står i garage sedan 5 år tillbaka?
Undrar om jag har missat något, för det verkar som folk har planer, som sen bara tar pang bom stopp, och så står inget.
Hur man än ser på det så är det ju en i bästa fall 24 år gammal bil.. så gamla bilar har ju varit med rätt länge och bruksas inte så ofta, och nu är det ju vinter också.
Tänker även på att det känns att det var mer prat om dessa 90 tals bilarna för 10-5 år sedan och allmänt mer aktivt i diverse forum, och nu har inläggen dalanat av och reservdelarna och trim har försvunnit, sidor existerar inte längre. och det går månader bland inläggen.
För 10 år sedan var dom 14 år gamla.. STOR skillnad, även i reservdelshållning, både hos toyota och andra leverantörer.
Är jag låst i att behöva införskaffa en nyare bil som är homogen? Ack, blev jag vuxen allt för sent för att uppleva dessa bilar till fullo?
En annan aspekt är ju att ST185 efterträddes av ST205, en bil som är bättre på exakt allt, den är lättare, kraftfullare, bättre drivlina, bättre chassi. bättre bromsar och ja, givetvis nyare, den tillverkades ända fram till 1999, även om jag tror den vänsterstyrda bara finns till typ 1996 ? (osäker), det gör ju att folk hellre väljer den nu när den är överkomlig i pris. Dessutom kom det aldrig en efterföljare till ST205, så vill man ha en GT4'a så är det ju den nyaste och bästa man kan ha.

Ca 2000 köpte jag min första GT4'a, det var en ST165 '88, och 2002 hade jag sparat pengar och ville jag byta upp mej, då var ST205'orna extremt ovanliga och jag hade inte ens en tanke på en sådan, naturligt nog tittade jag på en ST185 som ersättare, både den vanliga och carlos sainzen, tittade på och provkörde rätt många, vill minnas att dom brukade ligga på 75-80000.. Funderade även på en impreza men sen kom det av en slump upp en nyimporterad ST205 '96 på bytbil på en firma ca 20 mil bort, åkte dit och provkörde den mest bara för att ha kört en, men blev helt kär i den, var ju bara tvungen att ha den, vilket slutade med att inbyte av min ST165 (fick 30000 för den, då var den 14 år), alla sparpengar samt ett banklån, den kostade 149'000, och jag var den första svensken i klubben som ägde en. ..och jag äger den faktiskt fortfarande, skillnaden var ju att när jag köpte den var det en sex år gammal bil i nyskick där exakt ALLA delar fanns att få hem via toyota, numera är det en 21 år gammal bil med hål i reservdelslistorna, matt lack, körförbud och småfel..

Här skrev jag om händelsen f.ö :D https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... f=3&t=7780
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Glenn »

Nu låter det ju som jag klagar på ST185 inser jag, vilket inte är meningen, jag gillar dom väldigt mycket också, jag gillar förstås även ST165 (ska nog skaffa en sådan igen vid tillfälle..), men ST205 har ju det mesta för sig i jämförelse.

Kan f.ö tillägga att jag döpte min förstfödda dotter till Celica :) ..inte i tilltalsnamn dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Menoxz
Pay User
Inlägg: 50
Blev medlem: fre 10 feb 2017, 17:34:18
Bilmodell: Celica GT4
Årsmodell: 1991
PostOrt: Västervik
Land (Country): Sverige

Re: Många avställda GT 4, och 90 talets framtid.

Inlägg av Menoxz »

Glenn skrev:Nu låter det ju som jag klagar på ST185 inser jag, vilket inte är meningen, jag gillar dom väldigt mycket också, jag gillar förstås även ST165 (ska nog skaffa en sådan igen vid tillfälle..), men ST205 har ju det mesta för sig i jämförelse.

Kan f.ö tillägga att jag döpte min förstfödda dotter till Celica :) ..inte i tilltalsnamn dock.
Läste igenom det hela, det är inte babbel, det är intressant :D

Är somsagt begeistrad i en ST185. Men efter att jag åkte in i närmsta Toyota och frågade om den typ av modellen så kom elefanten i rummet upp ganska fort, dyra reservdelar, inte lätt bil att hålla på med, rent av avrådd.
ST205 var en helt annan sak sades det dock.
Suck tänkte jag. Så kollade upp den lite nogrannare. Helt okej, men inte riktigt första kärleken vid ögonblicken som det blev med en ST185. Men blir det inte en ST185 så blir det troligast en ST205
Är inte själv en professionell mek precis, vilket är min dåliga position. Men är benägen att lära mig saker och är vetgirig. Frågar om allt ifrån väderkvarnar till om kor är fridlysta egentligen. Vilket dom tekniskt är eftersom det inte finns någon jakt på dom(Min bror tittade snett på mig när jag frågade han "Vad är det för jäkla fråga?". Men frågan fick honom att vrida i sängen efter ett par dagar. Så han ringde och kollade upp det)

Om jag förstod rätt så kommer dom flesta delarna till dessa bilar ifrån Ebay, sen Toyota om man blir tvungen?
Skriv svar